Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 200 van 345)
Moderator(s): Dré
MXAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2006
Laatste: 2-10-2006
Berichten: 2
2-10-2006 17:39
Ik ben nog opzoek naar een oplossing om speakerschuim op een metalen grill te plakken. Ik heb inmiddels al dubbelzijdige tapijttape gebruikt, maar zonder succes.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
2-10-2006 17:53
Dat onderwerp is al meerdere malen ter sprake gekomen op dit forum.
Forumlid ivo2 (iven luidsprekerbouw) kan je aan de juiste lijm helpen.
Volgens mij werkt bison tix ook prima.
Lost in Music
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
2-10-2006 18:04

SpaceyDeeJ schreef:

2/2,5 liter lijm voor ene klein kistje ? Dat is nogal heftig.

Wij spuiten het lijm erom dmv een lijm/verf spuit. Wel is de lijm die wij gebruiken waarschijnlijk wat duurder dan dat jij gebruikt (Xi lijm van Penn) Desalnietemin gebruiken we er minder van dan houtlijm. Bijkomend voordeel is dat je schuim de lijm niet opzuigt zoals jij dat ervaart ....
Die 2/2,5 liter is in die 2 Winnerkistjes gaan zitten, en dan gaat het om ongeveer 3m2 schuim.

Een lijmspuit zie ik niet zo zitten, aangezien je ten eerste veel meer last krijgt van de damp, en ten tweede de hele schuur onder de lijmnevel komt te zitten. Ik gebruik inderdaad de Xi (heet eigenlijk Technicoll 82..) lijm van Penn. Die lijm is gelukkig ook niet zo duur, dacht 1 euro ex per liter. razz :p

Dré schreef:

Hardschuim zou ik trouwens altijd met lijmlaag kopen (lekker makkelijk), zachtschuim plaatste ik altijd op bovenstaande manier.
Zachtschuim stap ik vanaf dus da's makkelijk, en over de lijmlaag op het hardschuim heb ik een beetje mijn twijfels. Vaak plakt dat bij lange na niet zo goed als de losse lijm, omdat die plaklaag hecht op het stof. Vloeibare lijm vloeit wel om die stofdeeltjes heen en hecht dus altijd goed.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
2-10-2006 21:04
Uhm, dus je gebruikt Xi lijm zonder spuit ?
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
3-10-2006 00:16
Ja, ik smeer het met een kwast.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-10-2006 00:22

SpaceyDeeJ schreef:

Voorbeplat schuim gebruik ik zelf liever niet. al te vaak meegemaakt dat bij kisten van een collega bouwer het schuim los kwam en ik vervolgens alle kisten opnieuw kon gaan schuimen voor mijn klant
Klopt, voorbeplakt schuim kan slecht tegen weersinvloeden.

Lijmen van zachtschuim is het mooiste met hotmelt. (nordson unit o.i.d.) een beetje goede hotmelt stinkt ook niet.

Bij gebruik van een pot lijm en spatel/ kwast ben je inderdaad snel 2 / 2,5ltr kwijt voor twee cases.

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
3-10-2006 01:05
Ik heb een tijdje terug op de site van Fliteware gekeken, daar zag ik ook wat over hotmelt staan.

Ff opgezocht:
Een heel goed alternatief voor deze lijmsoort is de zogenaamde “Hotmelt”, een verzamelnaam voor honderden verschillende lijmen die allen gemeen hebben dat ze verwarmd moeten worden aangebracht en na afkoeling een prima hechting geven. Door de veelheid van soorten, voor allerlei verschillende toepassingen, is het ook voor de flightcase-bouwer mogelijk een prima soort te vinden voor zijn werk, waarbij hotmelt slechts het nadeel heeft dat vlotte verwerking een investering van enige duizenden Euro’s vergt. Daartegenover staat echter dat de lijm volkomen onschadelijk is, er geen dampen of gassen ontstaan, de hechting superieur is aan die van de andere lijmen en, niet onbelangrijk, hotmelt is vele malen goedkoper in het gebruik! Fliteware heeft voor U adressen beschikbaar waar U hotmelt installaties kunt zien en eventueel kunt aanschaffen, ook voor de lijm heeft Fliteware adressen beschikbaar.
Duur, en aangezien het een hele installatie is kun je het ook niet weer zo in de kast zetten. Als het zo doorgaat zal het er ooit wel komen, maar voorlopig helaas dus nog niet. (Hoewel mijn portemonnee er totaal niet rouwig om is...)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
3-10-2006 02:14
Grappig dat je dit aanhaalt, want de voordelen ten opzichte van spuitlijm zijn er wel degelijk. Sterker nog, ik heb op de zaak demonstraties gehad van een dergelijk apparaat wat ook nog betaalbaar was... Echter ten tijde van de demonstratie, werkte het apparaat van geen kanten, de beste man moet nog steeds een keer terugkomen laugh :D laugh :D laugh :D
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-10-2006 10:10

Martijn schreef:

Duur, en aangezien het een hele installatie is kun je het ook niet weer zo in de kast zetten.
Ik heb met meerdere systemen gewerkt, de wat grotere units met een losse lijmbak werken het mooist, maar helaas praat je dan snel over een inverstering van plm 15000 euro.

Er zijn echter ook kleine units waar de patronen in het pistool geplaatst worden (deze unit past makkelijk in de kast)
Afhankelijk van hoe je lijmt heeft dit pistool 1 nadeel, je mag het pistool niet te schuin houden (of op zijn kop) de warme lijm loopt er dan uit en dan word het 1 grote ellende. (unit raakt hierdoor in no time defect)

Voordeel is wel dat het supersnel lijmt.

Martin.
kvm entertainment
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
4-10-2006 17:06
Bij Meekel Cases kan ik 9,5mm en 10mm sluitprofielen bestellen. Welke kan ik het beste nemen voor 9mm hout? En scheelt die halve mm nou zo veel?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)