Forum > Newbie Forum

Welke speakers tot 50 man???

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
26-7-2004 23:15

Dj-magic schreef:

Dan wordt het toch wel de K-115, ik heb nu ook een versterker aangeboden gekregen voor 140€, een alesis matica 500, Ik ken heel het merk niet maar als ie goed werkt vind ik het wel best happy :) razz :p hij is 2x 250Watt dus dat past goed op die k-115
De K115 is (volgens opgaaf) 400watt rms. Laten we daar qua Dap-korrel-zout-gebeuren eens 350 van maken. Dan nog heb je een zwaar onderbemeten versterker.

Conclusie: die versterker past helemaal niet goed bij de speakers!

Mark.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
27-7-2004 09:01
Ik gok dat die korrel zout wel wat groter mag zijn. De belastbaarheid hangt bijna helemaal af van de laagweergever, en dat zal in dit kastje van net 200 euro echt niet veel bijzonders zijn. Kijk maar eens naar deze Beyma speaker in de shop: www.new-line.nl/v/42 die al evenveel kost als de hele DAP-kast en een belastbaarheid heeft van 300W (deze keer wél reëel gemeten, Beyma kennende).

Trouwens, ook het door DAP opgegeven rendement (102 dB/1W/1m) lijkt me behoorlijk optimistisch.

En dan zou je met die versterker van 2x250 watt best eens heel aardig kunnen uitkomen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
27-7-2004 10:43
Ik ben in het bezit van deen setje K112's,
en die worden aangestuurd door een 2x 350rms versterker.

Ik kan het spul behoorlijk veel vermogen geven voor ze écht over hun nek gaan.
En daarom neem ik aan dat je met een 250 rms versterker (bij hoeveel ohm eigenlijk?) echt tekort komt voor de k115.

Maar misschien kan Ideedeluxe / John hier meer over vertellen, die heeft de oemertjes in bezit.

Mark.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
27-7-2004 13:11
Ik zal mijn best doen.....

Ik heb de K115, oude serie. Met een iets andere belastbaarheid en een iets ander filter. Deze worden gevoed door een V3000, met andere woorden, 2x 400w RMS bij 8 Ohm. De K115 verwerkt het vermogen dat zij toegestuurd krijgt tot nu toe prima. Er zijn geen tekenen van ellende......

Het rendement van de K115 "is not, will not, nor will ever be" 102 dB. Ik schat dat het rendement ergens tegen de 96 dB ligt. Met in het achterhoofd, dat de gemiddelde dj alleen maar de standen te hard en veel te hard kent, is het geen luxe om wat vermogen achter de hand te houden. Je moet natuurlijk geen dingen doen die niet in het kostenpatroon van de K115 liggen....(of heb ik dat nu juist wel gedaan door een V3000 te nemen ??:P:P) Daarnaast moet je oren en ogen goed open houden, luister naar de klank en kijk naar de ledjes op de versterker, er kan dan weinig misgaan.

Ik ben dan ook van mening dat de versterker die gebruikt zal worden wel het door DAP opgegeven RMS vermogen mag hebben. Dan heb je een combinatie die nooit echt hard hoeft te werken, en heb je de grootste garantie op succes. Ik denk dat een te lichte versterker dan ook meer schade zal aanrichten dan een te zware in dt geval. Die K115 kan een zwaardere versterker dan die Matica wel hebben, mits je weet waar je mee bezig bent.

Wat foto's:

Laagdriver: members.fortunecity.com/ideedeluxe/new-line/DSCF0122.JPG
Hoogdriver:members.fortunecity.com/ideedeluxe/new-line/DSCF0129.JPG
Filter:members.fortunecity.com/ideedeluxe/new-line/DSCF0125.JPG

John
I am a TimeDriver!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
27-7-2004 13:24
De V-3000 zal aan 8 ohm ongeveer 400 watt leveren (opgegeven is 440 watt, maar dat is gemeten bij 1 kHz en een nogal hoge THD van 1%). Als het K-115 kastje een reële belastbaarheid (volgens AES norm) heeft van 200 watt kan hij het volle vermogen van een V-3000 dus misschien net aan hebben. Maar dat betekent nog steeds niet dat de belastbaarheid 400 watt is, naar algemeen aanvaarde normen (AES dus) gemeten.

En eerlijk gezegd zou het me verbazen als hij die 200W AES haalt, als je kijkt naar wat speakers die dat echt halen moeten kosten...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
27-7-2004 13:59
Ik geloof zelf ook niet dat hij die 400 W haalt. Daarvoor zijn de spoelen op het filter ook te krap bemeten...Ik heb het trouwens ook nog niet voor elkaar gekregen om de V3000 in de clip te jagen. Ik kom niet verder dan -10 dB, dan krijg ik last van mijn oren, omdat de geluidssterkte te groot wordt, ghe ghe.....Ik heb mij er ook over verbaasd hoe goed de klankkwaliteit toen nog was, helemaal als je ziet wat je voor die kasten moet neertellen. Het was een ruimte van 10 bij 8, helemaal leeg, linoleum op de vloer en een systeemplafond.

Ook Nederland-Tsjechie met 150 personen joelend publiek ging goed. Alleen merkte ik toen wel dat in de eerste minuten van de wedstrijd de HT driver compleet over zijn nek ging, omdat ik de toonregeling op mijn mengpaneel iets te optimistisch had staan...later is ook dat goedgekomen. Het zijn voor het geld hele leuke kasten, die meer in hun mars hebben, dan hun prijs verraadt.

Ik denk zelf dat het werkelijke vermogen iets hoger ligt dan 200 W RMS. Maar objectief is mijn mening natuurlijk niet. Ik denk dat alleen een feitelijke meting dit kan zeggen. Tot nu toe gaat het in ieder geval goed.

John
I am a TimeDriver!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
27-7-2004 14:36
1 x bewerkt. Laatst door Reemski op 27-7-2004 16:25

ideedeluxe schreef:

Ik kom niet verder dan -10 dB, dan krijg ik last van mijn oren, omdat de geluidssterkte te groot wordt, ghe ghe.....Ik heb mij er ook over verbaasd hoe goed de klankkwaliteit toen nog was,
Vertel je dit wel goed.

Is het niet zo dat je last kreeg van je oren juist omdat ze slecht gingen klinken (aka vervormen)?? Het valt mij juist op met goede kasten dat ik loeihard kan gaan, zonder dat ik last krijg van mijn oren. En met slechte kasten kan ik minder hard gaan, terwijl het al gaat schreeuwen. Let wel: Dit is enorm objectief [edit: bedoel natuurlijk ook subjectief], en dus moeilijk te horen. Daarom hoor je van de MC kasten altijd zeggen dat ze zo lekker hard gaan... (tssssk hard.. pfffff wink ;) )
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
27-7-2004 15:11
Regel 1 in Johnland: Ik mag graag overdrijven..... :P

Nee, ik kreeg geen last van mijn oren door vervorming......ik vond het gewoon te hard. Het geluid had op een redelijke afstand toen nog wel definitie. Als ik al ergen een hekel aan heb, dan is het slecht klinkend geluid. Ik heb ooit last gehad van het bij Dré wel bekende High end virus........ Nog steeds wel een beetje eigenlijk..:(

Let wel: in diezelfde ruimte klonk een FBT renegade set met twee 10" topjes ook behoorlijk hard. Misschien ben ik ook wel niets gewend? En: hard is volledig subjectief, iedereen kijkt toch wel een beetje met een roze bril naar zijn eigen spullen. Maar: ik denk ook, dat velen al bij voorbaat een conclusie getrokken hebben: het is DAP en het kost maar 200 euro, dus is het Brol.

Ik ben nog steeds blij verrast. Je moet het natuurlijk niet gaan vergelijken met speakers waarvan alleen de schroeven al 200 euro zijn, het functioneert aardig voor het geld. Het gebruikte mengpaneel is trouwens een Yamaha MG 12/4.

John
I am a TimeDriver!
Dj-magicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-7-2004
Laatste: 7-6-2005
Berichten: 17
27-7-2004 19:14
Owke nu wordt ik wat wijzer happy :) bedankt alvast voor al jullie reacties.

Ik denk dat ik dus gerust de DAP k-115 kan kopen, aangezien ik meestal alleen op feesten draaien in een schuur van 5 bij 10 ofzow happy :) . Zoals ik nu dus lees kan ik er ook vanuit gaan dat het maar 200/300watt RMS zal zijn. En ik merk ook dat ik beter een zwaardere versterker kan nemen, p-900 of p-1200 ofzow... NU zit ik toch goed te denken he?happy :)

Ik ga waarschijnlijk komende week even defeinitief uitzoeken wat ik er mee ga doen.
Here is the Wannabe Dj :P
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
28-7-2004 08:45
met de p-1200 weet je in elk geval zeker dat je wat headroom hebt happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)