Forum > Algemeen Forum

Opleidingen , licht en geluid.

(368 reacties. Pagina 20 van 37)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
26-6-2006 11:01
Het gaat mij meer hierom:

"In theory, theory and practice are the same, while in Practice, this is just not true."
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
26-6-2006 11:11
Als de theoretische kennis aanwezig is kan de praktijkervaring volgen.

Andersom blijkt dat vaak verdomde moeilijk te zijn (natuurlijk zijn de personen die aan die laatste omschrijving voldoen het daar TOTAAL niet mee eens)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
26-6-2006 13:45
Bij veel andere beroepen zou ik het helemaal met je eens zijn, alleen denk ik dat in deze branche de praktijkervaring aangevuld met doelgerichte certificaten meer brengt.

Ik heb zo eens de verschillende richtingen bij het ROC door gespit en kom daar hoofdzakelijk tegen dat je en beeld en geluid en licht krijgt. De manier waarop het voorgesteld wordt is alsof je na de opleiding meteen licht of geluid op Dance Valley, Pinkpop of wat dan ook kan gaan doen. En dat je leert om met dezelfde apparatuur te werken. Nou doe ik een voorzichte gok, maar ik denk dat 2 midassen met een HOGIII en een leuke hoeveelheid wapperlampen (en dan voor het gemak de randapparatuur buiten beschouwing latende) ruimschoots het budget van een dergelijke opleiding te boven gaat.

Wat veel praktijk jongens al weten en wat blijkbaar niet doordringt bij de heren van de opleidingen is dat je niet goed kunt zijn in alles. Je kunt niet fabeltastische oren hebben om geluid te doen, de inzicht hebben om toppie lichtplaatjes te maken en dan ook nog eens het creatieve inzicht van een regisseur voor sublieme videobeelden. Je kunt wel van alles een beetje weten, maar dan kom je toch op een gegeven moment in bepaalde richtingen kennis te kort.

Tijdens de opleiding leer je alles in een beschermde omgeving, alles staat vast en improvisatie samen met tijdsdruk zullen minder zijn dan onderweg. Voor de praktijkopdrachten die je misschien krijgt (in een ruimte wat lichtstanden maken of een "live" mix maken vanaf een 16 sporen recorder) geldt hetzelfde. Als een klas 16 man heeft werk je met 16 man aan dezelfde productie terwijl irl je het misschien maar met 3 man staat te doen.

Wat ik wel een handig punt van zo'n opleiding zou vinden is bijvoorbeeld gerichte kennis over welke lamp je wanneer gebruikt en waarom. Je kunt iemand niet vertellen dat hij perse via weg A een show moet programmeren als voor hem weg B misschien logischer en handiger is.

Een reeele manier om iemand te leren hoe hij licht moet maken (mits hij het inzicht heeft anders kom je nog nergens) is hem weg te zetten met 16 parren, 4 kopjes en een simpele tafel. Met 40 koppen, 96 Parren en een shapegenerator kan iedereen het laten knipperen en wapperen.

En ja ik ben zo'n praktijk type en ik heb in 4 jaar praktijk meer geleerd dan ze mij in 4 jaar theorie zouden leren. Natuurlijk stuiter je op je snuffert als je met je grote mond roept dat je het wel even doet, maar daar leer je van en daar wordt je hard van. En het zal een stuk harder stuiteren als je theorie niet met de praktijk overeenkomt, want ook daar heb ik er al genoeg van voorbij zien komen die theoretisch alles mooi konden brengen alleen in de praktijk de plank volledig missloegen.
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
26-6-2006 14:23

dj-d schreef:

martijn0012 schreef:

Jaah ik wink ;) , Dan wel over 3 jaar pas aangezien ik nu pas in 3havo zit. sad :(
Ik zit ook in/op 3 havo, ga echter aankomend jaar wel naar Zwolle (deltion --> theatertechniek).

MBO kan je doen als je een overgangs bewijs van 3 havo naar 4 havo (of vwo) hebt.
Weet wel zeker dat je de goede keus maakt!, ik heb 3 jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan (na 3 havo naar mbo electrotechniek), maar heb dit toch niet gedaan door de raad van een leraar.
Wil je ooit een andere opleiding doen of je vind het in het begin al helemaal niks, dan heb je ook niks, je hebt alleen mavo (of vmbo) certificaat, geen havo diploma. Dit was voor mij de reden om toch die havo af te maken (gelukkig dit jaar gelukt happy :) ) + dat ik als 15-jarige in een klas zou zitten van allemaal andere mensen van 17/18/19 jaar.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar dit is ook iets waar je aan moet denken wink ;) happy :)
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
26-6-2006 17:31

Dré schreef:

Als de theoretische kennis aanwezig is kan de praktijkervaring volgen.

Andersom blijkt dat vaak verdomde moeilijk te zijn (natuurlijk zijn de personen die aan die laatste omschrijving voldoen het daar TOTAAL niet mee eens)...
Dat ben ik met je eens, maar wanneer je na vier jaar opleiding en stage wordt gevraagd om ALS EINDEXAMEN 3 mics via een mixer aan twee Eon's op statief te knopen denk ik dat je toch beter vier jaar had kunnen werken met een ervaren collega. Hetzelfde geldt voor video en licht, waarbij in het laatste geval de handel al voorgeprogrammeerd is omdat een examen anders teveel tijd kost.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
26-6-2006 20:32
Als de theorie en de praktijk niet op elkaar aansluiten dan zou je de theorie de schuld kunnen geven. Ik zou het echter logischer vinden de opleiding daar de schuld van te geven.

Maar kan zijn dat ik dit totaal onlogisch zie... sneaky :V

Buiten dat: Wat elke HBO'er kan beamen (?) is dat de opleiding niet zozeer bedoeld is om je iets te leren maar meer om je te leren te leren. En dat leer je niet zo maar in de praktijk...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
27-6-2006 09:25
Ik denk dat je in onze branche te maken hebt met een hoop variabelen en een aantal vaste gegevens.
Die vaste gegevens kun je iemand aanleren, met die variabelen moet je kunnen omgaan.

Het komt neer op een klein stukje kennis (wat je kunt leren van ervaren mensen of uit zelfstudie), veel inzicht, aardig wat creativiteit en afhankelijk of je licht of geluid doet heb je ook nog de ogen en de oren nodig. Ook niet geheel onbelangrijk is de feeling met muziek, er zijn legio lichtnichten die er standaard naast zitten of geluidsboeren die laten horen dat zij een basgitaar wel erg vet vinden (of zelf hebben bespeeld).

Wat elke niet HBO-er kan be-amen is dat zodra er een theoreticus in de buurt is meer van de tijd wordt verdaan met verlullen van de tijd over bijvoorbeeld een plan van aanpak, terwijl de prakticus de wagen open trekt en zijn ding doet. Daarnaast komen theoretici ook vaak met de meest belachelijke voorstellen en de meest domme vragen.
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 430
27-6-2006 09:41

DeMennooos schreef:

Wat elke niet HBO-er kan be-amen is dat zodra er een theoreticus in de buurt is meer van de tijd wordt verdaan met verlullen van de tijd over bijvoorbeeld een plan van aanpak, terwijl de prakticus de wagen open trekt en zijn ding doet. Daarnaast komen theoretici ook vaak met de meest belachelijke voorstellen en de meest domme vragen.
Wat ik als wel HBO-er (weliswaar in een heel andere branche maar ik denk dat de "problemen" het zelfde zijn) dan uiteraard even van de andere kant wil bekijken wink ;)
Ik zie op mijn werk een hoop dingen gebeuren waarvan ik denk dat ze beter, sneller, efficienter enz enz kunnen. Om dit dan vervolgens te verwezelijken doe ik voorstellen die voor de mensen die het al 30 jaar doen belachelijk zijn. Meestal omdat in die 30 jaar dat zij aan het werk zijn ik al de 12e ben die ditzelfde belachelijke plan voorstelt.

Moet ik daarom stoppen met het doen van deze voorstellen? Lijkt me zonde, wie weet kom ik een keer met wel iets nieuws. Samen met de oude rotten kijken naar wat er al geprobeerd is en aan de hand daarvan samen met een voorstel komen werkt vaak beter. Al is het maar omdat de oude rotten niet bepaald veranderings gezind zijn en ze intrisiek een stuk gemotiveerder raken als het plan ook van hen afkomstig is. Draagvlak creeeren dus..
The return of the BoomBap
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
27-6-2006 09:49

DeMennooos schreef:

Wat elke niet HBO-er kan be-amen is dat zodra er een theoreticus in de buurt is meer van de tijd wordt verdaan met verlullen van de tijd over bijvoorbeeld een plan van aanpak, terwijl de prakticus de wagen open trekt en zijn ding doet. Daarnaast komen theoretici ook vaak met de meest belachelijke voorstellen en de meest domme vragen.
Het stellen van vragen is een onlosmakelijk onderdeel van het leerproces. Mensen die geen vragen stellen zijn mensen die niet willen leren. Een prima instelling voor iemand die een kabel van positie A naar positie B moet verslepen...

Het stellen van vragen kan soms een half uur gaan kosten (maar wellicht in de toekomst tientallen, zo niet honderen, uren besparen). En het kan inderdaad verdomd moeilijk zijn om tijdens dat half uur te bepalen of het wel of niet nut heeft dat half uur te "verspillen".

PS: Het percentage domme vragen wordt (zelfs in de praktijk) vrijwel altijd weggevaagd door het percentage domme antwoorden ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
27-6-2006 10:44
Moet ik daarom stoppen met het doen van deze voorstellen? Lijkt me zonde, wie weet kom ik een keer met wel iets nieuws. Samen met de oude rotten kijken naar wat er al geprobeerd is en aan de hand daarvan samen met een voorstel komen werkt vaak beter. Al is het maar omdat de oude rotten niet bepaald veranderings gezind zijn en ze intrisiek een stuk gemotiveerder raken als het plan ook van hen afkomstig is. Draagvlak creeeren dus..
Draagvlak creeeren is prima, maar doe dit dan niet tijdens een productie maar vooraf of nog liever achteraf. Dan mag er van mij zoveel vergadert worden over van alles en nog wat tot iedereen een ons weegt.
Het stellen van vragen is een onlosmakelijk onderdeel van het leerproces. Mensen die geen vragen stellen zijn mensen die niet willen leren. Een prima instelling voor iemand die een kabel van positie A naar positie B moet verslepen...
In een leerproces vragen stellen is ook helemaal niet erg. Maar luister wel naar wat er uitgelegd wordt en neem dat in je op, dezelfde vraag blijven herhalen getuigt van niet veel interesse. Daarnaast valt het in de praktijk gewoon op dat mensen die goed observeren hoe iets gedaan wordt (met her en der de vraag waarom) om dan vervolgens het zelf te doen en te vragen of het goed gedaan is sneller doorgroeien dan mensen die je werkelijk alles moet voorkauwen.
Het percentage domme vragen wordt (zelfs in de praktijk) vrijwel altijd weggevaagd door het percentage domme antwoorden ;-)
In veel gevallen (lees: bij de "ik weet alles (uit het boekje) HBO-er") krijgt de domme vraag automatisch een dom antwoord omdat wanneer men observeert en redeneert de vraag niet gesteld had hoeven worden omdat de praktische logica er in zit die compleet afwijkt van de theorie.

Hier geldt hetzelfde als bij autorijden. Als je je rose papiertje hebt wil dat niet zeggen dat je meteen kunt autorijden. Door veel te rijden leer je autorijden en als je het hebt verbreed je je inzicht. Maar ook hier zijn er hele volksstammen die nooit kunnen rijden terwijl ze wel het papiertje hebben wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)