Forum > Licht

DMX-analyzer voor storingen

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-9-2004 18:03
Je komt met het terminatortje met ingebouwd ledje al een HEEL eind. Daarnaast is het zaak goede kabels te gebruiken en ze regelmatig te controleren. Wil je dan evengoed nog zo'n analyser, neem dan dat eenvoudige ding van Botex (Dr. DMX 2).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
14-9-2004 18:56

Dré schreef:

Je komt met het terminatortje met ingebouwd ledje al een HEEL eind. Daarnaast is het zaak goede kabels te gebruiken en ze regelmatig te controleren. Wil je dan evengoed nog zo'n analyser, neem dan dat eenvoudige ding van Botex (Dr. DMX 2).
Goede kabels gebruiken is natuurlijk de beste oplossing... als het budget van de zaak het toelaat dan wel sad :(. Steeds meer zaken vinden het namelijk van uiterst belang om net op de kabels te gaan besparen en die aan alle kanten te gaan recycleren. Daar beginnen dan ook de meeste problemen mee. Ook hier geldt het principe: goedkoop = duurkoop, maar probeer ze daar maar eens van te overtuigen sad :(. Bovendien is het niet zo dat ik één club elke week bezoek en daar alles in orde kan houden... ik ben een buitenfirma en wanneer een bepaalde zaak geen budget voorziet voor het onderhoud, dan speel ik geen sinterklaas maar volgt de rekening voor de herstelling wanneer het kwaad geschiedt is... ik kan maar voorstellen hé.

--edit
Dré, is dat gratis softwareprojectje iets wat je persoonlijk niet aanraadt mss?
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
20-9-2004 23:55
AVR-DMX leek op het eerste zicht een goed systeem maar jammergenoeg is de Atmel-processor door inwendige beperkingen slechts in staat om maximaal 256 kanalen input en 128 kanalen output te verwerken. Totaal niet bruikbaar voor mijn toepassing waarbij ik volledige universes wil kunnen monitoren.

Een ander systeem om via PC DMX te gaan produceren is het gebruik van een simpele USB-omzetter waarbij de DMX-signalen gewoon letterlijk worden doorgestuurd op de USB-poort en een zeer eenvoudig printje in principe gewoon maar de spanningsniveaus gaat aanpassen (versimpelde voorstelling, laat ons duidelijk wezen!). Waarom dit niet aangeraden wordt voor normaal gebruik is heel simpel: je PC moet te veel data gaan genereren waardoor je bij volledige universen een serieuze traagheid opbouwt met als resultaat een trage strobo bv...

In mijn toepassing is dit echter geen probleem: in het beste geval bestuur ik een paar toestellen en is het enkel om te testen of ze hun signalen goed verwerken: zo'n USB-omzetter is dus uiterst geschikt door zijn eenvoud en omdat hij zijn elektriciteit uit de USB-poort kan halen.

Het project dat ik hiervoor zal gebruiken is van Enttec (www.enttec.com) die een gratis schema voorziet inclusief broncode's voor drivers.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
21-9-2004 10:04
Misschien niet relevant, maar er wordt steeds op gehamerd dat als je geen terminator gebruikt je problemen kunt krijgen.

Laatst sprak ik met een persoon van een verhuurbedrijf die grote producties doet... daar gebruiken ze niet eens terminators...

Problemen 'zonder' terminators zouden alleen bij goedkopere (botex showtec etc.) tafels voor kunnen komen omdat daar de dmx signalen zwakker zijn.

Hij adviseerde in dat geval eerder een dmx booster dan terminator te gebruiken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-9-2004 10:39
Ik zie een timmerman ook wel eens een zaag gebruiken om een paaltje te grond in te rammen. Toch zou ik die methode niet van hem overnemen (ook al is die timmerman bezig met z'n vak...).

Druk maar gewoon een terminator aan het einde van de bus. Zonder zal vaak ook werken MAAR als je systeem beter zonder terminator werkt dan met dan is het HOOG TIJD het systeem eens onder de loupe te nemen (want dan zit er gewoon iets FOUT). En de opmerking die DAN wel eens geplaatst wordt is... "maar het werkt zo ook"... Tja, dan houdt alles op. Tegen zulke logica is helemaal niets in te brengen.

Zo, en nu ga ik lekker met m'n voorhoofd de volgende spijker in de muur rammen... sneaky :V
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
21-9-2004 10:44
Jurrie, tot voor kort had ik ook nooit DMX-terminators gebruikt en alles bleek altijd perfect te blijven werken. Bij de laatste verbouwingen slaagden we er maar niet in om de DMX-lijn goed te krijgen totdat je met de scoop duidelijk de gevolgen van staande golven kon zien (totaal verkl*te digitale signalen dus). Simpelweg een terminator erop en de boel was weer in orde. Uiteindelijk heeft dit niets te maken met het gebruik van een booster of geen booster maar simpelweg met reflecties in je kabel. Zelfs een perfecte kabel zal hier nog last van hebben! Het is nu eenmaal een duidelijke wet in HF-land dat je zender, ontvanger en kabel afgestemd moeten zijn.

Is het dus nodig zo'n terminator? Neje.
Kan het nodig zijn? Ja.
Neem je dus een risico? Tuurlijk niet!!! Toch niet voor die prijs!! 5 EUR potdikke! Kzou het mezelf nooit vergeven dat een volledige show begint flippen omdat ik 5EUR wou besparen shocked 8O
www.new-line.nl/v/12694
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-9-2004 12:26
Of je maakt hem zelf (ben je voor 1 euro klaar ;-)

Uitleg over HF: Elke verbinding is een transmissielijn (ook bij audio MAAR in dat geval is de golflengte zo groot dat je pas bij vele kilometers merkbare reflecties krijgt). Door de transmissielijn aan BEIDE uiteinden te voorzien van een afsluitweerstand die gelijk is aan de karakteristieke impedantie van de transmissielijn zelf lijkt het net alsof de transmissielijn oneindig lang is (aan beide einden oneindig lang (leuke voor de wiskundigen, die laatste opmerking...)). In zo'n geval heb je dus GEEN reflecties omdat het signaal "oneindig doorgaat".

Vergeet je de terminator dan zal er aan het einde van de lijn een verstoring optreden waardoor het signaal dat over de lijn loopt gereflecteerd zal worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
25-9-2004 00:16

Didier_S schreef:

Zelfs een perfecte kabel zal hier nog last van hebben!
Uiteraard, het heeft dan ook niks met de kwaliteit van de kabel te maken.

@ jurrie:
Vraag me dan toch af wat voor "profi" bedrijf dat dan is. Een booster gebruik je voor geheel andere doeleinden. Leuke is dat je met gebruik van een booster zelfs een sterkere reflectie kan krijgen.
Als je bij een echt profi bedrijf geen terminator regenkomt kan dat ook wezen omdat er eentje in hun spotjes zit ingebakken.
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 27-8-2024
Berichten: 123
25-9-2004 00:49

Hendrik schreef:

Als je bij een echt profi bedrijf geen terminator regenkomt kan dat ook wezen omdat er eentje in hun spotjes zit ingebakken.
hmmm ik mag toch zeggen bij een 'profi bedrijf' te werken en wij steken nooit terminators, en ik vind in de handleidingen van onze vari en HES spotjes en washes niks terug over een ingebouwde terminator. We hebben wel altijd terminators bij voor het geval dat het misschien nodig is maar tot op heden nog nooit zelf 1 moeten steken (en ook nog nooit 1 zien steken). wel al problemen opgelost door andere dmx kabel te steken.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
27-9-2004 23:04
Dat kan het, was ook een optie. (kan wezen)
Jullie doen het dus per definitie niet. Ik weet niet meer wat trouwens maar er zijn toch echt fixtures met ingebakken terminator. En je zou zeggen dat hes in dat rijtje zou passen?
Ik meende ook dat er fixtures waren die herkenden of ze aan het eind van de lijn zaten en zichzelf automatisch afsloten in dat geval. Kan ook een droom geweest zijn razz :p

Terug naar forum Reageer (zonder quote)