Forum > Geluid

Hoe belangrijk vinden jullie faderlengte op een mixer?

(43 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
13-5-2004 02:29

Snake schreef:

Ikzelf daarentegen... Geef mij maar rotaries maar ja da's oud nieuws.
En anders maar gewoon de gain knoppen ;)

Jammer maar helaas zijn die op de synq een beetje kut afgeregeld op de 1 of andere manier dat er niet lekker mee te draaien valt op 1 of andere vage manier.

Naja dan maar verder sparen voor een V6 van Xone ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
13-5-2004 08:06

Reind schreef:

En anders maar gewoon de gain knoppen ;)
Ja dat doe ik regelmatig. Feit is wel dat je dan niks meer op de PFL hoort (gainpot dicht), zodat het goed geregeld moet zijn; eventjes corrigeren zal dan niet lukken omdat je geen PFL hebt voor het betreffende kanaal.

Da's wel eventjes vervelend want het durft weleens gebeuren dat de mix dan effe wat minder is.
Naja dan maar verder sparen voor een V6 van Xone ;)
Vind ik wel een stukje te duur; vind een Rane MP2016 met eventueel een XP2016 erbij toch mooier (bovendien goedkoper); deze heeft dan weer als nadeel dat je maar 1 source op de PFL kunt nemen, echt doodzonde vind ik dit want ik cue altijd met de verschillende sources op de PFL, nooit met één oor naar de PFL en één oor naar de master. Dan heb je niet veel meer keus dan een V6 inderdaad. Maar dat betekend nog een lang eind sparen...
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
13-5-2004 11:10

Snake schreef:

Dan heb je niet veel meer keus dan een V6 inderdaad. Maar dat betekend nog een lang eind sparen...
Voor de Vestax PCV-275 zijn er ook rotaries te koop. Dat scheelt dan toch weer 5000 euro wink ;)

www.vestaxstore.com/images/equipment/vestaxDFK275.jpg
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
13-5-2004 12:20
Nee die V6 heeft gewoon iets magisch.........

Alhoewel geen midden hoge en lage toon regeling geloof ik. Dus voor dj doeleinden is ie eigenlijk helemaal niet zo geschikt tenzij je weer met losse secties gaat werken die dat weer voor je kunnen doen. Maarja als je een V6 kunt lappen dan moet dat ook wel mogelijk zijn.

Maar een VRM10 met rotary's van Stanton zou ik ook niet vies van zijn. Maarja die kost dan wel maar de helft van de V6 het is en blijft toch een beste klap geld.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
13-5-2004 13:27

Reind schreef:

Alhoewel geen midden hoge en lage toon regeling geloof ik.
De V6 heeft wel een Hi-Pass filter zonder resonance maar met instelbare frequentie. Kun je dus de lage tonen eruit filteren. Demping van de gekozen frequentie is niet instelbaar; het filter per kanaal is gewoon aan of uit. Hadden ze hier nu gewoon een tweebands Eq op gezet dan was het dik in orde, zoals op de Phazon 3800. Maar die heeft dan weer geen gain regeling noch een deftige vu-meter... Lijkt me toch wel een beetje prutsen zo.

Faderkitje van Vestax is voor mij misschien wel een goede optie op korte termijn. Als ik dan een vast inkomen heb dan kan het sparen misschien beginnen voor zo'n vette Rane rotary of iets dergelijks.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
13-5-2004 15:08
Ik zou zeggen, welke style draai je?

Met hardstyle/techno etc. raad ik aan korte faders te gebruiken, aangezien je af en toe wel eens wat fade-effectjes wil toepassen. Ik draai zelf hardtrance/hardstyle en soms nog harder. Met korte faders zit ik meer in mijn 'element' dan met lange faders. Werk persoonlijk niet echt graag met een Dateq XTC ofsow. Wel supermixer hoor daar niet van, maar die lange faders zijn niets voor mij.

Draai je meer progressive, trance dan raad ik aan lange faders te gebruiken aangezien je minder loopt te faden en de overgangen juist gevoeliger in wil mixen.

Just my 2 cents.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
13-5-2004 19:50
Ik heb thuis een oud Numarkje staan (die ik binnen nu en een maand toch echt wel ga vervangen!!) en deze heeft redelijk korte faders, in clubs draai ik doorgaans met Dateq, heb van het weekend de Synq mixer gecheckt (goed over te spreken!) en heb in de ruime 8 (kleine 9?) jaar dat ik draai een hoop stijlen gedraaid, groovy-techno, techno, club, groove, beetje breakbeat en drum 'n bass, hardhouse en draai nu zo'n beetje alleen nog maar trance.

Dateq heeft mijn voorkeur omdat ik het heerlijke basic mixers vind met veel handruimte, maar verder hoor je mij echt niet klagen als ik op een mixer met korte faders mix. Het een gaat me niet makkelijker of moeilijker af dan het andere. Ik vind ook (maar dat heb ik al vaker op het forum gezegd) dat er zo'n issue gemaakt wordt over faderlengte dat ik er een beetje ziek van wordt.

Een goeie dj kan het op iedere faderlengte... Niettemin, kijk meer naar welke mixer bij je past, hier kun je bij denken aan functies, ruimte, aantal kanalen etc. Ik vind faderlengte eigenlijk het laatste waar je naar moet kijken. Wat je kunt doen is een middenmoot pakken, te denken aan 68mm (68 dacht ik toch?). Dan zit je redelijk tussen battle en 100mm faders in.

Wil je een beetje meer mixers die vnl in clubs staan moet je gewoon voor Dateq gaan, ik ga zelf denk ik nu maar voor een XTC maar er zijn ook prima alternatieven te verzinnen voor iets meer of juist minder geld, de Xone 32 bijv. (iets duurder), Vestax pcv-275, Stanton SMX-501, Numark PPD-01 of een Ecler Hak 320 of 360 of de Mac 40v of de nieuwe Synq. Dan heb je geloof ik de meeste mixers wel gehad die ca in hetzelfde prijssegment zitten en de moeite waard zijn.

Als ik dan nog echt mijn mening een beetje moet geven over faderlengte vind ik Dateq persoonlijk iets te lang, vroeger had de GPM 8, 86 mm en voor mij zou denk ik (maar die bestaan niet) 80mm faders ideaal zijn.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
PerFectoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 18-3-2010
Berichten: 4
15-5-2004 18:38
Bedankt voor jullie tips allemaal! Ik wil met name groovy club en trance gaan draaien; Misschien zijn lange(re) faders dan iets prettiger, maar ik ga er maar vanuit dat dit zeker ook moet lukken met 50mm. De Vestax PCV275 en Stanton SMX401 die ik naast de SynQSMX-1 op het oog had, hebben 60mm faders. Dat scheelt dus in feite maar 1cm, tja waar heb je het dan over. Dan toch maar liever voor de effecten van de SynQ kiezen.

Nog 2 vraagjes:
Is van de SynQ SMX-1 alleen de crossfader VCA, of ook de andere faders?
Zijn er trouwens mixers (in prijsklasse +/-450-500 euro)met 68mm faders of langer?
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
15-5-2004 19:01
www.new-line.nl/forum/read/?t=8951

Dus op de Synq mixer is alleen de crossfader vca gestuurd. Is het ook geen optie (wel duurder, maar dan heb je ook wat) om een pcv-275 te kopen en vervolgens een effecter erop aan te sluiten? Ik heb de pcv-275 en de smx-1 allebei getest en die smx kraakte al en de pcv maakte op mij gewoon een veel degelijkere indruk.

MVG,

Stephan
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
16-5-2004 09:49
de pcv-275 is volgens mij echt een hele mooie mixer, hou er echter rekening mee dat de voorafluistering wat beperkter is als op de Synq, je kan met de Synq gewoon over de koptelefoon mixen, dit kan (dacht ik, heb de pcv nog nooit getest) met de pcv niet. Of werkt de voorafluistering bij een pcv net als op de XTC? Als je je cue buttons allemaal uit hebt dat je je mastersignaal over de koptelefoon hoord?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)