Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 23 van 58)
Moderator(s): Dré
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
17-12-2004 16:42

kaha schreef:

ben nu zelf ook net begonnen met draaien en het moeilijkste vind ik om een plaat iets te versnellen of verlangzamen nadat ie een tijdje gelijk heeft gelopen omdat ik meestal net te veel of net te weinig doe, ook heb ik vaker het probleem dat ik niet zeker weet welke plaat nou voor of achter ligt. ik heb dan ook geen pitch-bend knoppen maar ik denk dat je zonder die dingen het wel beter leert aanvoelen.
maar ik blijf gewoon veel oefenen en lezen hier op het forum en dan komt het wel goed denk ik razz :p
Daar had ik in het begin ook last van, inmiddels (na veel oefenen) is het bij mij zo goed als opgelost.
Wat ook goed helpt is gewoon voor jou gevoel 2 platen ongeveer gelijk zetten, en ze dan naast elkaar laten lopen, en zorgen dat ze dan goed blijven lopen.
Dan oefen je heel snel op je correcties wink ;) ...
*Quukske*
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
17-12-2004 19:02
Hey die Patrick,

Bij mij ging dat ook precies hetzelfde. Toen ik voor het eerst achter mijn djgear stond, wist ik wel de achterliggende theorie. Maar de "gave" om te horen welk plaatje nu te snel of te langzaam liep ontbrak volledig. Totdat ik een aantal weken later thuis aan het mixen was. Op dat moment was het echt zo van... "EUREKA".... Toen had ik het door en begon ik het door te krijgen.

En zodoende moet ik zeggen dat het op dit moment behoorlijk redelijk gaat. Ik heb de djgear nu een maandje of zes. En sinds den beginne draai ik eigenlijk nog steeds iedere dag minstens een uurtje.
Maar hoe dan ook, echte praktijk ervaring heb ik nog niet. alleen maar een beetje bedroom experience wink ;)

Zodra er een contest in de buurt is doe ik zeker mee.
Ik draai over het algemeen progressive en techhouse. (met uitschieters naar electro-clash en techno)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
ErikieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 24-12-2004
Berichten: 3
17-12-2004 19:08
Hm, bij mij ging het leren vlot happy :) echt binnen een dag liep het van een leie (?) dakje. Ik vind het echt niet moeilijk om te doen. Ik draai ook voornamelijk (groove) tech house, waarbij je soms 4 a 5 minuten gewoon syncroon moet laten draaien + af een toe een 3e plaat. In die tijd kun je lekker je agressie op je mengtafel kwijt :) . Bij techno is het helemaal gemakkelijk want daar kun je je goed concentreren op de hihats + bassdrum, aanrader voor beginners dus happy :) . Maar meestal mix in in vanaf 1:30 minuut voor het eind, daar waar meestal het nummer zich afbouwt, en het nieuwe nummer zich opbouwt. en dat vind ik eigenlijk al weinig. Verder vind ik het echt geweldig als je een break van 1 minuut ofzo, zonder beat, kan mixen met een plaat met een beat, zonder dat je hoeft bij te schaven. Het lukt helaas niet zo vaak, maar als het lukt is het zoo vet ! (en anders zit je een kwart beat naast ofzo sad :( )

Toch zijn er echt verschillende soorten mensen. Ik had laatst een docu gezien waarin Michel de Hey een violist uit een concert leerde draaien binnen een week. Ze was erg muzikaal, maar zelfs binnen die week bakte ze er (helaas) niks van. Toch wel gek want als violist moet je ook erg naar je mede musici luisteren.

Wat me dus echt NIET lukt is turntablism, beetje scratchen e.d. ik krijg die crossfader gewoon niet onder de duim, en m'n platen slaan ook te vaak over . Iemand een tutorialtje? wink ;)
Ik wil een koekje
KahaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2004
Laatste: 18-8-2006
Berichten: 29
17-12-2004 20:02
ik gebruik de crossfader eigenlijk niet echt, zet een kanaal gewoon open of dicht razz :p. Ik probeer wel af en toe beetje te scratchen en dat lukt best grappig ff een goed stukje opzoeken en dat lekker door de andere plaat heen kutten laugh :D
maja zoals ik al zei ik heb nog wel ff nodig om echt te kunnen draaien.
het is me toch wat
VisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 11-7-2005
Berichten: 88
18-12-2004 10:20
nog ff over dat mixen..ik heb zelf altijd de neiging (eigenlijk altijd) om pas op de eerste van 16 beats in te mixen omdat ik dat beter vind mixen...dat is een beetje moelijk uit te leggen waarom maar om de 16 beats gebeurt er wat in een liedje (bijvoorbeeld in een outro van een liejde een crash en dan wordt ie rustiger. Ik EQ ook alleen per phrase.

ook wil ik nog het harmonisch mixen onder de kniekrijgen maar tis zo klote om die tonen te vind. ( https://www.tranceaddict.com/forums/showthread.php?s=&forumid=8&threadid=125634 )
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
18-12-2004 11:19
Om 2 platen gelijk te krijgen luister ik niet zo nauw. Echter, op het moment dat de 2e plaat goed gepitched is dan wacht ik meestal zelfs netjes totdat de 32e beat voorbij is.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
18-12-2004 19:52

Dacide schreef:

Om 2 platen gelijk te krijgen luister ik niet zo nauw. Echter, op het moment dat de 2e plaat goed gepitched is dan wacht ik meestal zelfs netjes totdat de 32e beat voorbij is.
Ik niet altijd, soms heb je 2 nummers die in het begin allebij een stem hebben (het leukst is een vrouwlijke stem en een mannelijke stem).
Als je dan de 2e plaat er percies op 16 beats ingooit, wissen de stemmen elkaar af.
Dus eerst b.v. de vrouwelijke stem en dan de manelijke, hier valt veel leuks mee uit te halen sneaky :V wink ;) ...
*Quukske*
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
18-12-2004 20:13
Jupz, en zo heeft elke plaat wel een of ander trucje in combinatie met een andereplaat.

Grappig toch, dat mixen wink ;)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
VisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 11-7-2005
Berichten: 88
19-12-2004 11:11
daarom gaat het volgens mij ook niet vervevelen als je dit dagelijks doet laugh :D
V-maxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 86
19-12-2004 20:45
ja, t is ook elke plaat weer een uidaging om creatief te zijn vind ik. Beetje spelen met je eq en faders, proberen goed te timen enz. happy :). T is bij t begin even doorzetten tot je goed kan pitchen, alhoewel dat ook leuk is om te leren vind ik, maar daarna kun je je wat meer richten op het creatieve gedeelte.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)