Forum > Algemeen Forum

32 Ampere verdeelkast ook te gebruiken op 16 Ampere aansluiting

(108 reacties. Pagina 3 van 11)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-2-2003 14:48

DJ Sietse schreef:

Wat is Perilex? En wat is sneupen? En is Perilex dan ook iets als
krachtstroom? Zo ja, hoeveel ampere kan je daaruit trekken?
Als je dat soort vragen stelt, dan zou ik maar eens een goed boekje in de bib halen over elektriciteit in het algemeen, en krachtstroom specifiek.

Perilex is een ronde witte stekker met in een dobbelsteen vorm 5 aansluitingen op de 4 hoeken een pen en in het midden een platte stift.
Die stift is de aarde. En dat is zoals Dré het aangeeft de enige waar je zeker van kunt zijn. Met de pinnen word erg gerommeld, omdat een dergelijk stopcontakt vaak éénmalig speciaal voor een kooktoestel word aangelegd. En als de electriciën er weinig ervaring mee heeft, doen ze maar wat met de penbezetting.

Dus uitdrukkelijk waarschuw ik hier iedereen om de perilex eerst te meten voordat je je spullen er in steek!
Voor je het weet heb je 400 volt op je cd spelertje staan laugh :D
en als je het niet 100% zeker weet, blijf er dan VANAF!

En als je niet weet wat sneupen betekend, heb je weinig fantasie wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-2-2003 16:42
De belevenissen van DJ Sietze in de bibliotheek en alle bijbehorende geleuter verwijderd. Hoe leuk en leerzaam ze ook zijn, probeer ik toch liever het onderwerp schoon te houden!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PDZNLStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2003
Laatste: 18-4-2004
Berichten: 16
25-2-2003 00:04
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 25-2-2003 22:25
grap over spijker in stoppenkast verwijderd, zie onder - Victor

MAAR
ff zonder geintjes, als je een 32A kast fatsoenlijk wil laten functioneren moet je je kast laten ombouwen naar een krachtstroom installatie door een installatie bedrijf. DWZ dat je een 3 fasenstroom in huis krijgt en dus meer vermogen hebt omdat je 3 X een inkomende stroom krijgt... waarom wil je trouwens een nieuwe kast???
De lucht is groen, het gras is blauw, ik ben niet stoned, wat lul je nou?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
25-2-2003 00:23
De verdeelkast is bedoeld voor mobiel gebruik.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PDZNLStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2003
Laatste: 18-4-2004
Berichten: 16
25-2-2003 17:33
goed dat je het ff zegt want als de boel doorgaat bij bijv NUON dan kost dat veel geld... erg veel wink ;)
dus niet doen, wat je zei over zwaardere stoppen inplaats van lichtere, ook dan kan de boel doorgaan bij je stroombedrijf en ligt je de hele wijk op 0 volt en je saldo misschien ook wel op 0...
De lucht is groen, het gras is blauw, ik ben niet stoned, wat lul je nou?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
25-2-2003 22:22
Topic voor de 2e keer opgeschoond van alle bullshit en grap over spijker in zekeringkast verwijderd. Ik kan er op zich wel om lachen maar het hoort hier niet thuis en er zijn altijd pubers die niet zien dat het een grap is en het gaan proberen.

Een apart onderwerp "13 ongelukken met electriciteit" doet het goed in het flauwekulforum.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PDZNLStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2003
Laatste: 18-4-2004
Berichten: 16
25-2-2003 22:59
maar als ik het in flauwekul moet zetten, hoe slaat het dan terug op dit forum? dan is het meteen niet leuk meer... sad :(
De lucht is groen, het gras is blauw, ik ben niet stoned, wat lul je nou?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
25-2-2003 23:05

PDZNL schreef:

maar als ik het in flauwekul moet zetten, hoe slaat het dan terug op dit forum? dan is het meteen niet leuk meer... sad :(
Je komt hier net kijken, dus vergeven we je deze onwetendheid.
Maar de bedoeling van ons forum hier is dat we proberen serieus elkaar informatie te verstrekken om je kennis te vergroten.

Er is juist voor grappen en flauwekul een aparte topick lijn aangemaakt, en hier kun je als je dat wilt een grapje maken.
Vriendelijk verzoeken we je om de informatie die je bij de overige topicks post "ter zake" te houden, en als je iets niet zeker weet, het voor je te houden.

Houd er rekening mee dat er lieden mee lezen echt alles wat hier staat voor zoete koek uit gaan proberen met alle gevolgen van dien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
25-3-2003 09:26

Dré schreef:

En als je dan toch verloopjes aan het maken bent, vergeet dan niet de PERILEX verloop. Veel zalen zullen zeggen dat ze GEEN krachtstroom hebben. Als je dan in de keuken gaat sneupen zie je eigenlijk altijd wel een Perilex zitten.

EEN GROOT NADEEL: Er wordt nogal vrij omgesprongen met de aansluitstandaard. Officieel MOET een Perilex 3-fase bedraad worden (3xL,N,PE). Vaak wordt hij echter als volgt bedraad: L+N, L+N, PE.

Altijd GOED controleren dus voor je de aansluiting gaat gebruiken.

Als je een distributiekastje koopt, neem dan gelijk een met aardlekschakelaar. Die 75 euro extra kan letterlijk levens sparen.

Vaak zorgt de nabijheid van zekeringautomaten voor een stukje selectiviteit (dus vaak is het zo dat jouw 16A automaat er eerder uitvliegt dan de 16A automaat die zich verderop in het net bevindt) MAAR da's geen garantie. Bij een 32A in -> 16A automaat heb je een ZEER duidelijke selectiviteit.

Steeds meer zalen nemen een 32A aansluiting. Vaak wordt deze echter wel afgezekerd op 25A (omdat je dan nog met 2.5 kwadraad kabel uit kunt (in NEDERLAND)). Ook dat is dus iets om rekening mee te houden.

Zorg ook dat je geaard werkt. Bij ons is alles geaard (tot aan de meubels toe). Officieel schijnt het zelfs zo te zijn dat je de truss moet aarden. Bij ons hangen er tientallen aardverbindingen naar de truss toe (omdat ELK apparaat dat aan het lichtnet hangt ook geaard is). Vandaar ook dat de enige regel waar wij zelf op zondigen de "aard je truss" regel is.
Beste dre, een perilex hoeft niet 3 fase in te krijgen. Een perilex, gebruikt voor bv electrische koken, mag ook maar op 2 fase aangesloten worden. dit voor de iets lichtere kooktoestellen. let op, de 2 beveiligingen in de meterkast moeten tegelijk schakelen.
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
25-3-2003 13:36
perilex is een ook krachtstroom maar het is zon stekker voor in keukens(wordt ook wel kookstroom genoemd) het wordt gebruikt voor elektrische kookplaten en voor zware ovens
sneupen is rondkijken
schnappi???

Terug naar forum Reageer (zonder quote)