Forum > Geluid

Vergelijk topmodellen mixers!

(48 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
D@VE!Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-2-2003
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 103
23-5-2004 09:43
Goed overxicht indd, zal menig DJ helpen bij een beslissing tot nieuwe mixer, beetje uitwerken en dan moet dit een goed iets zijn !
Music Is My Religion !
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-5-2004 11:00
Ik heb het nog wat verder uitgewerkt:

home.quicknet.nl/qn/prive/jam.huijg/mixers3.htm

Er staan alleen nog wel wat vraagtekens, weet iemand iets meer?

Dat vu-meter gebeuren was een beetje lastig. De eerste is voor de schaal verdeling en voor de pfl gaat er 1 punt af als het mono ipv stereo is. Ik kan me herinneren dat je bij de Xone:32 de pfl te zien krijgt op de grote meter (net als bij de xtc) Is dat bij de andere Xones ook zo?

@ Gupy, de mixers staan in ingedeeld naar aantal kanalen en daarna op prijs. Ik denk dat je dan de "zelfde soort" mixers duidelijker naast elkaar krijgt. Het is maar een globaal overzicht, vandaar dat er 1,2 of 3 sterren staan. Met cijfers wordt het misschien wat minder overzichtelijk en zou de ene persoon het een 9 noemen en de ander een 7...
Hetzelfde geldt voor dingen als bedieningsgemak en uiterlijk, dat is persoonlijk.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 13:32
Ik mis een SMX1 als tegenhanger van de DJM (die je best een tegenhanger mag noemen gezien zijn prijs) en die qua kwaliteit wel mee kan met de pioneer en de stanton.

Wel een goed idee trouwens en een goed innitiatief alleen denk ik zelf dat het vandaag de dag onmogelijk is om zoiets bij te houden met de huidige releases die elkaar wel erg snel opvolgen.

Binnenkort krijg je namelijk de nieuwe Numark - DJM (909 en 707) - Ecler mixers die dit hele rijtje mischien zo wel weer weg vegen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
23-5-2004 13:48
Maar em, frisbee, waar zijn deze resultaten op gebaseerd?
Als ik van de week al dan niet met joost naar een dj zaak ga zal ik ook een lijstje maken.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-5-2004 13:56

GoeieGast schreef:

Maar em, frisbee, waar zijn deze resultaten op gebaseerd?
Het zijn allemaal feiten (uit handleidingen) behalve de eerste 4 dingen die onder kwaliteit vallen. Voor de kwaliteit van het geluid en de faders ben ik uitgegaan van wat er "algemeen bekend" is. Althans wat ik hier en op andere fora heb gelezen.
Voor de vu-meters ben ik uitgegaan van de schaal verdeling voor de kwaliteit. Voor de PFL-meter heb ik er 1 ster afgehaald als deze alleen mono weergegeven wordt.

Als er iets staat waarvan je denkt "dat klopt niet" "dat zou ik zo niet zeggen" of de vraagtekens wink ;), dan hoor ik het graag.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
23-5-2004 16:11
Het lijkt mij toch erg moeilijk om topmodellen naast elkaar te zetten. En is het dan topmodellen voor thuis, discotheek, mixwerk of turntablism? Mixer met of zonder effecten etc.

Ik zou dan iig proberen om verschillende toepassingen te noemen en hierin ook faderlengte te betrekken daar dat voor veel mensen belangrijk is.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 16:23

Frisbee schreef:

behalve de eerste 4 dingen die onder kwaliteit vallen. Voor de kwaliteit van het geluid en de faders ben ik uitgegaan van wat er "algemeen bekend" is.
En dus in princiepe nooit voor de volle 100% te vertrouwen zijn als je er van uit gaat dat het op een mening en niet op een feit gebaseerd is.

Die kun je er dus naar mijn mening beter uit laten want degene die dit maakt (niet ten nadele van de personen die dit op poten zetten) hebben A geen technische kennis over het hele mixer gebeuren (niet genoeg in ieder geval) en B hebben de meeste producten nooit onder handen gehad en dus is de mening ook weer onrechtvaardig.

Das hetzelfde als ik bijvoorbeeld een stuk over DMX controllers ga schrijven en hun kwaliteiten terwijl ik geen reet weet over DMX controllers (ik weet amper wat je er mee moet).

Reviewen is dan dus zo goed als onmogelijk, en als ik zelf al in de gaten heb dat sommige mensen twijvelen over waarheden in de review over de OEM bak bijvoorbeeld, hoe moeten die mensen dan een stuk gaan schrijven of er over oordelen als ze het desbetreffende product zelf niet eens in handen hebben gehad.
Dus dan vraag ik me wel weer een beetje af wat voor een waarde je aan dit stuk moet hechten als het geschreven is op meningen over producten die de meesten nooit aan zullen raken.

Tsja best wel k*t hé als mensen tegen initiatieven aan lopen te schoppen............

Ik zou het hele verhaal lekker bij de product specs houden en er vooral geen meningen in verwerken waarvan je niet weet of de gebruiker ubrehaupt wel enige kaas heeft gegeten van het hele gebeuren wat in 99 van de 100 gevallen het geval is namelijk. Lees voor de gein is een keer de webshop door van Dre en kijk is naar meningen over bepaalde producten........... Sommige users zie je op 1 en dezelfde dag zeggen dat de Ecler een topmixer is maar zie je een vraag op het forum met betrekking tot het aansluiten van hun PS626....... Tsja.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
23-5-2004 16:53

Frisbee schreef:

Dat vu-meter gebeuren was een beetje lastig. De eerste is voor de schaal verdeling en voor de pfl gaat er 1 punt af als het mono ipv stereo is. Ik kan me herinneren dat je bij de Xone:32 de pfl te zien krijgt op de grote meter (net als bij de xtc) Is dat bij de andere Xones ook zo?
Ja, de X92 geeft één rij PFL en één rij master...wel mono dus.
De VU naast de line fader vind ik wel een sterretje waar zoals bv de DJM, X64 en X92.
Er staan alleen nog wel wat vraagtekens, weet iemand iets meer?
- Ik mis de samplerfunctie.
- Het vervangen van de linefaders bij de DJM is nou niet echt een pretje, dus ook geen sterretje waard.
- Bij de X:92 is het vervangen van de linefaders juist gemakkelijk. Hij is modulair opgebouwd en ligt binnen 2 minuten uit elkaar.
- De AUX uitgangen mis ik.
- De EQ op de X92 zijn als volgt: Mid en Low zijn oneindig (kill), de twee Mid zijn -30.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
23-5-2004 17:07

Reind schreef:

Frisbee schreef:

behalve de eerste 4 dingen die onder kwaliteit vallen. Voor de kwaliteit van het geluid en de faders ben ik uitgegaan van wat er "algemeen bekend" is.
En dus in princiepe nooit voor de volle 100% te vertrouwen zijn als je er van uit gaat dat het op een mening en niet op een feit gebaseerd is.
Klopt, uit dit overzicht valt ook niet op te maken welke de beste is!

Maar als iedereen het geluid van de Xone goed vindt en iedereen zegt dat de dateq faders lang mee gaan... wat moet je dan zeggen? "ik weet het niet, het is een mening van iemand anders".

Het geeft alleen globaal overzicht van de (features/eigenschappen) van de topmodellen mixers. Zo kan je gemakkelijk de eigenschappen vergelijken (in 1 oog opslag) zonder dat je 8 handleiding hoeft te downloaden en alles zelf hoeft uit te pluizen. Het kan handig zijn voor mensen die twijfelen of voor mensen die een goede mixer willen kopen maar geen idee hebben wat wat is.

Volgens mij is het een neutraal overzicht. Misschien kunnen er nog wat resultaten in van headroom waardes als Dré er nog wat gaat testen. De globale prijzen van de overige faders ben ik ook wel benieuwd naar, en geeft tevens een bepaald beeld van de kwaliteit van de fader.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
23-5-2004 17:43

Frisbee schreef:

Volgens mij is het een neutraal overzicht. Misschien kunnen er nog wat resultaten in van headroom waardes als Dré er nog wat gaat testen. De globale prijzen van de overige faders ben ik ook wel benieuwd naar, en geeft tevens een bepaald beeld van de kwaliteit van de fader.
Nee je geeft juist geen neutraal beeld want je gebruikt variabele waardes van mensen die er een mening over geven.
FF een klein voorbeeld -> Iemand is een typische 50mm fader fan. Die schrijft op een forum dat ie de faders van een dateq k*t vind bij wijze van spreken. Hoe weet jij dan of ie het over de kwaliteit heeft of over de lengte?
En prijzen zeggen helemaal geen ene ruk over faders. Das net zoiets als dat VCA gestuurde faders een keurmerkje zouden zijn voor kwaliteit. Das dus een lul verhaal want ik ken mixers die wel VCA hebben maar nog steeds compleet k*t met peren zijn.

Kwaliteit van de faders kun je overigens op zo'n korte tijd ook nog helemaal niets van zeggen als je van gebruikers ervaringen uit gaat want de 1 gaat veel hufteriger om met zijn gear als de ander die er netjes een doekje overheen legt. Je gaat dan dus werken met onbetrouwbare gegevens die niet te controleren zijn met alle gevolgen van dien. Als je faders wil testen moet je dat doen onder gelijke omstandigheden voor alle mixers en das simpelweg niet mogelijk als je ze niet allemaal in huis hebt.

Headroom is net zoiets -> 9 van d 10 mensen weet niet eens waar we het over hebben bij dat begrip en dus zal een oordeel van 9 van de 10 mensen waardeloos zijn. Het is een ander geval als bijvoorbeeld Dre er een test pc aan hangt en alles gaat controleren en met cijfers komt want gedachten zijn suggestief en onbetrouwbaar in 99% van de gevallen in tegenstelling tot een juiste meting waarvan de cijfers on-omstotelijk zijn.

Een rijtje features opsommen is dus leuk voor een snel overzicht maar ik zou maar al te graag zien dat mensen is al die handleidingen van internet gingen na pluizen en controleren en vergelijken. Dat scheelt een hoop gezeik achteraf en zo komen mensen tenminste niet voor on aagename verrassingen te staan.

Het is dus wel een leuk rijtje om ff snel bij de hand te hebben maar meer ook niet. En zolang je gegevens in de tabel verwerkt die niet aan zijn te tonen door middel van meet gegevens schep je een verkeerd beeld in mijn ogen want een gedachte van een persoon en de mening daar van op een forum wat de desbetreffende persoon zomaar klakkeloos kan hebben geschreven is alles behalve betrouwbaar.

Frisbee schreef:

Het kan handig zijn voor mensen die twijfelen of voor mensen die een goede mixer willen kopen maar geen idee hebben wat wat is.
Als iemand geen idee heeft wat ie uberhaupt in huis haalt dan moet ie nog maar even lekker verder gaan mixen op zijn behringer djx700tje bij wijze van spreken want ik vind zelf dat als je een mixer van dat caliber gaat kopen je minstens moet weten wat je wil en wat de mixer je kan bieden.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)