Forum > Licht

Probleem?? met DMX afsluitweerstand met dre's ledje?

(26 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
11-10-2003 15:35
Ik heb me zojuist ook een stel terminators gemaakt.
Ik heb er een zonder de LED gemaakt met 2 220ohm weerstandjes in parallel en deze meet uiteraard netjes 110ohm over pin 2 en 3.

Nu heb ik ook zo'n terminator met een LED gemaakt maar daar zit het probleem, 2 kleurig LEDje werkt wel, maar de terminator meet 220ohm over pin 2 en 3 ?
Terwijl er ook 2 220ohm weerstanden parallel opstaan en op een van die weerstanden in serie het ledje (zoals op dre's schema).

Is dit normaal want ik heb nu geen idee of die led van eigenschap verandert als er spanning over staat zodat de waarde toch op 110ohm komt dan ?
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
11-10-2003 17:13
LED staat voor

Light emitting diodes

Dus is in principe een gewone diode die licht geeft. De eigenschap van een diode is dat hij maar in 1 richting stroom doorlaat. Een weerstand meet je door er een spanning op te zetten en te kijken hoveel Ampere er doorheen gaan lopen.

Aangezien jij twee weerstanden van 220 ohm parralel gezet hebt, en maar in 1 een LED zul je als je meet de weerstand van 1 weerstand meten. Als je de plus en de min van je meetapparaat omdraaid zul je waarschijnlijk wel 110 ohm meten.

Tevens zie je in de tekening van dre twee diodes (LED's) parallel staan. De sperrichtingen van beide diodes zijn tegengesteld zodat de stroom in de ene richting door diode A en en in de andere richting door diode B. Hier zul je dus altijd je 110 ohm meten.
Lost in Music
11-10-2003 18:45
nee, het is een 2 kleurige diode waarvan het niet uitmaakt hoe je hem aansluit want hij geeft op beide manieren licht. (sluit je hem omgekeerd aan heb je gewoon een andere kleur)
dus daar ligt het niet aan, als ik met een multimeter de weerstand meet van het geheel is het 220ohm... (en ja ook als ik de polariteit omdraai)
SgrovertStandaard Lid
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
11-10-2003 19:20
Heb je dan ook al eens beide takken appart doorgemeten?
Ik bedoel dus alleen de ene weerstand en daarnaast de combinatie weerstand LED?
Ik denk dat je ergens dan niet goed gesoldeerd hebt, en daardoor maar over een van beide parallel staande takken meet.
Lost in Music
11-10-2003 20:04
Als ik het ledje zo doormeet dan geeft ie gewoon een oneindig grote weerstand...
maar dat kan niet want het brandt als ik het insteek op de dmx kabel...
Dus zou die led geen andere weerstand hebben als die brand ?

Ik weet het niemeer, heb als moeilijkere dingen gemaakt als een terminator :-)
Als't niet lukt is't gewoon knip ledje ertussenuit.
BergambachtStandaard Lid
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
11-10-2003 22:46
1 x bewerkt. Laatst door Bergambacht op 12-10-2003 16:13
een Light Emitting Diode is een diode die 'toevallig' ook nog licht geeft. Dioden geleiden wel stroom in een richting, maar ze hebben allemaal een drempelspanning. Bij de meest gangbare dioden is dit ongeveer 0,6 tot 0,7 Volt. Staat er een lagere spanning over de diode, dan geleid deze in beide richtingen niet.

Als je met een multimeter de weerstand meet, dan gebeurt dit waarschijnlijk bij een spanning lager dan 0,6 Volt. Je zou dus eigenlijk de weerstand eens moeten meten door er een hogere spanning op aan te sluiten, en dan met een losse Stroommeter de stroom te bepalen en hiermee dan de weerstand uitrekenen. Waarschijnlijk kom je dan wel op (ongeveer) 110 Ohm uit.

[edit] Mocht je ooit zo een diode door willen meten, sluit dan wel een weerstand in serie met de diode aan die je ook meemeet, omdat je anders je spanningsbron best wel een beetje kortsluit, en dat vinden ze niet echt fijn. [/edit]
Keep the Inspirit alive...
12-10-2003 11:03
Ok, bedankt voor de info, ik dacht wel al aan zoiets maar vermits ik de eigenschappen van een diode niet vanbuiten wist...

Dan zal ie wel rond de 110ohm zijn in werking en is alles in orde.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)