Forum > Licht

snelle laser vraag ??

(201 reacties. Pagina 20 van 21)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
20-2-2007 11:42

Groovelover schreef:

Ik zag afgelopen week deze jongen in de webshop staan.
Aan de inmiddels toegevoegde tekst, maak ik op dat Dré 'm al uit de doos heeft gehad. Ben daarom ook benieuwd of je de stekker al een keer in het stopcontact hebt geduwd voor een eerste indruk.
De prijs is imo wel erg laag. Kan het dan toch wat zijn?
Output is best behoorlijk. Maakt gebruik van stappenmotoren (geen galvo's). Kan ook niet anders voor het geld natuurlijk. Behuizing is een simpel rechthoekig kastje met de DMX switches op de voorkant (en lelijk vergeleken met de afbeelding). Was trouwens best pissig op de importeur in kwestie (vind het namelijk schofterig dat een importeur niet even op voorhand meldt dat de door hun verstrekte informatie gewoonweg fout is terwijl ze er zelf WEL van op de hoogte waren).

Ik heb hem alleen getest in de "auto" stand (muziekgestuurd) en niet in de DMX stand.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
20-2-2007 14:03

Dré schreef:

Maakt gebruik van stappenmotoren (geen galvo's).
Wat wil dit precies zeggen?
Is het een beter dan het ander?
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
20-2-2007 14:56
Een stappenmotor is goedkoper dan een galvo maar mist de precisie en snelheid om grafisch werk te doen.

Voor serieus grafisch werk zoals afbeeldingen, teksten etc. heb je een snelle closed loop galvo nodig (closed loop=positiedetectie die de positie van de spiegel op ieder moment detecteert en terugkoppelt naar de aansturingselektronica , zodat kleine afwijkingen kunnen worden gecorrigeerd).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NiwreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2006
Laatste: 29-1-2008
Berichten: 6
20-2-2007 15:33
Och, voor wat leuke beamshowtjes met niet al te dure lasers zijn stappenmotoren goed genoeg om te gebruiken. happy :)
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
22-2-2007 15:08
Ik kwam in een andere webshop, waarvan ik hier de naam niet ga noemen, wel zeer betaalbare lasers tegen van het merk Wanshi.
Iemand hier wel eens van gehoord en eventuele ervaringen mee? De prijzen zijn werkelijk belachelijk laag.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
NiwreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2006
Laatste: 29-1-2008
Berichten: 6
22-2-2007 16:02
Wanshi, Silverstar, Big Dipper etc. zijn allemaal OEM-lasertjes. Gewoon precies dezelfde producten met alleen een ander stickertje er op. Zijn m.i. leuke dingen voor hun geld! happy :)
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
22-2-2007 16:15
Had ik al een beetje verwacht.
Vond ze al verekte veel op elkaar lijken.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-2-2007 16:22

Niwre schreef:

Wanshi, Silverstar, Big Dipper etc. zijn allemaal OEM-lasertjes.
Big Dipper (Sevenstar) is het orgineel.
De Wanshi is dus een OEM versie van een Big Dipper, Wanshi gebruikt echter ook enkele modellen van Silverstar(Yagang versie).

Silverstar zelf kent echter twee versies, de Big Dipper en de Silverstar (Yagang) modellen.

Martin.
kvm entertainment
RemcoheuserStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2007
Laatste: 2-2-2008
Berichten: 7
26-3-2007 21:31
Ik heb al een tijdje de Big Dipper k100 in mijn bezit, maar ik heb er vanaf het begin al een klein probleempje mee.
De lichtsterkte neemt steeds na een paar uur gebruik langzaam af. Nu zit er op de printplaat in de module een potmeter waarmee de lichtsterkte af te stellen is. Deze stel ik dan ook iedere keer bij maar het probleem blijft terugkomen... Wanneer ik aan de potmeter draai lijkt hij ook erg te ´storen´. De lichtopbrengst verloopt niet soepel en lineair zoals je zou verwachten waneer je aan de potmeter draait wat het erg moeilijk maakt om de laser op de beste lichtsterkte af te stellen en na een paar uur gebruik moet hij weer opnieuw afgesteld worden. Ik heb al contactspray geprobeerd maar dit hielp niet.
Ik ben aan het overwegen om de normale potmeter te vervangen voor een meerslagen potmeter met dezelfde waarde in de hoop dat het probleem dan over is. Heeft iemand een beter idee of is er iemand die toevallig hetzelfde probleem heeft opgelost?

Ook lees ik dat het vrij gemakkelijk is om de laser ´op te voeren´. Maar ik kan nergens terug vinden hoe dit dan zou moeten. Kan iemand een how-to geven hoe dit moet? Ik weet dat de levensduur van de laser op deze manier drastisch verlaagd wordt, maar het zij zo.

Alvast bedankt en excuses voor het omhoog halen van een oud topic.

Greetz, Remco Heuser
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-3-2007 23:03

remcoheuser schreef:

Ook lees ik dat het vrij gemakkelijk is om de laser ´op te voeren´. Maar ik kan nergens terug vinden hoe dit dan zou moeten. Kan iemand een how-to geven hoe dit moet? Ik weet dat de levensduur van de laser op deze manier drastisch verlaagd wordt, maar het zij zo.
Op zich niet zo vreemd dat je het nergens terug vind.
Het lijkt mij niet verstandig om hier een "how to" te plaatsen.

Denk o.a. aan veiligheid, kennis.
Bovendien geef je zelf al aan dat de levensduur drastisch verlaagd word, en moet je je eigenlijk ook afvragen of je output inderdaad vele malen beter word.

Ga niet zelf knutselen aan lasers, de big Dippers (vooral de iets oudere series) zijn behoorlijk gevoelig voor statische electrciteit. Het uitsluitend aanraken (met je hand) van de laser module zelf zorgt al voor een (voor altijd) mindere laseroutput tot zelfs niets meer.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)