Forum > Algemeen Forum

truss slaat wit uit

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
15-6-2004 00:14

tha joshh schreef:

Als het aluminium wit is uitgeslagen dan is het inderdaad geoxideerd. Het is vrij lastig om de truss zijn volledige glans terug te geven. Je zou het er voorzichtig met fijn schuurpapier af kunnen schuren, en het dan met een polijstborstel bewerken om het alu zijn glans terug te geven. Wat je eventueel ook zou kunnen doen (alleen als schuren niet helpt) is het aluminium bewerken met een zeer sterk verdund zuur (te sterk geconcentreerd zuur, en je alu lost op sad :( ), maar om het terug te laten glanzen moet je dan alsnog polijsten.
Met alle respect, maar het hoe licht dan ook opschuren ervan lijkt mij niet goed te komen. Oxidatie is de natuurlijke bescherming (om het maar even biologisch te zeggen) van aluminium. Als je al met een zuur begint om de oxidatie er af te krijgen.... lijkt mij niet goed te komen, of heb je zelf positieve ervaringen ermee?
Het lijkt erop dat ik mijn witte truss maar voor lief moet nemen?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
15-6-2004 00:44
Het aluminium van truss (en bijvoorbeeld flightcasemateriaal) is voorzien van een soort van "gesinterde" toplaag. Schuren met schuurpapier is het LAATSTE dat je wilt doen (want dan hou je kaal aluminium over en reken maar dat dit er na een tijdje EN niet leuk meer uitziet EN je zwarte handen geeft EN je er een zere bek van krijgt van hier tot Tokio (aluoxide droogt je lippen uit (en we zitten allemaal wel eens aan onze mond))).

Je zou voorzichtig met wat azijn kunnen kijken of het zoutaanslag is (we wonen immers beiden vlak bij zee dus zo gek is dat niet) of niet. En wellicht daarna met wat wasbenzine afnemen (is vettig). Maar daar zou ik het bij laten. Geen autopoets, geen schuursponsje en ZEKER GEEN schuurpapier.

Één voordeel: In het donker is alles zwart (dus niet TE druk over maken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
15-6-2004 12:41

Dré schreef:

Één voordeel: In het donker is alles zwart (dus niet TE druk over maken).
Die opmerking had ik verwacht inderdaad, het mag duidelijk wezen dat DAT mij de reet niet kan roesten. Alleen overdag he? Het porumt echt niet zoals het nu is. Ik zal eens met azijn aan de slag. Bedankt voor je advies.
Tha joshhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2002
Laatste: 31-1-2010
Berichten: 102
15-6-2004 21:17

Hendrik schreef:

Als je al met een zuur begint om de oxidatie er af te krijgen.... lijkt mij niet goed te komen, of heb je zelf positieve ervaringen ermee?
Ja, Ik heb de wit-uitgeslagen alu hoeken van een flightcase met heel sterk verdund zoutzuur bewerkt (azijnzuur geeft natuurlijk het zelfde effect) Case is nu mooi schoon. Je moet inderdaad uitkijken dat je niet de hele toplaag wegvreet.
if everything seems under control, you're just not going fast enough.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
15-6-2004 23:18
Dan zou ik gewoon voor de schoonmaakazijn gaan, zoutzuur en metalen ben ik altijd een beetje huiverig voor (azijnzuur is een veel zwakker zuur dan zoutzuur). Zoutzuur 10% is echt behoorlijk sterk, dat zul je echt heel sterk moeten verdunnen, wil je niet je hele truss weg doen vreten. Bovendien is geconcentreerd zoutzuur gewoon hardstikke gevaarlijk, schoonmaakazijn een stuk minder (en 't is nog goedkoper ook)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
15-6-2004 23:22
Het wordt azijn idd. Zoutzuur is ook goedkoop hoor. En nee, we nemen niet 4 molair zoutzuur of zo, ik wil mijn truss wel heel houden. Bedankt voor de reacties.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-6-2004 23:36

tha joshh schreef:

Hendrik schreef:

Als je al met een zuur begint om de oxidatie er af te krijgen.... lijkt mij niet goed te komen, of heb je zelf positieve ervaringen ermee?
Ja, Ik heb de wit-uitgeslagen alu hoeken van een flightcase met heel sterk verdund zoutzuur bewerkt (azijnzuur geeft natuurlijk het zelfde effect) Case is nu mooi schoon. Je moet inderdaad uitkijken dat je niet de hele toplaag wegvreet.
[off topic schreef:

Alu hoeken op een flightcase ?? Hoeken zijn meestal van ijzer. Slaan inderdaad ook eerst wit uit en beginnen na fiks gebruik te roesten.

Martin.
kvm entertainment
Hardcore 4 everStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2004
Laatste: 10-7-2004
Berichten: 21
16-6-2004 15:52
geoxideerd aluminium maakt niet uit, dat zorgt voor een beschermend laagje en dan gaat het niet verder, echter bij ijzer (en staal dus ook) krijg je dat het helemaal doorroest.

als je het eraf wilt hebben dan zou je idd vanalles kunnen gebruiken aan aggresieve middelen, misschien pvc cleaner, weet niet of het nog verkocht word maar met een maat van me heb ik een keer met een oude bus wat stukke ijzer schoongemaakt
hardcore will survive
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
16-6-2004 18:00
In iedergeval:
Als je het oxide laagje verwijderd, dan oxideerd er in no time weer een nieuwe laag.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
16-6-2004 20:02

hardcore 4 ever schreef:

geoxideerd aluminium maakt niet uit, dat zorgt voor een beschermend laagje en dan gaat het niet verder, echter bij ijzer (en staal dus ook) krijg je dat het helemaal doorroest.

als je het eraf wilt hebben dan zou je idd vanalles kunnen gebruiken aan aggresieve middelen, misschien pvc cleaner, weet niet of het nog verkocht word maar met een maat van me heb ik een keer met een oude bus wat stukke ijzer schoongemaakt
Inderdaad, aluminium IS altijd geoxideerd. Gelukkig wel want het is een ZEER onedel metaal. Anders ging het zeer snel van je af. Daar doe ik dus ook niet moeilijk over. Het is gewoon zo erg uitgeslagen dat ik me er amper mee kan vertonen (bij daglicht dan)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)