Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 25 van 61)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
21-9-2006 18:11

SpaceyDeeJ schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens, dat is namelijk een zaak van een goede geleiding voor je bekabeling. Je kabelboom naar beneden zetten we toch ook niet vast aan een vertikaal trussdeel ?
Om even door te gaan op hapklare onzin.

Een kabelboom naar beneden vergelijken. Met de kabels die over een truss liggen, dat is het zelfde dan het appel en peer verhaal.

Om even verder te gaan. Het gaat hier om de belasting van een truss met drie puntjes. Dan mag je mij uit gaan leggen waarom je de truss in twee stukken wilt hakken?

Als het nu gaat om hele lange stukken....... Nee dan snap ik het nog niet. Persoonlijk heb ik al enkele kilometers truss gebouwdt maar nog nooit om de reden belasting heb ik meegemaakt dat een truss in twee (of meer) stukken moest.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
21-9-2006 18:19
1 x bewerkt. Laatst door SpaceyDeeJ op 21-9-2006 18:21
Douwe,

ik haal de vergelijking met een statisch belaste drager aan, omdat er meerdere mensen (waaronder jij ) met de getallen reeks 25-50-25 aan komen zetten. Vandaar mijn uitleg wanneer 19(20)-62(60)-19-(20) belasting op de takel/hefpunten en wanneer 25-50-25 belasting.

In mijn km's van truss tikken ben ik het al meerdere malen tegen gekomen, echter had dit met de te bouwen vorm te maken en niet zo zeer met de kracht die er op de takel kwam te staan. (was overigens niet mijn ontwerp, maar dat terzijde)
Daarnaast is het bij het wegtapen van je bekabeling op een drager gewoon belabgrijk om rekening te houden met dergelijke krachten, zeker in geval van eerder genoemde statische belaste drager...
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
21-9-2006 18:20

Douwe schreef:

Even de exacte getallen bij een truss met drie puntjes: De middelste neemt 62% en de buitenste twee 19%. Rigging is niet simpel.
Je zou toch op z'n minst iets beter kunnen gaan lezen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
21-9-2006 18:21

Douwe schreef:

Je hebt twee puntjes om te hijsen, alle twee 50% last. Je hebt drie puntjes om te hijsen? De buitenste twee nemen 50% de middelste de rest. Rigging is niet simpel!
Beter lezen, doe ik ook, je noemt twee keer andere getallen, vandaar mijn reactie.
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
21-9-2006 18:28
We kunnen nu over procentjes gaan lopen zeiken maar dat kunnen we ook niet doen.

Als je wat wilt ophangen dan reken je altijd een veiligheids marge. Als iemand in de problemen komt omdat hij/zij de 25/50/25 manier aanhield ipv de 19/62/19 dan is dat een probleem voor diegene die het berekend heeft. Die heeft dan wel een hele nauwe veiligheids marge in acht genomen.

Dan kun je nu aankomen met een maximaal belast dak. Dan heb je gelijk maar hoevaak komt dat in de praktijk voor.

(edit) bij mijn eerste getallen had ik ongeveer moeten typen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
21-9-2006 18:38

Douwe schreef:

Dan kun je nu aankomen met een maximaal belast dak. Dan heb je gelijk maar hoevaak komt dat in de praktijk voor.
Helaas nog te vaak, evenals het niet gebruiken van jutte, spanband rigging en ga zo maar door sad :(
(edit) bij mijn eerste getallen had ik ongeveer moeten typen.
Het zij je vergeven, maar ik hoop dat je het met me eens bent, dat een bepaalde hoeveelheid mensen informatie van een forum als deze, klakkeloos overnemen en niet nadenken, cq stilstaan bij de gedachtegang en de materie erachter en er dus automatisch fouten in het geheel slopen. (krachtstroom vraagstukken, ook zo leuk om mee aan te kloten.... )
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
21-9-2006 18:45

SpaceyDeeJ schreef:

Douwe schreef:

Dan kun je nu aankomen met een maximaal belast dak. Dan heb je gelijk maar hoevaak komt dat in de praktijk voor.
Helaas nog te vaak, evenals het niet gebruiken van jutte, spanband rigging en ga zo maar door sad :(
Waar vaak niet aan gedacht wordt is inderdaad de zijdelings belasting van een spant. Waardoor je maximum daklast toch wel snel minder wordt.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
21-9-2006 18:51
Ik ben zowieso van mening dat Rigging in het algemeen te vaak zwaar het ondergeschoven kindje is en blijft. evenals belasting van statieven (het verplicht maken van een hijsplan bij gebruik van een truss op 2 of meer hijs / en of Hefpunten (DUS OOK STATIEVEN ! )

Vandaar ook mijn vaak zeer negatief in het oog lijkende reacties. Want al dat gekloot van de (wanna be) branch genoten, kost me nogal eens mijn boterham !
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
21-9-2006 18:59

SpaceyDeeJ schreef:

Ik ben zowieso van mening dat Rigging in het algemeen te vaak zwaar het ondergeschoven kindje is en blijft. evenals belasting van statieven (het verplicht maken van een hijsplan bij gebruik van een truss op 2 of meer hijs / en of Hefpunten (DUS OOK STATIEVEN ! )

Vandaar ook mijn vaak zeer negatief in het oog lijkende reacties. Want al dat gekloot van de (wanna be) branch genoten, kost me nogal eens mijn boterham !
Niet alleen jouw boterham. wink ;)

Veel van onze concullegae denken dat ze "het wel weten" maar in de praktijk komt het helaas te vaak voor dat men maar breidels gaat maken, zonder goed na te denken over wat er eigenlijk met de dakconstructie gaat gebeuren.

Het invoeren van een goed, en wettelijk onderbouwd, hijsplan zou absoluut geen verkeerd idee zijn. Helaas (is mijn mening) wordt zoiets dan weer bedacht door mensen die niet direct uit onze branch komen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JapieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2004
Laatste: 13-9-2018
Berichten: 37
23-10-2006 23:03
hallo,

Ik heb wat vragen over een trussbelasting op een schoolfeest wat op de planning staat.

Ik ben van plan een trussbrug op te bouwen van +/- 10 meter(prolyte x30d).
Ik wil dit liften met 2 vmb te-034 statieven.

Ik wil er 4 fourbarren aanhangen met 4 par65/64 (+/-15kg)
en 6 x jb systems winner (10kg)

Ik wil aan jullie vragen of dit nog verantwoord is en hoe ik het beste mn statieven kan plaatsen enz. Ik denk dat de belasting aan de maximale kant is maar dat de statieven het zeker moeten kunnen houden als het gewicht goed verdeeld is. Graag jullie mening hierover.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)