Forum > Geluid

Nieuwe 4 kanaals mixer van DATEQ: Vibe

(296 reacties. Pagina 23 van 30)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
19-10-2005 14:21
Download de handleiding..... duidelijker kan ik het niet omschrijven als daar in staat. ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
19-10-2005 16:58
Op de Xone zit geen return, dus dat zul je ook niet in de handleiding vinden. Ipv een return gebruik je de line-ingang van kanaal 1 of 2. Dry-wet regel je vervolgens met de linefaders. Dat is behoorlijk kansloos zeker als je effecten tijdens het mixen wilt gebruiken (en dat is ook meteen de enige rede om überhaupt met een S/R te werken, tenzij je een effect apparaat hebt zonder dry-wet regeling of bypass mogelijkheid).

Net heb ik even getest hoeveel vertraging een EFX oplevert. Dat is ongeveer 0,001 seconde (waar ik al bang voor was) daardoor kun je op je mengpaneel niet eens mixen tussen dry-wet... op de Vibe niet en op de Xone niet. Je krijgt dan hetzelfde geluid te horen als wanneer je op de EFX de delay instelt op 1ms (een hoog suisend geluid). De enige manier om dan nog met een send-return te werken is wanneer je met 1 schakelaar de 'gewone output' vervangt door de return. Zoals de send-return van bijvoorbeeld de DJM600.

@ DjPieter, ik snap echt niet waarom je zoveel waarde hecht aan een send-return. De EFX-500 heeft een prima dry-wet EN aan-uit regeling waarmee je alles kan wat je maar zou willen. Het klinkt misschien een beetje arrogant maar ik kan het weten. Werk al heel lang met een DJM-600 icm EFX-500 en een losse filterbak. Toen ik een nieuwe mixer zocht wilde ik ook alle flexibiliteit qua routing van effecten, daarom heb ik voor de djm gekozen. Achteraf gezien is een send-return helemaal niet belangrijk en heb ik de effect apparaten liever tussen mixer en versterker wink ;)
DjpieterlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2004
Laatste: 10-4-2009
Berichten: 91
19-10-2005 18:06

Frisbee schreef:

Je krijgt dan hetzelfde geluid te horen als wanneer je op de EFX de delay instelt op 1ms (een hoog suisend geluid). De enige manier om dan nog met een send-return te werken is wanneer je met 1 schakelaar de 'gewone output' vervangt door de return. Zoals de send-return van bijvoorbeeld de DJM600.
En dat is nou net wat de Vibe kan wink ;) Misschien moet ik dus aan mijn schrijfstijl werken laugh :D

Je hebt per kanaal een button waar je dat mee doet. Deze vervangt je fadersignaal door het signaal uit de EFX. In dta geval zal dus een kleine vertraging kunnen ontstaan, maar het genoemde percentage lijkt me niet direct hoorbaar, zeker niet met "drukke" platen. Test hem, je zult echt verstelt staan (klinkt net als Mike van wehkamp TV ofzo).
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
19-10-2005 19:42
3 x bewerkt. Laatst door Frisbee op 19-10-2005 20:11
Aha, ik dacht dat je alleen een mixknop had die je van "gewoon" naar "return" kon draaien. In de handleiding staat:

"Effect routering
De blauwe master-effect knop routeert alle kanalen naar het effect
apparaat. Nu wordt automatisch het signaal na de fader gekozen in
plaats van het pre-fader signaal. Ook hier geldt weer dat de
microfoon niet naar het effect apparaat wordt gerouteerd als het
signaal uit de monitor-speakers moet worden weggefilterd.
De effect-return en MIX regelaars bepalen het volume en de mix van
het externe effect apparaat. Met de return regelaar kan het volume
van het effect-signaal worden aangepast. De mix-regelaar bepaalt
de verhouding tussen het originele signaal (clean) en het signaal uit
het effect apparaat.
"

Je kan dus de send bedienen met de "effect-knoppen" naast cue EN via de blauwe master-effect knop. Als je dat doet met de mix-regelaar helemaal naar links hoor je nog niets gebeuren. De return komt binnen op de mixer en het niveau kun je regelen met de "effect-return". Onder de return knop heb je de mix-regelaar. Die mixt tussen het gewone signaal en de return toch? Als de return dan iets vertraagt is hoor je tijdens het draaien aan de mix-regelaar een fase fout.

Ik zie nergens iets waardoor de signaalweg in 1 klap omslaat, de return en de send zijn niet aan elkaar gekoppelt ofzo. Hoe kan het dan ooit goed werken? Sorry dat ik er zo op in ga maar zou het graag willen weten als ik iets verkeerd zie. happy :)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-10-2005 20:07
Ik moet anders zeggen dat ik ook de Xone:62 een hele lekkere mixer vond, met slechts twee nadelen: de faderkwaliteit staat niet helemaal in verhouding tot wat de mixer kost en een (muzikale, dat wel) viervoudige toonregeling, die je op vrijwel geen enkele andere mixer terugvindt.

Met name wat betreft de faders zal Dateq Vibe wel beter zijn, en met de robuustheid zal het ook wel goed zitten. De filters van de Xone konden mij meer boeien dan die van de Vibe. Van het aansluiten van een extern effecten-ding heb ik geen verstand, dus wat daarin wijsheid is laat ik graag aan anderen over.

Verder is het gewoon wat Reind zegt: voor ieder wat wils en ik snap zeker wat mensen in de Dateq Vibe zien. Zelf wacht ik altijd graag even af welke kinderziektes er eventueel nog uit het veld gemeld gaan worden, en omdat ik de NUO5 verder gewoon een heerlijke mixer vond, heb ik die genomen. Maar ik zal zeer verheugd zijn als ik eens ergens een paar uur achter elkaar kan draaien waar een Vibe staat.
DjpieterlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2004
Laatste: 10-4-2009
Berichten: 91
19-10-2005 20:45
Ik kan een poging doen om het uit te leggen, maar ga hem testen. Zo schep ik ook geen verkeert verwachtingspatroon.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
20-10-2005 00:20
Het mooiste is als je gewoon alle 3 de mixers naast elkaar hebt staan en dan gaat klooien.... maak je geen fouten met het schrijven ervan en weet je exact waar je aan toe bent.

Het hele send en return verhaal..... lekker belangrijk zoals Frisbee ook al aan gaf want je kunt (uitzonderingen daar gelaten) het aantal keren dat een dj er ook werkelijk gebruik van maakt na aanschaf op 2 handen tellen. Hetzelfde is met effecte, je gebruikt ze in het begin teveel en naarmate je de mixer langer hebt ga je ze steeds minder gebruiken. En tegenwoordig word je helemaal gek van al die effecten want ze worden op echt zo'n beetje ieder apparaat weg gefrot....
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DjpieterlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2004
Laatste: 10-4-2009
Berichten: 91
20-10-2005 07:44
Ik zal kort en bondig blijven:

A. Ik heb ze alle 3 onder handen genomen
B. Ik hecht wel waarde aan S/R, dat een ander dat niet doet zal me een rotzorg zijn
C. De review is ter info, als je hem incompleet vind rij je zelf naar 1 of andere shop

De Vibe review staat nog steeds op www.groovejunk.com , take it or leave it.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
23-10-2005 10:14

DannyK78 schreef:

Heb zelf ook filters op mijn mixer zitten, weet zelf niet eens (schaam schaam) wat het verschil is tussen HFO en LFO en wellicht nog een paar kreten.

Vond ze tot nu toe nog niet bruikbaar en heb me tot nu toe op effecten gestort die "simpel" zijn in gebruik: delay, echo, pan, flaner, phaser, trans, reverb en variaties hierop. De synths en filters en pitchshifters en dergelijke heb ik nog niet uitgebreid uitgeprobeerd.

Maar als ik bovenstaande lees moest ik er toch maar eens mee gaan klooien.
Ben dus tijdje aan het "klooien" geweest, maar eigenlijk zijn de filters datgene waar ik mee had moeten beginnen ipv de eerder genoemde effecten.

Of eigenlijk ben ik alleen met HPF fader* en LPF fader bezig geweest, waarbij ik een HPF aan kanaal 1 en een LPF aan kanaal 2 toewijs. En zo een mix maak. De BPF fader valt bij mij (nog) onder de noemer "te vaag om te gebruiken" maar dat waren fader LPF en HPF tot voor kort ook.

*met LPF fader wordt hier een LPF bedoeld waarbij de faderstand het afsnijpunt van de frequentie bepaalt. Fader open is alles hoorbaar, fader naar beneden snijdt de hogetonen, hoe verder hoe lager de tonen die ook worden afgesneden tot fader helemaal dicht waarbij alle tonen zijn afgesneden.

Iemand die zich deskundige op dit gebied (mixen dmv filters) kan noemen? Wellicht wil diegene wat kennis delen.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DjpieterlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2004
Laatste: 10-4-2009
Berichten: 91
29-10-2005 19:50
Hij is binnen! De Dateq Vibe!

https://www.home.versatel.nl/leijt240/DJ/Vibe001.jpg
https://www.home.versatel.nl/leijt240/DJ/Vibe002.jpg
https://www.home.versatel.nl/leijt240/DJ/Vibe003.jpg
https://www.home.versatel.nl/leijt240/DJ/Vibe004.jpg
https://www.home.versatel.nl/leijt240/DJ/Vibe007.jpg
https://www.home.versatel.nl/leijt240/DJ/Vibe008.jpg
https://www.home.versatel.nl/leijt240/DJ/Vibe009.jpg
https://www.home.versatel.nl/leijt240/DJ/Vibe010.jpg
https://www.home.versatel.nl/leijt240/DJ/Vibe012.jpg

Alleen ben ik nog niet zo tevreden over het aanzetten van de filterbank, het geluid dempt dat tijdelijk en dat hoor je. ik heb hier al over gemaild richting Dateq. De S/R werkt prima!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)