Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 29 van 60)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
16-4-2005 00:54

Tom schreef:

Ergens in de 80er jaren was dat vaste prik in een hoop disco's op zaterdag avond tussen 23:00 en 00:00 uur.
Ben Liebrands deed dan zijn wekelijkse mix.....
Daar kan ik dan WEL weer inkomen. Alles goed en wel, maar wat kan die man MIXEN zeg, ik heb gewoon vol bewondering een half uur alleen al naar hem staan kijken (buiten, koud, weinig mensen), toen hij een keer in Amersfoort stond. Mijn god! Vocaltje hier, ritmetje daar, en ook echt alle 4 de CDJ-1000's in gebruik!! shocked 8O shocked 8O Blijft een held.

Misschien nog wel het mooiste: Hij droeg een LEGO-shirt laugh :D
Light Image
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
16-4-2005 03:20
als ik mijn club, zelf niet draai, maar zelfstandige DJ's (die hun eigen content meebrengen) inhuur...ben ik dan verantwoordelijk voor hun (eventueel) illegaal materiaal of zijzelf?
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-4-2005 13:28
Gezien de vragen die je stelt kan ik mij nauwelijks voorstellen dat jij een club hebt.

Ik weet niet wie aangesproken wordt op de aanwezigheid van illegaal materiaal (heb er wel een idee bij), maar als serieuze clubeigenaar tolereer je het sowieso niet, lijkt me, dus is het ook niet aan de orde.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
16-4-2005 14:24
succes met je club wink ;)
Vergeet niet even bij Bijzondere wetten alle info op te halen,loop gelijk even langs de KVK en tot slot kijk even bij Buma/Stemra.
Als je nog niet betaald hebt dan kan je dat alsnog doen.
Oh en vergeet niet dat je bijv middenstands of bedrijfsrekenen + dispensatie aanvraag moet hebben en mocht je dat bij de SVH gedaan hebben dan weet je wat wel en niet kan.
Mocht je zelf niet beschikken over de benodigde papieren dan heb je daarvoor iemand in dienst genomen en die weet dan wel wat wel of niet kan.

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
16-4-2005 18:57
Interessant leesvoer (voor de sabam-belgen dan)
Enkele qoutes:

"Ten eerste, op grond van het algemeen bewijsrecht komt het aan SABAM toe de feiten die ze aanvoert te bewijzen"

"Conclusie: wat betreft de auteursrechten ligt de bewijslast momenteel bij SABAM. Het is SABAM die moet kunnen aantonen dat een werk dat 'gebruikt' wordt, auteursrechterlijk beschermd is én dat de auteur aangesloten is bij SABAM of bij één van haar zusterorganisaties in het buitenland. "

"De minister kan de vergunning van SABAM intrekken indien SABAM in strijd met de wet of met zijn eigen reglementen optreedt."

"In de praktijk komt het er dus op neer dat zangers en muzikanten niet vrijwillig afstand kunnen doen van hun billijke vergoeding. Deze problematiek is vooral van belang voor radiostations, live-optredens, en het draaien van muziek op publieke plaatsen. Websites, internetradio's en podcasters ontsnappen (op dit ogenblik) aan de billijke vergoeding."

Alles nalezen op:

https://lvb.net/item/877
https://lvb.net/item/873
https://dominiek.be/?itemid=1543
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-4-2005 19:10
Dat vierde stuk volg ik niet volledig. Leg eens uit?
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
16-4-2005 19:15
wat begrijp je niet...billijke vergoeding?
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-4-2005 19:59
Ik begrijp niet hoe ik de vierde alinea moet interpreteren.

Verder begrijp ik niet wat jij als Nederlandse clubeigenaar aan informatie over de Belgische regelgeving hebt. Eerst stel je hier vragen, en daarna kom je zelf met antwoorden, of liever quotes, waar je zelf niets aan hebt.

Maar misschien praten we lang elkaar heen. Vertel eens wat meer over jouw club en de situatie waarover je vragen hebt.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
17-4-2005 21:58

stompinne schreef:

"In de praktijk komt het er dus op neer dat zangers en muzikanten niet vrijwillig afstand kunnen doen van hun billijke vergoeding. Deze problematiek is vooral van belang voor radiostations, live-optredens, en het draaien van muziek op publieke plaatsen. Websites, internetradio's en podcasters ontsnappen (op dit ogenblik) aan de billijke vergoeding."
Dit begrijp ik weer niet helemaal ashamed :$
Wellicht zal dit op waarheid berusten en zal je het in een andere vorm moeten zien maar wat heeft dit te maken met evt boetes en/of belastingontduiking?
Een vergoeding is iets wat je ontvangt voor geleverde diensten en er is geen sprake van het intrekken of belasten met een boete van de vergoeding.

Het gaat erom dat je gebruik maakt van een medium wat illegaal zou zijn en waar geen belasting op geheven word oftewel je overtreed de wet en je maakt je schuldig aan belasting ontduiking het niet betalen van rechten etc etc.
Gaarne enige uitleg

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 108
17-4-2005 22:14
ik heb eigenlijk nog een vraagje wat niet helemaal past bij bovenstaande discussie maar wat wel in dit topic past.

Ik download soms wel es een remix vna een bekend nummer. Die remix is dan gemaakt door een onbekende "zolderkamer" DJ die nergens is ingeschreven iod.
Zo'n nummer is dan ook vrij te downloaden van zijn website.

Ik vraag me dan wel es af wie er dan eigenlijk de rechten zou moeten betalen? Hij heeft in ieder geval (delen van) nummers gebruikt in zijn eigen nummer waar hij in ieder geval voor zou moeten betalen.
Maar hij zelf is niet bij buma/stemra ingescheven, dus volgens mij ben ik dan geen rechten verschuldigd?

Je zou dan kunnen zeggen dat het een "illegaal" nummer is wat opzich een sterk punt is, maar ben ik daarvoor verantwoordelijk?
Ik download hem tenslotte vrij van zijn website en ik kan hem in ieder geval geen geld verschuldigd zijn, lijkt mij toch?

Het lijkt me dat ik niet rechten hoef te betalen voor stukken die hij uit andere nummers heeft gehaald? Dan zou ik elk nummer moeten analyseren...

Of zit dat toch iets ingewikkelder?
Think Different ..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)