Forum > Geluid

Electro Voice ZX-5

(50 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
24-5-2005 15:43
Heb vandaag de de ZX5 naast de ZX4 gehoord in een kleine ruimte. Zit wel degelijk klankverschil in...(is niet zo gek: 2"tegenover 1,5", en iets goedkopere speakers).
Het verschil in kwaliteit komt pas echt tot uiting bij een fijne processor afregeling en hogere volumes. Dan heeft de ZX5 meer voordelen t.o.v. ZX4. Kaal speelt de ZX4 minstens net zo lekker als de ZX5 (iets agressiever hoog dus...). Mijn advies: voor kleinere klussen lekker een ZX4 pakken (kost pakweg EUR 600 p/st) met een EQ ertussen. Voor grotere klussen of als delay de ZX5 pakken.

Nu wil ik de ZX4 nog eens tegenover een RCF ART horen...
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 1855
24-5-2005 16:04
Niek, Wat vond jij nu in het algemeen van de Zx serie?

Heb ze laatst bij F**dback gehoord, klonk opzich beter als de voormalige Sx serie. Máár vindt ze nog steeds niet om te zeggen van Wow (zoals bij veel budget kastjes van EV).
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 1370
24-5-2005 16:14

Niek Bolscher schreef:

2"tegenover 1,5",
Bij deze kastjes geeft EV ook weer de voicecoil aan, niet de throat (als reminder wink ;) ).
Ik neem dus aan gewoon beide 1" throat. Wil ze eigenlijk ook wel eens horen, al is het alleen om qua hoog te vergelijke met mijn oudere T221 kastjes. Hierin zit de DH2T driver (1" throat, 2" voicecoil). Die kan echt fel zijn in het hoog...
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
24-5-2005 18:10
Ik had je opmerking gezien Remy; maar uiteindelijk draait het er natuurlijk om hoe het presteert (en wanneer dat goed is boeit de rest minder laugh :D ). Uiteindelijk vind ik de ZX5 zonder EQ iéts te agressief in het oog, en daardoor met een klein dip in het mid. De ZX4 daarentegen presteert zonder EQ iets vlakker, maar mag nog iets "voller" gaan klinken.

Ik vond de ZX dus aardig klinken, maar ben nog niet 100% overtuigd. Zoals gezegd: met een EQ erachter moet je er een nette sound tot 75 á 100 personen uit kunnen halen.

Als laatste voor Max: ze kunnen dus erg netjes gaan klinken na EQ, en dan heb je een leuke set. Erg licht, klein en bovendien schijnen de hoezen van DAP K-115 er pefect omheen te passen. Dan kun je jarenlang vooruit.... en aangezien we ook al EV hebben combineert dat mooi happy :)

Edit 1118899...ooh ja: en natuurlijk ook als monitor in te zetten!!!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 1370
24-5-2005 18:35

Niek Bolscher schreef:

Ik had je opmerking gezien Remy; maar uiteindelijk draait het er natuurlijk om hoe het presteert (en wanneer dat goed is boeit de rest minder laugh :D ).
Klopt. Maar om specs te kunnen vergelijken moeten deze wel dezelfde criteria hanteren. Ik persoonlijk vind het wat jammer dat EV bij de goedkopere series de voicecoil grootte gaat neerzetten als het om de hoogdrivers gaat. En ik heb nog niet heel veel drivers naast elkaar vergeleken, maar een verschil tussen 1" of 1,5 / 2" is vaak toch wel duidelijk aanwezig (als we gewoon goede drivers vergelijken).
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
24-5-2005 20:25
Klopt!
MadsonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2007
Laatste: 17-6-2008
Berichten: 38
16-1-2008 12:28
heb vandaag eens de zx5 90 onder handen mogen nemen, met cp3000 erop, mijn inziens echt een super geluid, sx300 er ook bij, maar je merkt wel dat de zx5 beter fullrange inzetbaar is (15" ipv 12"). Klinkt nouja, iets beter als de sx300. Net zoals de meeste ev uhum "budget" series, beetje schel bovenin maar met een eq makkelijk recht te trekken.

Lijkt me ideale boxen voor bijvoorbeeld buiten, hebben hoge db en drukken ook heerlijk door, vooral op hogere vermogens.

eindconclusie, leuke speaker, maar voordat ik hem aanschaf toch maar even in prijs laten dalen, nog altijd aan de prijzige kant. dan zijn tweedehands sx300 speakers denk ik een iets goedkopere oplossing.
palestra sound & light entertainment **electrovoice**
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
16-1-2008 19:27
Ik heb recent op Aruba in een Jazz club genaamd Mr.Jazz vier ZX-5 als FOH met de QRX-218 subs links en rechts naast het podium geplaatst.
Driverack 260 en EV CP serie versterkers i.c.m twee Yamaha 01V96V2 in cascade als FOH mixer...
Ik moet wel zeggen dat dit zeer lekker klinkt, en dat voor een plastic kastje razz :p

Binnenkort zijn er installatie foto's van dit project te vinden op onze site.
..Je Ducktape brood voeren...
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
16-1-2008 22:27
Wij hebben de ZX5 (90gr.) top ook gehad en het is inderdaad een erg nette kast. De ZX5 klinkt een stuk minder scherp dan de SX series! Desondanks hebben we ze toch weer verkocht omdat:
- We voor kleine verhuurprojecten liever actieve kasten gebruiken. Nu is er sinds kort ook een actieve versie van de ZX5 maar die kost bruto +/- 1800 excl. BTW. Vind ik persoonlijk toch aan de prijzige kant voor het gebodene. (Dan koop ik voor dit geld liever een RX212 kast om de huidige RX set uit te breiden).
- De ZX5 heeft flink wat vermogen om enigzins lekker te gebruiken. (Een Powerlight 2.0 met een vermogen van 2x600w. was al krap).
- Een A-B vergelijking tussen de ZX4 en de ZX5 gaf als resultaat dat de ZX4 fullrange net wat beter uit de verf komt (hierbij rekening houdend met een prijsverschil van ruim 200 euro).
- De ZX5 eigenlijk minder geschikt is als fullrange kast, en beter presteerd met een sub (bijv. de RX118/218/Sba760 oid).
Nieuwe website online!
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 387
24-5-2009 12:54
Hier een review over de ZX-5.

Gisteren avond heb ik de ZX-5 beluisterd met ervoor RX subjes, en kom tot de volgende conclusies.

Hogetonen
De ZX-5 kan op hogere volumes niet goed met zang om. Ik heb het nummer Blof - dansen aan zee op gezet en het klonk zeer goed in het begin van het nummer. CP3000 voor de clip. Toen de zang erbij kwam trok de zang direct weg, het klonk niet. (Geen goeie woorden voor van wat er gebeurt)

Ook het ik het nummer van "Wat zal je doen" van marco borsato en ali B op gezet en ook hier het zelfde verhaal. Het begint met wat lage "klappen" en vervolgens begint er zang bij te komen. Het vervormt niet, het lijkt wel of de hoge tonen zich ophopen in de kast.

Mid
Mid is aanwezig en op lagere volumes worden deze prima weergeven. Wanneer het volume wat steviger word lijkt het wel of de lagere ferquentie's de "mid" ferquentie's een beetje weg "duwd" Ook wat hier gebeurt niet bepaald de juiste woorden voor, ik kom er zelf ook niet achter van wat er gebeurd.

Lagetonen
Terwijl er een flink dreun nummer opstaat draai ik de volume knop van de RX subjes dicht, en uiteraad heeft de ZX-5 geen zware bass. De kast gaat niet heel diep maar uiteraad prima te gebruiken als full-range gebruik.

Tot zover even mijn review van de ZX-5. Ik vind dat de kast een prima prijs/kwaliteit speaker is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)