Forum > Algemeen Forum

vraagje uitbetaling

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
6-5-2004 16:14
1 x bewerkt. Laatst door QuincMan op 6-5-2004 16:34
blaat, lees stuk hier onder maar.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
6-5-2004 16:14

QuincMan schreef:

Sorry, das met een NV ;). BV is besloten vennootschap, dan draag je het met meerdere vennoten.. NV is naamloze venootschap. De vennoot is dan een "(rechts)persoon" op papier.
Heeft dit betrekking op wat ik zei?
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
6-5-2004 16:15
1 x bewerkt. Laatst door QuincMan op 6-5-2004 16:31
Yep. Check ook ff de edit ;)

EDIT:

zoals beloofd:

"in Balans, Management en Organisatie, hoofdstuk 1 vanaf bladzijde 12 schreef:

Eenmanszaak:
De eenmanszaak is een ondernemingsvorm die geen rechtspersoonlijkheid bezit. Er is één eigenaar, die de leiding heeft, het eigen vermogen heeft inbracht en verantwoordelijk is voor de schulden van de eenmanszaak. Een eenmanszaak is meestal aan de naam te herkennen doordat er voor of achter de naam niets staat vermeld. Veel winekels zijn eenmanszaken.
Vennootschap onder firma(VOF):
De vennootschap onder firma is een ondernemingsvorm waarbij twee of meer vennoten een bedrijf uitoefenen onder gemeenschappelijke naam. De vennoten brengen het eigen vermogen in en hebben de leiding. Doordat er meer vennoten zijn, is arbeidsverdeling mogelijk. Ook de vennootschap onder firma is geen rechtspersoon: de vennoten zijn verantwoordelijk voor de schulden van de organisatie. Een vennootschap on der firma herken je doordat de letters VOF achter de firmanaam zijn vermeld. het komt ook wel voor dat fa. (=firma) voor de naam wordt vermeld.
Naamloze vennootschap(NV):
De naamloze vennootschap heeft rechtspersoonlijk heid. De NV heef dus zelfstandig rechten en verplichtingen. De eigenaren zijn slechts aansprakelijk voor het gedeelte dat ze in de NV hebben ingebracht. We omschrijven een NV ook wel als:

Een naamloze vennootschap is een rechtspersoon met een in aandelen verdeeld eigen vermogen, waarin elk van de vennoten (aandeelhouders! [let hier wel ff op, het aandelenkapitaal is verdeelt onder de vennoten! dus gespreide schulden aflossing e.d.]) voor een of meer aandelen deelneemt.

...

Omdat een NV een rechtspersoon is, zijn niet de eigenaren (aandeelhouders) of is niet de directie verantwoordelijk voor de schulden van de NV, maar de NV zelf. Een naamloze vennootschap kun je herkennen doordat in de naam helemaal voor of achteraan de letters NV zijn opgenomen.

Besloten Vennootschap(BV)
De laatste rechtsvorm die we hier bespreken [sja het is en blijft een lesboek he ;)] is de besloten vennootschap met beperkte aansprakellijkheid(BV). Ook de BV is een rechtspersoon met zelfstandig rechten en verplichtingen. Net als bij de NV zijn de eigenaren slechts aansprakelijk voor het gedeelte dat ze in de BV hebben ingebracht. We omschrijven een BV als:

Een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid is een rechtspersoon met een in aandelen verdeeld eigen vermogen, waarin ieder van de vennoten voor een of meer aandelen deelneemt.

...

[Dan springen we over naar: in Balans, Economie totaalvak/deelvak vwo. Hoofdstuk 5 paragraaf 5.1 laatste bladzijde vd paragraaf.]

[Hier staat een tabel, wat ik in verkorte inhoud weergeef - zodat ik geen tabel hoef te tekenen razz :p . schreef:

Eenmanszaak:
eigendom: eigenaar
leiding: eigenaar
aansprakelijkheid: eigenaar met zijn/haar hele vermogen [inclusief prive! schreef:

VOF:
eigendom: vennoten
leiding: vennoten
aansprakelijkheid: vennoten met hun hele vermogen

BV en NV:
eigendom: aandeelhouders
leiding: door aandeelhouders aangestelde personen (managers e.d.)
aansprakelijkheid: de BV en NV zelf, ze zijn rechtspersonen.
Typo's (schrijffouten) voorbehouden. Tussen [ en ] zijn door mij zelf toegevoegde stukken.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
6-5-2004 16:16
Bij een BV kunnen ze NIET aan je prive-vermogen komen. En er kan net zo goed mar 1 eigenaar zijn. Degene die mogen 'handelen' in de aandelen staan dan in een zogenaamd handelsregister. Als er maar 1 persoon in dat register staat is hij dus de enige eigenaar.
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
6-5-2004 16:22
500€ om als groentje te draaien???
OlafAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 18-9-2004
Berichten: 10
6-5-2004 16:28

luc2366 schreef:

500€ om als groentje te draaien???
hahahaha
Ik draai niet als drive in dj ofzo he
Heb die andere thread ook gelezen en zag wel dat de bedragen een stuk lager liggen om als drive in dj te draaien dan als dj die in clubs draait.
Kan iemand me trouwens vertellen wat ik ongeveer van die 500 euro ga overhouden
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
6-5-2004 16:31

DJ Bastisito schreef:

Bij een BV kunnen ze NIET aan je prive-vermogen komen. En er kan net zo goed mar 1 eigenaar zijn. Degene die mogen 'handelen' in de aandelen staan dan in een zogenaamd handelsregister. Als er maar 1 persoon in dat register staat is hij dus de enige eigenaar.
Ja je hebt gelijk. Lees het gequote stuk maar in mn vorige post. ;)

Edit: rechtspersoon kan je vergelijken met een persoon op papier ;) die in het echt niet bestaat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-5-2004 16:36
Een BV en een NV zijn allebei rechtspersonen. De aandeelhouders zijn alleen tot hun gestort kapitaal aansprakelijk. Bestuurders kunnen tegenwoordig gelukkig in veel gevallen bij wanbestuur persoonlijk worden aangesproken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
OlafAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 18-9-2004
Berichten: 10
6-5-2004 16:40
jajaja, heel leuk allemaal
maar kan iemand me nou vertellen wat ik overhoud svp
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
6-5-2004 16:44
Gewoon je belastingsformulier afwachten.. Je zal belasting over de 500 euro moeten betalen daar je de 140 euro belastingvrij krijgt.

edit: en natuuurlijk je T(j) biljet aanvragen [als je in nederland woont] (oftewel dat belastingsteruggaaf ding).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)