Forum > Geluid

LEM Vs JBL (ea?) >>> en iedereen is welkom!

(211 reacties. Pagina 3 van 22)
Moderator(s): Dré
ShowrentalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2003
Laatste: 7-5-2007
Berichten: 64
1-1-2005 22:16
Als het allemaal niet goed loopt kan ik ook nog wel ff langs het station crossen.

Om dit topic even algemeen te houden:

Zijn er nog andere geïnteresseerden?
dat weet ik nog niet zo graag
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
2-1-2005 16:32
Als er nog mensen zijn die op het laatste moment jeuk krijgen...

Bel ons dan gewoon even...

06-15244361 ( joost )
06-29232955 ( Rene )

Iedereen is uitgenodigd, maar liefst even melden..wie we kunnen verwachten.

grtz,
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-1-2005 18:36
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 3-1-2005 19:42
Wij hebben getest:

LEM D-400
JBL EON15 G2
RCF ART322-A

En de kastjes van Sietse. Geen idee wat erin zat (heb ik geen bal verstand van, mag-ie zelf uitleggen), maar ze hielden de race verassend goed bij.

Qua uiterlijk moet ik zeggen dat de LEM D-400 een beetje een mietje was ten opzichte van de JBL en de RCF. Hij is wat kleiner, en ik vond het ontwerp een minder profi uitstraling hebben. Maar da's een kwestie van smaak, en uiteindelijk gaat het toch om het geluid wat eruit komt en of ze heel blijven tijdens transport. De JBL vind ik uiterlijk ook niet echt briljant, maar die kast is zo bekend dat ik eraan gewend ben en je herkent hem al op grote afstand. De RCF is wel cool ontworpen. Ziet er oerdegelijk uit en volgens de verhuurder bevallen ze erg goed qua onverwoestbaarheid.

Handig bij de RCF is dat je een grill kunt aanschaffen die de complete voorkant, dus ook de tweeters, beschermt (zo staan ze ook afgebeeld op de RCF-site). Verder is de RCF met twee handvatten aan de zijkanten én een handvat bovenop ergonomisch gezien het handigst. De JBL en de LEM hebben beide slechts één handvat. (Voor jongens die er in iedere hand eentje naar de auto tillen wel best, maar voor mij werkt dat dus niet.)

We hebben de actieve kastjes stand-alone beluisterd, en in combinatie met twee LEM Pegasus-118 subs (kwijl).

Alles eerlijk ten opzichte van elkaar afstellen viel nog niet mee, omdat de LEM bijvoorbeeld 16 presets heeft en de RCF slechts drie (flat, music, voice). De JBL heeft weer een tweebands eq.

Uiteindelijk dachten we de oplossing te hebben gevonden door de RCF op flat te zetten, de LEM-preset op (euh, hoe heette het ook al weer?) indoor en later nog even op cd-player en de JBL met eq op standje neutraal. Dan de mixer netjes op 0 dB uitsturen, de versterkers op de speakers opendraaien tot aan clip en nét wat terug, klaar is Clara toch?

Maar wat bleek: we kregen de RCF bijna niet in de clip. Met het volume op de speaker volledig open en de mixer op +6 dB begonnen de clipleds eindelijk een heel klein eindje op te lichten. Hmz. Mijn verhuurder had al gevraagd of we a.u.b. ook even "tot aan het gaatje" wilden draaien omdat hij ervan overtuigd was dat zijn RCF-jes extreem hufterproof waren. Daar zat wel een kern van waarheid in dus.

We hebben niet blind getest (al leek het er soms wel op omdat drie van de vijf aanwezigen geen flauw idee hadden wat onder welke schuif zat), maar iedereen die wil, mag onze test dus eigenlijk in twijfel trekken. Het is er gewoon niet van gekomen.

Stand alone: de LEMs haalden het bij lange na niet bij de RCF en de JBL. Niet qua volume en ook niet qua geluidskwaliteit. De JBL blies in het laag, als enige voorzien van een 15", natuurlijk lekker door. Het laag van de RCF klonk heel anders, misschien wat minder hard, maar zeker niet slechter. In het mid en hoog vond ik de RCF, als enige voorzien van 2", beter dan de JBL. Vooral bij een hoog volume én bij bepaalde nummers (Franz Ferdinand bijvoorbeeld) werd de JBL flink irritant in het hoog. Ik dacht zelf altijd dat vooral de eerste generatie EONs last had van schelheid, maar ook bij deze G2's viel het op. Aan de andere kant: wat hadden we dan mogen verwachten, dat 1" ten opzichte van 2" geen verschil maakt?

Soortement van meten = toch weer ietsje meer weten:

LEM D-400: 109,8 dB
JBL EON15 G2: 115,9 dB
RCF ART322A: 114,9 dB
Sietses kasten: 112,3 dB (jaja razz :p )

Het toevoegen van twee subs blies alles, inclusief de uitslag van de stand-alone test en de pony's buiten naast de loods, omver. Bij de JBL viel het afstellen niet mee, maar ik denk dat ook die als we er de tijd voor hadden genomen werkelijk prima zouden klinken. Op zowel de combi LEM-sub als de combi RCF-sub viel erg weinig af te dingen: heel erg leuk geluid en wapperende broekspijpen.

Zo, euh blaat.

Ik denk dat de rest hier er nog wel wat aan te te voegen heeft. En er zijn vast vele gaten te schieten in het verhaal.

Ik ging naar de test met het idee dat ik de JBLs ging aanschaffen, vanwege de 15" en de hogere restwaarde ten opzichte van de LEMs en de beduidend lagere prijs ten opzichte van de RCF. Maar ik moet zeggen dat ik de EONs erg schel vind. Een stel bezopen hockeyers of kinderen van 14 maakt het ongetwijfeld geen drol uit, maar ik zit op mijn feesten ook nog met de schoonfamilie en opa's & oma's. De RCF klonk stand-alone gewoon veel beter, hard en toch rustiger voor het gehoor.

Met sub wordt alles anders. En voor de prijs van twee RCF-jes stand-alone heb ik ook bijna de D-400 met één leuke actieve sub. Ik ben ervan overtuigd dat dat laatste stukken beter zou klinken dan twee RCF-en, maar die zijn weer beter te verslepen. Er past gewoon nog even geen sub bij en de LEMs voldoen niet stand-alone. ALS ik al moet kiezen tussen deze drie kasten zonder sub, dan maakt RCF het prijsverschil ten opzichte van de andere twee absoluut waar.

[EDIT]
Er zijn wat foto's gemaakt. Maar Sietse heeft zijn camera laten vallen en die deed het even niet meer (hopelijk krijg je hem gefixt). Yoghurt heeft nog wat met zijn mobieltje gedaan, dus we shall see.
[/EDIT]
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
3-1-2005 19:17
1 x bewerkt. Laatst door DJ Sietse op 3-1-2005 19:40
Goed verslagje!

Mijn kastjes had ik inderdaad ook meegenomen. Hier zit in: 18sound 12MB700 en B&C DE25-8. Ik had ze mee omdat ik wel eens wilde weten hoe ze het zouden houden tegenover vergelijkbare (zelfs duurdere) fabriekskasten.

Allereerst viel op dat de JBL's echt het hardst gingen. Maar de term verschreeuwelijk hard is hier dan ook goed op zijn plaats. Het klinkt gewoon niet mooi als ze voluit gaan, en de details kan je dan ver zoeken. De RCF'en waren vergelijkbaar kwa SPL maar hadden echt een mooier hoog (2'') en zeer respectabele basweergave voor een 12''. Wel merkte ik dat het tophoog een beetje weg was, maar dat valt echt alleen op als je daarna een kast met een 1'' driver hoort.
De LEM's klonken ook goed, en netjes op hoog volume. Het grote gebrek is alleen de maximale geluidsdruk. Deze ligt wat lager, en ook de basweergave was iets minder dan bijvoorbeeld bij de RCF'en. Daardoor zijn deze minder geschikt voor stand-alone gebruik.

De dB-waarden die verkregen zijn komen uit een C-meting (ja?) vanaf ongeveer 10 meter afstand. Als iemand dat terug kan rekenen naar 1 meter zou dat wel interessant zijn razz :p .

Als laatste het vergelijk met mijn kastjes. Kwa klank vind ik ze toch een van de beste (zal ook door mijn roze bril komen, er zit immers bloed zweet en tranen in mijn eigen ontwerp razz :p ). Uiteraard is het hoog nog niet zo mooi als dat van de RCF, maar dat is ook logisch. Als stand alone was mijn top natuurlijk no match voor de andere. Mijn kastjes beginnen pas bij 90 Hz, ze zijn gewoon niet ontworpen om bassen weer te geven. De dB meting was ook bij een full-range signaal op de kastjes. Je ziet dat mijn kastjes zo'n 3 dB minder produceren dan de JBL's, maar dit kan volgens mij ook komen omdat er onnodige energie verstookt werd in lage tonen die er toch niet uitkwamen. Bij gebruik met een sub zal dat getalletje (mid en hoog) dan ook wel iets hoger kunnen komen te liggen, denk ik. Ik laat ze zelf spelen vanaf 100 Hz, en met slechte zin komt er dan 600 watts op het mid en 150 op het hoog. Kortom, mijn tops verslaan toch wel de LEM's op maximale geluidsdruk, en de JBL's op klank. Alle kasten verslaan de mijn op basweergave laugh :D . De RCF zit er toch nog een stapje boven (logisch). Ik ben er tevreden over, helemaal omdat mijn kastjes de goedkoopste waren (450 euro p.s.).

Het was een gezellige middag. Helaas had ik al vrij vroeg mijn digicam uit me handen laten flikkeren, die nu dus stuk is. Als ik hem gefixt heb kan ik dus pas de gemaakte foto's op het net zetten. sad :(
Door internet beperkt
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
3-1-2005 19:27
op 10 meter

LEM D-400: 109,8 dB
JBL EON15 G2: 115,9 dB
RCF ART322A: 114,9 dB
Sietses kasten: 112,3 dB

1 meter

LEM D-400: 120,3
JBL EON15 G2: 126,4
RCF ART322A: 125,4
Sietses kasten: 122,8

niet 100% zeker of het zo klopt... mocht dit niet zo zijn sorry razz :p

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
3-1-2005 20:01
Aan mij de eer, mijn draai aan het verhaal te geven:

Aangezien Sylvia en Sietse zich al goed onderbouwt hebben ga ik nog even verder in bert en ernie taal als samenvatting van de andere verhalen en met een conclusie:

- De JBL's ....duidelijk meeste laag van allemaal
- De JBL'S ....gaan een slagje harder dan de rest
- De JBL's ....zijn erg schreeuwerig, en moet net wat harder werken voor zelfde vermogen als de RCF's
- De JBL's ....duidelijk één van de lelijkste
- De LEM's ....de kleinste beestjes, maar zeker niet op zijn bek gevallen
- De LEM's ....zijn zeker in een setje met subs prima te doen
- De LEM's ....budgettechnisch top!
- De LEM's ....missen voor standalone gewoon bass wil je echt gaan beuken
- De RCF's ....Wat een bak hoog kwam daaruit, overduidelijk het verschil met de 1" ( rest)
- De RCF's ....Verre weg duurste investering
- De RCF's ....RETE!!! wat moet die enorm belachelijk aansturen om er de power die ie echt wel heeft!!! te krijgen.
- De RCF's ....Mooie kasten, jammer van het logo in het midden ( maar dat is persoonlijk)
- De RCF's ....Zaten een stel zeer aantrekkelijke hoezen omheen
- De Sietses .... Veel hoog, maar verassend hielden ze de rest bij
- De Sietses .... Tikje vreemd design, handvaten laag..
- De Sietses .... Helaas niet getest met sub ( ivm de Bi-amping ), zou het wel eens leuk kunnen doen.

De LEM subs, die gassen gewoon als een malle maar dat wisten wel al. ( alleen zijn er nu meer mensen dan mij van overtuigt. ) Erg leuk met g2 of d 400 erboven

Eindconclusie:

Weg naar perfectie? -->
Men nemen het laag van de JBL, stoppen daar het hoog van de RCF boven geven het het uiterlijk van de RCF, de compactheid van de LEM. Het gasvermogen van de JBL!, en dat alles ...jaja voor de prijs van de LEM.
Dan zit je in de buurt van iets wat we noemen een ontzettend leuk speakertje.

Per speaker:
- RCF, leuk maar liefst met sub eronder, en even aan die aansturing werken.
- JBL, gaat hard maar te ongecontroleerd voor disco's top!!! voor Sylvia's schoonfamilie minder.
- LEM's, erg leuke speaker had net wat meer pit mogen hebben maar cijfer deze niet weg samen met een sub.
- De SIETSES, leuke kastjes vreemd opbouw maar voor de grote en het gewicht prima te doen.

Al met al gezellige middag...moeten we vaker doen!

[EDIT]Wegens de ongelovelijke pech van Sietse, moeten we even kijken of we andere manier foto's op internet kunnen krijgen. Ik heb met mijn mobiel ( Samsung E 710 foto's geschoten maar geen idee hoe ik ze op me pc krijg ). Joost ( Gijzel ), die heeft met zijn nokia ook pics geschoten maar hoop dat hij ze online zet. [/EDIT]

grtz,
ShowrentalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2003
Laatste: 7-5-2007
Berichten: 64
3-1-2005 20:19
Tja, en wat moet ik daar dan nog aan toevoegen?

Laat ik gewoon even de verhalen van mijn 3 collega's vergeten en hier zelf mijn idee vertellen:

LEM D400...
...is budget-technisch het meest interessant
...heeft presets waar je niet altijd evenveel mee kan
...is het meest compact

JBL EON G2...
...gaat absoluut het hardst
...als dat niet in dB's uit te drukken is, dan wel in pijn aan je oren
...klinkt echt iets te agressief op het mid. doodzonde want hij beukt zo lekker
...is een standaard in de markt (bij ons in de buurt zie ik geen LEM en RCF > wel Eons)

RCF ART332...
...klinkt gewoon het lekkerst
...ziet er gewoon 'normaal' uit
...gaat wel hard, maar dan moet je toch echt +6 tot +9 dB op je mixer staat (WAT NIET HOORT!)
...Zijn gewoon echt erg aan de prijs

Conclusie:
Wil je een serieuze investering doen en daar echt goed mee op pad kunnen: RCF
Wil je echt hard harder hardst en nog veel harder dan dat: JBL
Wil je een goedkopere top, die wel iets minder dB's voortbrengt maar prima klinkt: LEM

Ik denk dat ik zo wel een beetje alles heb kunnen samenvatten.
Wat mij betreft is de eindconclusie:
de regel 'alle waar naar z'n geld' gaat hier absoluut op.
dat weet ik nog niet zo graag
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-1-2005 20:39

yoghurt schreef:

Weg naar perfectie? -->
Men nemen het laag van de JBL, stoppen daar het hoog van de RCF boven geven het het uiterlijk van de RCF, de compactheid van de LEM. Het gasvermogen van de JBL!, en dat alles ...jaja voor de prijs van de LEM.
En tot en met wens 3 zou de oplossing kunnen liggen in de RCF ART325A (15"/2"), maarja de prijs daarvan ligt NOG eens 150 euro per stuk hoger.

Overigens heeft mijn verhuurder toendertijd voor het standaard-kleine-disco-verhuur-setje de keuze gemaakt tussen de ART 312A (12"/1"), ART 322A (12"/2") en ART 315A (15"/1"), waarbij deze laatste misschien een eerlijkere vergelijking was geweest met de JBL EON15 G2, maar zij vonden hem niet mooi genoeg klinken, werd mij verteld toen ik de set terugbracht en onze bevindingen vertelde. Een mens kan niet alles hebben.

Showrental schreef:

RCF ART332...
...gaat wel hard, maar dan moet je toch echt +6 tot +9 dB op je mixer staat (WAT NIET HOORT!)
Dit verbaasde mij echt. Als iemand anders daar nog iets intelligents over op te merken heeft, dan graag. Het lag in ieder geval niet aan de afstelling van de mixer.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
3-1-2005 21:07
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 3-1-2005 21:10
Leuke test, al zijn er fikse prijsverschillen.

Het is verstandig de Eon niet tot het uiterste te pushen. Net als alle budget-JBL's (Soundfactor, JRX, M-Pro) wordt het hoog dan wat gemeen. Dat geldt natuurlijk voor meer merken, maar JBL is als Amerikaans merk toch al wat agressiever.

Eigenlijk zou je de Eon eens moeten proberen met een DBX Driverack PA processor ervoor. Die heeft de correctieinstellingen voor deze speaker al in zijn geheugen gebakken zitten. Wie dat wil proberen mag deze wonderdoos gerust eens komen lenen. Ook de andere speakers zullen hiermee nog flink beter kunnen worden, maar daarvoor zal je de instellingen (eq, limiter) met de hand moeten maken.

Wat betreft de ingangsgevoeligheid: heeft de RCF geen keuzeschakelaar?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
3-1-2005 21:09
Er zat wel een vorm van EQ op, meen ik te hebben gezien maar niet echt zoals bij de EON

Dat driverrack klinkt als een nieuwe uitdaging??

grtz,

Terug naar forum Reageer (zonder quote)