Forum > Algemeen Forum

Probleem

(46 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
WaypointStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 16-7-2013
Berichten: 134
19-1-2003 18:14
En als je nou eens alles op een andere groep aansluit? (dus verleng snoertje naar bijvoorbeeld beneden ; naar een groep waarvan je zeker weet dat die niet hetzelfde is als je slaapkamer)
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
19-1-2003 18:20
eeeej victor.

ik heb er ook welles last van gehad,en ook op me ouwe basisschool waar ik weer 31ste moet draaien, op een paar 10 shocked 8O shocked 8O shocked 8O ampere groepen, mja, vorige keer ging het ook al niet echt geweldig, versterker aan, happy :) poef, strobo aan poef, en toen het bliksemde toen, voor de 3 de keer poef, stop er uit. maar ja,

ik wil nou niet echt ego zijn en zeggen ik heb er technisch verstand, van maar toch wel het 1 en ander.
dynacord, versterker die welles kapot, was gemaakt, en er toen die inschakelbeveiliging uitgehaald, is dat wat om in me peavey te bouwen, moet dan alleen wel beetje netjes gebeuren, mannetje waarvan ik die dynacord had, had gewoon in het front 2 5 mm gaten geboord, totaal scheef van elkaar midden van het front angry angry angry angry hoe maak ik iets er goedkoop en lelijk uitzien, had ik wel beter gedaan razz :p

maar is dat wat, ik neem aan beter dan zon ntc, of word het overbodig om die hele schakeling in te bouwen , omdat er in die peavey ook die ddt beveiliging zit, en omdat ik anders bij die inschakelbeveiliging, ook weer moet gaan kutten met de speakeruitgangen sad :(
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
19-1-2003 19:46

Ritsche schreef:

is dat niet een beetje gevaarlijk? Want stel het ligt wel aan het vermogen aan de groep. En je zet het zaakje aan. Dan gaat er te veel vermogen door de leidingen ect. heen en dan krijg je leuke vuur effecten.

Of heb ik dat mis?
Een NTC zorgt er alleen voor dat de versterker wat langzamer "op gang komt" (om het maar even simpel te zeggen. Onmerkbaar voor de gebruiker, maar niet voor de zekeringautomaat. Als je teveel ampères trekt door een te zware belasting slaat nog steeds de zekering af, zoals het hoort. Geen vuurwerk dus.

De meeste amps zullen een NTC standaard aan boord hebben. Misschien de amp van Max ook, maar is hij (de NTC) stuk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
19-1-2003 19:51

speakerfreak schreef:

maar is dat wat, ik neem aan beter dan zon ntc, of word het overbodig om die hele schakeling in te bouwen , omdat er in die peavey ook die ddt beveiliging zit, en omdat ik anders bij die inschakelbeveiliging, ook weer moet gaan kutten met de speakeruitgangen sad :(
De inschakelvertraging en de NTC heb je allebei nodig.

De inschakelvertraging is er om ervoor te zorgen dat er geen rotzooi (ploppen, tikken, knallen) naar je speakers gaat terwijl de versterker nog niet stabiel is (vlak na het inschakelen). Dit is een relais dat de speakers een paar seconden na het inschakelen aan de eindtrap koppelt.

Een NTC-weerstand voorkomt dat de zekering in je stoppenkast uitschakelt door de te hoge inschakelstroom. Dit voorkom je niet met een inschakelvertraging. Omgekeerd helpt een NTC weer niet tegen inschakelknallen op je speakers.

Ik neem aan dat een fatsoenlijke amp als een Peavey standaard van beide gemakken is voorzien.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
19-1-2003 20:20
hm okeej, dan zal hetwaar schijnlijk niet nodig zijn.
Dit voorkom je niet met een inschakelvertraging
nee? want het duurt 5 seconden, voor dat de versterker dan aangaat, met dat inschakelding, mja gewoon vraag, kben gewoon benieuwd
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
19-1-2003 23:11
Ntc is ook de oplossing niet. Die word gloeiend heet bij zulke vermogens. Zal wat worden als je bijvoorbeeld op een wasmachine een ntc gaat zetten laugh :D
Zie zo'n ntc maar eens veilig te monteren in een versterker.

Voor diegene met het probleem.
Kijk eens of er andere zware app. op de groep moeten meedraaien.
En dan bedoelen we niet een tv, want die verbruiken meestal slechts tussen de 50 en de 250 watt.
We hebben het echt over elketrische kooplaten, boilers, wasautom. droogtrommels, en alles wat meer dan 1000watt verbruikt.
Dus een koelkast ook niet (+/-300watt)

A;ls dat niet het geval is:
Stop je versterker eens zonder die stopkontaktendoos rechtstreeks in het stopcontakt.
Waarom?
Nou de bedrading van die goedkopere splitters is door een klein chinees jongetje gemonteerd, die ongeveer 1 cent per stopkontakt krijgt, dus wat maak hem het uit hoe netjes het zit sad :(
Ook lijkt het wel of de draad erg dik is, maar er zit meestal amper 0,75 mm in dus dat is goed voor hooguit 5 ampere.
Misschien zit daar dus de (verborgen) oorzaak.

Als dat niet helpt zou het ook nog kunnen zijn dat de schakelaar van je versterker oud/rot is. Dan schakeld hij niet netjes en kan de stroom (stop) behoorlijk oplopen.

Laat ff weten of je er zo uit komt want er zijn nog meer moegelijkheden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
20-1-2003 15:03

Tom schreef:

Ntc is ook de oplossing niet. Die word gloeiend heet bij zulke vermogens. Zal wat worden als je bijvoorbeeld op een wasmachine een ntc gaat zetten laugh :D
Tuurlijk wordt hij heet, dat is juist de bedoeling! Er zijn NTC-weerstanden die in ieder geval een stroomsterkte van 16A aankunnen, meer dus dan vrijwel iedere professionele amp trekt.

Tom schreef:

Zie zo'n ntc maar eens veilig te monteren in een versterker.
Da's toch geen enkel probleem? Meestal ruimte zat om dat veilig te doen.

Tom schreef:

Voor diegene met het probleem.
Kijk eens of er andere zware app. op de groep moeten meedraaien.
<knip>
Als dat niet het geval is:
Stop je versterker eens zonder die stopkontaktendoos rechtstreeks in het stopcontakt.
Waarom?
Nou de bedrading van die goedkopere splitters is door een klein chinees jongetje gemonteerd, die ongeveer 1 cent per stopkontakt krijgt, dus wat maak hem het uit hoe netjes het zit sad :(
Ook lijkt het wel of de draad erg dik is, maar er zit meestal amper 0,75 mm in dus dat is goed voor hooguit 5 ampere.
Misschien zit daar dus de (verborgen) oorzaak.
Dat lijkt me echt *uiterst* onwaarschijnlijk. Kan best dat zo'n ding slecht gemonteerd is, maar dan zal hij eerder niet werken dan dat de zekering doorslaat. Ook een dunne draad heeft daar niets mee te maken! Als er extreem dunne kabel is gebruikt verhoogt dat juist de weerstand, waardoor de zekeringautomaat minder snel zou uitslaan.

Tom schreef:

Als dat niet helpt zou het ook nog kunnen zijn dat de schakelaar van je versterker oud/rot is. Dan schakeld hij niet netjes en kan de stroom (stop) behoorlijk oplopen.
Ook dit heeft er naar mijn overtuiging niets mee te maken. De zekering slaat af omdat er dankzij de dikke trafo in je versterker een heel hoge stroom (inrush-current) loopt. Heel even maar, maar lang genoeg om die snelle automaten te activeren. De schakelaar van het betreffende apparaat verhoogt echt de stroomsterkte niet.

Greetz, Victor
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
20-1-2003 16:44
De beste optie is toch OF de transformator op de nuldoorgang aanzetten (en raar genoeg zijn er verdomd weinig fabrikanten die dit doen) OF tijdelijk een weerstand in serie zetten met de primair van de trafo en deze dan enige TIENDEN (niet volle seconden zoals American DJ doet) van seconden later te overbruggen met een relais. Die laatste optie wordt zeer vaak toegepast.

Een NTC vind ik niet zo'n nette oplossing. Het is vaak al zo warm in een versterker ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
20-1-2003 18:31

Dré schreef:

De beste optie is toch OF de transformator op de nuldoorgang aanzetten (en raar genoeg zijn er verdomd weinig fabrikanten die dit doen) OF tijdelijk een weerstand in serie zetten met de primair van de trafo en deze dan enige TIENDEN (niet volle seconden zoals American DJ doet) van seconden later te overbruggen met een relais. Die laatste optie wordt zeer vaak toegepast.
Helemaal eens, maar deze methoden lenen zich niet erg voor inbouw achteraf. De eerste al helemaal niet, voor de tweede is behoorlijke electronicakennis nodig. Het voordeel van een NTC is dat hij goedkoop en (achteraf) makkelijk te installeren is.

Dré schreef:

Een NTC vind ik niet zo'n nette oplossing. Het is vaak al zo warm in een versterker ;-)
De extra warmte is een nadeel, maar veel andere eenvoudige achteraf-oplossingen zie ik niet. Overigens hoeft de NTC niet persé *in* de versterker te zitten. Je zou hem ook in een kastje vóór de versterker kunnen bouwen. En er zijn ook kant- en klare externe kastjes waarmee de inschakelstroom wordt begrensd (ik weet niet of deze met een NTC werken of volgens jouw tweede oplossing en ook niet wat ze kosten).

Greetz,
Victor Noordland
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DesconStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2002
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 179
20-1-2003 19:22

Dré schreef:

De beste optie is toch OF de transformator op de nuldoorgang aanzetten (en raar genoeg zijn er verdomd weinig fabrikanten die dit doen) OF tijdelijk een weerstand in serie zetten met de primair van de trafo en deze dan enige TIENDEN (niet volle seconden zoals American DJ doet) van seconden later te overbruggen met een relais. Die laatste optie wordt zeer vaak toegepast.

Een NTC vind ik niet zo'n nette oplossing. Het is vaak al zo warm in een versterker ;-)
die truuk met de relais heb ik ook een keer gedaan. Werkt prima zonder geouwehoer en erg simpel te maken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)