Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 27 van 28)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
17-7-2012 11:26
Niet iedere controleur zal altijd op alle slakken zout leggen, net zo min als dat iedere agent een bekeuring uitschrijft als je 4 km/uur te hard rijdt. Maar de wet is vrij duidelijk dat je een juiste factuur moet hebben voor recht op aftrek:
De in artikel 2 bedoelde belasting welke de ondernemer in aftrek brengt, is:
a de belasting welke in het tijdvak van aangifte door andere ondernemers ter zake van door hen aan de ondernemer verrichte leveringen en verleende diensten in rekening is gebracht op een op de voorgeschreven wijze opgemaakte factuur
(etc.)
art. 15 wet omzetbelasting

Die factuureisen staan dan vervolgens in artikel 35:
Op de factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht:
a de datum van uitreiking;
b een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd;
c het btw-identificatienummer waaronder de ondernemer de levering of de dienst heeft verricht;
d het btw-identificatienummer van de afnemer aan wie de levering of de dienst is verricht en van wie de belasting wordt geheven of aan wie is geleverd met toepassing van de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6;
e de naam en het adres van de ondernemer en zijn afnemer;
(etc.)
art. 35 wet omzetbelasting
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
17-7-2012 11:36

Victor schreef:

Een absolute voorwaarde voor het terugvragen van BTW is dat je beschikt over een factuur op naam van de onderneming. Als je iets koopt (lang) voordat de onderneming bestaat lijkt me dat onmogelijk.
Mijn facturen staan op mijn eigen naam dus niet op de naam van mijn "bedrijf" en ik trek altijd netjes mijn btw terug.
Ook de btw van voor ik mijn bedrijf ben begonnen heb ik netjes terug gekregen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
17-7-2012 13:46
Dat komt omdat je zelf aangifte doet en daarbij geen facturen overlegt. Als de aangifte gewoon gevolgd wordt en de facturen niet worden gecontroleerd gaat het natuurlijk goed. Wordt er wel een keer gecontroleerd dan kan de aftrek gecorrigeerd worden.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
17-7-2012 14:11
Conform artikel 35 zou ik dus ook op mijn facturen het BTW nummer van mijn (zakelijke) klant moeten vermelden. Dat doe ik op dit moment niet, maar ga dat gelijk oppakken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
17-7-2012 15:28
Volgens mij hoeft dat alleen bij verlegging van de BTW (er wordt ook een verwijzing gemaakt in het verhaal van Victor, die verwijzing is echter niet meegenomen in het verhaal). Dit is bijvoorbeeld het geval bij een ICL (intracommunautaire levering).

Info op site belastingdienst.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
17-7-2012 16:40
Klopt, dat wordt bedoeld met de verwijzing naar tabel II post 6. Dus vermelding op je factuur van het BTW-nummer van je afnemer is alleen verplicht bij levering aan een ondernemer in een andere lidstaat. Voor binnenlandse leveringen hoeft het dus niet, mag natuurlijk wel.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
1-1-2013 15:24
Weer een BTW vraag aan de experts, betreffende de marge regeling.
Als ik zaken zonder BTW inkoop (van particulier oid) en vervolgens met BTW verkoop.
Dan mag ik de inkoop toch volledig opnemen in de administratie als kosten (los van de BTW) en krijg een normale verkoopfactuur incl BTW?
Ik hoef dan toch over die inkoop op geen enkele manier iets met de BTW te doen?
Belastingdienst
geeft aan dat je de goederen als normaal belaste goederen moet opnemen en niet als marge goederen.
Wat bedoelen ze precies? Niet registreren op een bepaalde lijst waarop je bijhoud wat de winstmarge is, maar gewoon inboeken en uitboeken als verkocht incl BTW?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
1-1-2013 20:00
Volgens mij heb je het goed begrepen. De belastingdienst zegt alleen dat je de goederen niet meer als inkoop in je marge-administratie mag laten staan (dan zou je ingeval van de globalisatiemethode nl. minder winst op je margegoederen maken en dus minder btw over de winst betalen).
Kortom, zoals ik het begrijp: opnemen als aankoop (maar zonder btw vooraftrek), verkopen met btw (en btw afdragen!) is prima.
't is maar een hobby...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
2-1-2013 07:53
Het probleem is dat als je iets inkoopt van een particulier en dat verkoopt met volle BTW er dus tweemaal BTW wordt geheven over dezelfde zaak: één keer bij aankoop door de particulier (die de BTW niet kon terugvragen) en nogmaals bij verkoop door jou aan je afnemer.

Dat is alleen anders als jij als verkoper de margeregeling mag toepassen. De BTW wordt dan geheven over jouw marge. Dus als je voor € 100 iets inkoopt van een particulier en je verkoopt het voor € 110 excl. BTW door, dan wordt de BTW alleen berekend over die € 10 winst in plaats van over de hele € 110.

Helaas mag de margeregeling alleen worden gebruikt door handelaren in gebruikte goederen voor wie de verkoop van dat soort spullen hun bedrijf is. Als je niet zo'n handelaar bent maar je koopt incidenteel eens wat van een particulier dan is er dus sprake van dubbele heffing van BTW. Dat maakt dat dit soort in/verkoopacties vaak niet erg aantrekkelijk zijn.
Als ik zaken zonder BTW inkoop (van particulier oid) en vervolgens met BTW verkoop.
Dan mag ik de inkoop toch volledig opnemen in de administratie als kosten (los van de BTW) en krijg een normale verkoopfactuur incl BTW?
Ik hoef dan toch over die inkoop op geen enkele manier iets met de BTW te doen?
Sterker nog, je KAN helemaal niets doen met BTW op je inkoop. Er zit geen BTW op en je krijgt dus ook geen factuur met BTW van de particulier van wie je iets inkoopt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
2-1-2013 09:01

Victor schreef:

Helaas mag de margeregeling alleen worden gebruikt door handelaren in gebruikte goederen voor wie de verkoop van dat soort spullen hun bedrijf is.
En welke criteria hangen daaraan?

En het "zonder bon" verkopen van gebruikte goederen door bedrijven via de privé rekening is toch gewoon gitzwart en ook eenvoudig te traceren bij eenmanszaken?
Dus feitelijk zeg jij dat iedereen in onze branche die wat 2e hands verkoopt, los van de manier van aankopen, gewoon BTW moet rekenen wil ie het formeel juist doen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)