Forum > Algemeen Forum

Wat kosten jullie nou?

(2883 reacties. Pagina 235 van 289)
Moderator(s): Dré
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
9-10-2009 20:40

YourLiVe schreef:

Ik weet niet wat de professionele bedrijven in Belgie vragen, ik weet wel dat een feestje daar een stuk langer duurt dan hier. Maar ook in NL heb je hobbyisten die het voor veel minder geld doen.
Wat noem je professioneel? Het lijkt mij duidelijk dat Marijn niet enkel leeft van zijn discobar/drive-in. Het gros van de DJ's die je ziet op fuiven, verjaardagsfeesten, trouwfeesten zijn hobbyisten die door de week een "gewone" baan hebben. Dat wil evenwel niet zeggen dat ze niet profesioneel te werk zouden gaan. En die categorie zit alles van marktverzieker tot gewoon duur.

Professionele drive-inns ben ik nog niet veel tegengekomen. Bedrijven die zich vooral richten op drive-inn werk met meerdere shows per weekend ben ik nog niet tegen gekomen. Wel een aantal bedrijven dat zich richt op de "betere" events: in het weekend trouwfeesten, en tijdens de week poepsjieke feesten en recepties, modeshows, ... (Blue Moon comes to mind).
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
9-10-2009 21:19

DJefke schreef:

Professionele drive-inns ben ik nog niet veel tegengekomen. Bedrijven die zich vooral richten op drive-inn werk met meerdere shows per weekend ben ik nog niet tegen gekomen.
Toch heb je die in de regio waar ik eerder een drive-in had naast mijn reguliere baan wel degelijk. Twee ervan richtten zich op hetzelfde feesten- en partijenwerk als ik, beide hadden meerdere dj's "in dienst", die dit op hun beurt naast hun werk/studie deden. Omdat ik veel van die dj's kende, werden er nogal eens klusjes over & weer geschoven en dat was één van de redenen dat ik mijn hobby-tarief omhoog ben gaan schuiven richting hun tarieven (gemiddeld 300-600 per avond).

Show, collectie en persoonlijke capaciteiten waren aardig vergelijkbaar, ik wilde er wel wat meer mee verdienen en zij wilden niet dat ik "hun" markt naar de haaien hielp. Dat mes snijdt aan heel veel kanten. Ook andersom wel eens gehad trouwens: een bevriende dj ging ook zelfstandig aan de slag, huurde mijn apparatuur wel eens, was goed, EN dook zo'n 15-20% onder mijn prijs. Klanten weg...
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
10-10-2009 12:45

Sylvia schreef:

Toch heb je die in de regio waar ik eerder een drive-in had naast mijn reguliere baan wel degelijk.
Welke Vlaamse regio is dat dan? Misschien dat er zo een bedrijven wel aan de grens met nederland zijn, maar die zullen an wel veel Nederlandse klanten hebben.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
12-10-2009 09:41
Sylvia heeft het waarschijnlijk over de regio utrecht, toch? Hier in Nederland zijn er namelijk wel een aantal bedrijven die zich enkel richten op drive-in shows, o.a. ik zelf.

Met professionele drive-in shows bedoel ik de jongens die ieder weekend meerdere keren weg zijn, een officieel bedrijf hebben (dus netjes zijn ingeschreven bij de kamer van koophandel enzo) en waarbij de drive-in shows voor een substantieel deel van hun inkomen zorgen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je als hobbyist (waarvan er nog veel meer zijn) de zaken niet professioneel kunt aanpakken, toen ik nog in de hobbysfeer zat stuurde ik ook altijd netjes een contractje en een factuur (zonder BTW overigens).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
12-10-2009 10:26

YourLiVe schreef:

Sylvia heeft het waarschijnlijk over de regio utrecht, toch? Hier in Nederland zijn er namelijk wel een aantal bedrijven die zich enkel richten op drive-in shows, o.a. ik zelf.
Dat Nederland bulkt van die bedrijven is mij niet onbekend, en dat jij er eentje van bent ook niet. Echter reageerde ik op je vraag hoe de situatie in België is :). Ergens een spraakverwarring dus.
Met professionele drive-in shows bedoel ik de jongens die ieder weekend meerdere keren weg zijn, een officieel bedrijf hebben (dus netjes zijn ingeschreven bij de kamer van koophandel enzo) en waarbij de drive-in shows voor een substantieel deel van hun inkomen zorgen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je als hobbyist (waarvan er nog veel meer zijn) de zaken niet professioneel kunt aanpakken, toen ik nog in de hobbysfeer zat stuurde ik ook altijd netjes een contractje en een factuur (zonder BTW overigens).
Ik ken in België weinig discobars/drive-ins die met hun activiteiten de kaas op hun brod verdienen. De meesten steken dit geld toch weer in nieuwe apparatuur en muziek. Er zijn natuurlijk ook de echte pro bedrijven, maar daar werken meestal meerdere mensen fulltime.
In België moet je geen BTW doorrekenen als je jaarlijkse omzet onder ene bepaald bedrag blijft (ik geloof ergens rond de 5000 euro). Dusja, als pro heb je hier wel een handicap tov de officiële hobby-DJ die 20x per jaar voor 250e op pad gaat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
12-10-2009 11:55

DJefke schreef:

Er zijn natuurlijk ook de echte pro bedrijven, maar daar werken meestal meerdere mensen fulltime.
Die heb je hier ook, maar die richten zich doorgaans meer op geluid/ licht verhuur. Valt meer in te verdienen.
In België moet je geen BTW doorrekenen als je jaarlijkse omzet onder ene bepaald bedrag blijft (ik geloof ergens rond de 5000 euro). Dusja, als pro heb je hier wel een handicap tov de officiële hobby-DJ die 20x per jaar voor 250e op pad gaat.
Hier heb je natuurlijk ook heel veel hobbyisten die geen BTW rekenen of belasting betalen, dit forum zit er vol mee. Als je wel BTW rekent en onder een bepaald bedrag blijft mag je die BTW zelfs bij je winst optellen, dus hoef je 'm niet eens te betalen (de kleine ondernemers regeling). Je moet over de totale winst dan wel inkomstenbelasting betalen, maar dat is vaak ook niet de moeite met dat soort kleine bedrijfjes... he die goeie ouwe tijd razz :p
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
12-10-2009 12:31

DJefke schreef:

In België moet je geen BTW doorrekenen als je jaarlijkse omzet onder ene bepaald bedrag blijft (ik geloof ergens rond de 5000 euro). Dusja, als pro heb je hier wel een handicap tov de officiële hobby-DJ die 20x per jaar voor 250e op pad gaat.
Gewoon ter (persoonlijke) info: waar kan je die info halen (zonder slapende honden wakker te maken)?
Ik zit namelijk in de situatie dat ik zo ongeveer op de jouw vermelde grens schommel. Voorlopig doe ik het vanuit hobby, zonder inschrijving, net omdat ik te weinig feestjes per jaar doe (bewuste keuze trouwens).
Maar ik leef toch al een tijd met de schrik om 'gepakt' te worden. Vandaar dat ik alles aan het afwegen ben... (en alle info aan het verzamelen ben om de pro's en de contra's tegen elkaar af te wegen)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
12-10-2009 13:18

YourLiVe schreef:

Die heb je hier ook, maar die richten zich doorgaans meer op geluid/ licht verhuur. Valt meer in te verdienen.
Ja, verhuurbedrijven hebben we natuurlijk ook met hopen. Maar er zijn ook een paar bedrijven die echt shows verhuren, gericht op de "betere" markt. Vooral bruiloften, bedrijfsfeesten, recepties, modeshows, .... Personeel dat altijd piekfijn rondloopt in hemd (ook degene die komen opbouwen/afbreken), netjes gewassen busjes, ... Zijn een heel pak duurder, maar leggen de nadruk op netheid.
Hier heb je natuurlijk ook heel veel hobbyisten die geen BTW rekenen of belasting betalen, dit forum zit er vol mee. Als je wel BTW rekent en onder een bepaald bedrag blijft mag je die BTW zelfs bij je winst optellen, dus hoef je 'm niet eens te betalen (de kleine ondernemers regeling). Je moet over de totale winst dan wel inkomstenbelasting betalen, maar dat is vaak ook niet de moeite met dat soort kleine bedrijfjes... he die goeie ouwe tijd razz :p
Dat is dan dezefde regeling als hier denk ik. Alleen mag je volgens mij dan ook de BTW niet aanrekenen (ben niet zeker). Inkomstenbelasting moet je uiteraard wel betalen. Maarja, als de inkomsten zo laag liggen, kan je volgens mij wel genoeg onkosten verzinnen om de winst tot 0 te reduceren laugh :D
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
12-10-2009 13:23

Timothy schreef:

Gewoon ter (persoonlijke) info: waar kan je die info halen (zonder slapende honden wakker te maken)?
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik quote even iemand die hiervan gebruik maakt:
Er bestaat een eenvoudige, vrij goedkope oplossing. Titel hiervan is ... 'kleine onderneming'.
- je krijgt een ondernemingsnummer
- je moet geen sociale lasten betalen
- je kan wel geen btw aftrekken
- je mag max 5500 euro omzet draaien
- je mag max 1700 euro verdienen (om en bij)

Ga naar een sociaal secretariaat en die kunnen u dit in geuren en kleuren uitleggen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
12-10-2009 16:36

Timothy schreef:

Gewoon ter (persoonlijke) info: waar kan je die info halen (zonder slapende honden wakker te maken)?
Gewoon bij de www.belasting website, die jullie in B ongetwijfeld ook zullen hebben?
Tevens kan een vrijblijvend gesprek met een goed administratiekantoor/accountant ook verhelderend zijn.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)