Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 26 van 28)
Moderator(s): Dré
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
26-4-2012 12:04
Bovenstaande is volledig waar. Houd er echter wel rekening mee dat je wel moet weten waar je mee bezig bent, dit geld bij het bouwen van een Truss constructie maar ook zeker op financieel gebied. Als je in het begin denkt goedkoop uit te zijn en er een potje van maakt zal je er hoe dan ook minder goed vanaf komen, ten eerste door eventuele boetes, ten tweede betaal je meer doordat je zelf niet altijd op de hoogte bent van (de vaak gunstige) regelingen die er voor kleine/startende ondernemers zijn.

Uiteraard staat het wel een stuk netter als je een factuurtje kunt uitschrijven, daarnaast zullen je Concullega's het ook waarderen!
Focus on the customer and the rest will follow.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
29-4-2012 19:45
Ff checken:

Situatie = eenmanszaakje met nagenoeg geen winst, kortom wel ondernemer voor omzetbelasting, maar geen ondernemer voor inkomstenbelasting.

Eigenaar wil een (2e hands) bus aanschaffen, zeg 5keuro excl. btw. De bus zal alleen zakelijk gebruikt worden.

Dat betekent dan dat in het jaar van aanschaf er zo'n 19% van 5k = 1keuro btw van de omzetbelasting kan worden afgetrokken. De investering (5keuro) kan over enkele jaren worden afgeschreven en dus afgetrokken van inkomsten (zeg 10 à 20% per jaar). De eenmanszaak zal dus 1 of meerdere jaren negatief draaien voor de omzetbelasting en misschien ook enkele jaren negatief voor "inkomen uit overige werkzaamheden" op de aangifte inkomstenbelasting.

Economisch gezien natuurlijk een slecht draaiend bedrijfje dat beter op de uitgaven zou moeten letten wink ;) , maar voor een hobby DE manier om de kosten te drukken van vervoer: geen bpm, geen btw, laag tarief wegenbelasting, afschrijving drukt de winst en natuurlijk het gemak van een bus. Gaat hier iets mis? Zie ik iets over het hoofd?

Privé wil ik voor de vele woon-werk kilometers een kleine, zuinige auto gaan rijden en ik wil dus af van de hoge wegenbelasting, brandstofverbruik en afschrijving voor de auto die nodig is vanwege de hobby... Sommetje gedaan voor maandelijkse kosten: privé Touran diesel+aanhanger is duurder dan privé Polo diesel + zakelijke Transporter diesel.
't is maar een hobby...
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
16-7-2012 15:17
Ik sta momenteel aan de start van mijn officiële onderneming en dan kom je voor een aantal vragen te staan. Meeste is natuurlijk wel te vinden, maar hierop kan ik niet goed het antwoord vinden.

Er werd mij verteld dat je de BTW van aangeschafte goederen voor de officiële start van je onderneming ook nog kunt terugvragen. Nou kan ik hier vrij weinig over vinden op internet en vroeg ik me af hoe ik de privé aankopen moet inboeken in de onderneming.
Dat heb ik tijdens mijn cursus boekhouden namelijk nooit gedaan.

Kortom:
Hoe boek ik de apparatuur in die ik privé heb aangekocht voor de start van de onderneming? En kan ik daar de btw nog van verrekenen?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
16-7-2012 15:40

hemske schreef:

Ik sta momenteel aan de start van mijn officiële onderneming en dan kom je voor een aantal vragen te staan. Meeste is natuurlijk wel te vinden, maar hierop kan ik niet goed het antwoord vinden.

Er werd mij verteld dat je de BTW van aangeschafte goederen voor de officiële start van je onderneming ook nog kunt terugvragen.
Dit lukt mogelijk alleen voor producten die duidelijk zijn aangeschaft met de onderneming voor ogen (en in het jaar waarin de onderneming wordt gestart). Dus de BTW terugvorderen van een computer die je begin vorig jaar hebt gekocht kun je, volgens mij, gevoegelijk vergeten.

Overigens is het mij niet duidelijk of het gaat om hetzelfde jaar of over een periode van maximaal 1 jaar vóór oprichting. Maar daarover kun je wellicht even het beste de belastingdienst bellen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
16-7-2012 17:07
BTW terugvorderen gaat zover ik weet niet, je kunt wel de goederen inbrengen als geïnvesteerd privévermogen (onderdeel van je startkapitaal) en ook gaan afschrijven.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
16-7-2012 19:36
Het mag wel, maar moet inderdaad, zoals Dre al aangeeft, duidelijk gerelateerd zijn met je onderneming.
Dus als jij een factuur (op naam) hebt voor een paar DJ spelers die je een maand of wat (termijn navragen bij belastingdienst) terug hebt gekocht gewoon de BTW terugvorderen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
16-7-2012 19:46

Frank76 schreef:

een maand of wat (termijn navragen bij belastingdienst)
Op facturen van 6 maanden voor de oprichting van je bedrijf kun je nog BTW terugvorderen.
Mochten de spullen ouder zijn dan 6 maanden kun je ze natuurlijk nog wel, zoals dimitri al aangeeft, inbrengen binnen je bedrijf uit privé bezit, dan mag je het betreffende bedrag belastingvrij terugvorderen wanneer je winst maakt. Dan zijn ze meteen verzekerd wanneer je een bedrijfsverzekering afsluit.

Als je echt overweegt om een Kvk aan te vragen kan ik je adviseren om eens een Kvk seminar te volgen, kost volgens mij 35 euro, en je leert er best veel van.
Plus je krijgt wat informatie voor thuis mee, en gratis koffie met een koekje. wink ;)
Mocht je dan nog met vragen zitten kun je voor iets van 50 euro altijd nog een extra adviesgesprek nemen, er zitten bij de Kvk genoeg mensen die jonge ondernemers graag willen helpen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
17-7-2012 07:25
Een absolute voorwaarde voor het terugvragen van BTW is dat je beschikt over een factuur op naam van de onderneming. Als je iets koopt (lang) voordat de onderneming bestaat lijkt me dat onmogelijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
17-7-2012 08:35
Zelf heb ik ook nog een vraag over het terugvragen van BTW.
Door een inspecteur van de belastingdienst is bij een controle (lang verhaal, dank aan de administrateur)is mij verteld dat je geen BTW mag verrekenen als je geen factuur op naam hebt.
Het bonnetje van de Gamma of Blokker (CD's) mag je wel het volle bedrag inboeken, maar geen BTW verrekenen.

Mijn collega (ook ondernemer) doet dit echter wel en bij een BTW controle heeft de belastingdienst hier niets van gezegd...

Hoe zit het nu en wat mag er nu wel en niet? Iemand die het weet?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
17-7-2012 10:46
ik betaal altijd met de betaalpas van mijn zakelijke rekening en ga ook niet om een BTW bon vragen bij aankoop van een paar CD's of een stekker. Volgens mijn administrateur geen probleem en heeft die discussie ook weleens gevoerd met iemand van de belastingdienst. Maar hier zal ongetwijfeld per controleur ook wel weer verschil in zitten...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)