Forum > Zelfbouw Speakers

BEHRINGER B1800X de filter eruit halen

(47 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
23-3-2004 16:41
Ik ben door ekal al gemeeld mar ik heb eht ombouwen door de dealer laten doen. Wel lekker gemakkelijk. Ik heb het gevoel dat sommige mensen hier met de crossover de plank misslaan. Rekal wil de crossover uit de baskasten halen omdat de baskasten zonder crossover veel meer vermogen loeveren dan met. Ik heb bij mij in alle baskasten de crossover eruit gehaald en zeker zonder spijt. Rekal wil hetzelfde doen aangezien hij zelf nog een losse crossover heeft liggen. waarom een vermogenslorpende en ook nog uitermate slecht werkende crossover in een baskast laten zitten als hij zonder:

1. Veel beter klinkt
2. Geen hoog weergeeft (mits gebruikt met externe crossover)
3. Veel meer vermogen levert
4. Ook nog voelbaar dieper gaat

Er is me een ding opgevallen bij die ingebouwde crossovers van de B-1800X kasten. Met of zonder ingebouwde crossover geven ze bijna even veel mid/hoog weer dus waarom dat ding er nog in laten zitten?
Olé Olé heb nu ok AD!
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
23-3-2004 16:48
Ik ben er uit ik heb wat metingen gedaan op de filter en de +1 van de speakon gaat naar de blauwe en de -1 speakon gaat naar de gele.

Dus geel = min en blauw = plus

dit topic mag op slot voor mij bedank aan allen...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
23-3-2004 17:38
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 23-3-2004 17:56
Dat het kastje met het filter verwijderd dieper gaat klinkt mij als een broodje aap in de oren. Geval is namelijk dat met het weghalen van het filter de totale serieweerstand lager wordt waardoor de afstemming van de kast een iets MEER gedempt gedrag zal vertonen (dus MINDER laag). Zou natuurlijk zo maar kunnen dat het toch een beetje tussen je oren zit.

En dat het filter vermogen slurpt is al fikse flauwekul. Als dat filter dat namelijk werkelijk zou doen (met die relatief kleine componentjes) dan zouden die componentjes letterlijk door de kast heen branden.

Een filter zal een passbanddemping hebben van minder dan 1dB (en je bent een stoere vent als je dat via een geheugenvergelijking kunt horen). In een AB test wellicht wel (maar dan wel op het randje).

Dat gezegd hebbende: Als je toch actief gaat draaien dan kun je het beste het filter eruit halen. Waarom? Omdat het dan onnodig in de signaalweg zit. Maar dus NIET omdat het verwijderen van het filter op een of andere magische manier je kast gigantisch beter maakt (want da's nonsense). Sterker nog... Als bij het ontwerp van de kast rekening is gehouden met het filter (en da's zeker mogelijk hoewel niet waarschijnlijk in deze prijsklasse) dan heeft het weghalen van het filter zelfs een negatieve invloed op de performance van de kast!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
23-3-2004 17:39
Michael, ik bedoel met cross over niet het pruts ding wat in de kast zit, maar de actieve die gebruikt gaat worden.
Op veel actieve x overs zit een fase knopje.
Het maakt dan helemaal nix uit hoe je de draden vast zet. Je hoeft het ook niet meer los te maken om om te polen aangezien dit met 1 druk op de knop kan.
Gewoon vast zetten die hap en even goed luisteren of er nix uit fase staat en een beetje spelen met de fase knopjes op het x over.
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
23-3-2004 17:51
Dré Subjectief is het zeker maarja zo heb ik het ervaren. Nu zeg je me dat de filter eruit halen geen voordelen eigenlijk heeft en daarbij geen vermogen slurpt. Daar kan ik je toch dik en dubbel zeggen dat het wel degelijk het geval is. Ik heb de crossover uit de basjes laten verwijderen omdat ik erg ontevreden was over hun prestatie (met of zonder cross er kwam even veel hoog door) Na het verwijderen van de crossover was het klank van deze kast dus wel degelijk veranderd en leverde hij toch wel degelijk meer vermogen. Als je me niet gelooft mag je rustig eens een keertje hier naar het druiperige limburg komen je bent dan van harte welkom wink ;) Michiel ik had het ook niet over de fase maar denk dat ik een beetje slecht gelezen heb. Wel gezegd dat als de crossover in de behringer kastjes goed zijn werk deed het nooit nodig was omd e crossover eruit te halen netzo als mijn TSA subjes. Er is een verschil beste Dré natuurlijk, ik ga het niet verklaren daar ben ik nog nooit goed in geweest maar praktijk heeft mij geleerd dat een B-1800X zonder cross toch echt veel beter werkt dan met, wat op zich al niks goeds zecht over de ingebouwde crossover. Dat de crossover de speaker ind e kast ondersteund lijkt me al helemaal niet geval of ze moeten een begrenzer op die cross hebben gezet om zo het vermogen naar de speaker te verminderen zodat hij toch 400 watt kan verwerken maarja zonder cross gebruik ik ze nu allemaal en allemaal leven ze nog dus....
Olé Olé heb nu ok AD!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
23-3-2004 18:01

Michael schreef:

Dré Subjectief is het zeker maarja zo heb ik het ervaren. Nu zeg je me dat de filter eruit halen geen voordelen eigenlijk heeft en daarbij geen vermogen slurpt.
Lees toch eens wat ik schrijf! Het heeft wel voordelen en zal zeker ook meetbaar zijn MAAR het zal niet een "goh, dat weghalen van het filter heeft van deze flutkast een wereldkast gemaakt" resultaat geven. De verschillen zijn minimaal. Meetbaar (en wellicht hoorbaar) maar minimaal.

Dat de kast anders gaat klinken (en da's NIET te verwarren met beter of slechter!!!) is zo klaar als een klontje. Je hebt immers een filter verwijderd zodat de transfer functie van het geheel nu anders geworden is.

Maar dieper? Nope. Harder? Meetbaar maar amper hoorbaar. Anders? Zeker. Slim om te doen? Uiteraard.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
23-3-2004 18:06
Ik heb gelezen. Harder? ja maar niet echt hoorbaar? Jij hebt die kastjes zeker nog nooit zonder cross gehoord. Ik heb al eens een bewering gemaakt dat deze kastjes zonder cross bijna twee keer zo hard gaan als niet harder (gevoelsmatig maar ook zeker in realiteit). Ik ben niet doof en weet wel zeker wat die kastjes zonder en met cross kunnen. IK zeg nergens dat het wereldbassen zijn. Heb je me dat dan horen roepen hier. Ik zeg dat met cross die bassen bijna geen flikker voorstellen en zonder aardig klinken. Dat is iets anders dan wereld bassen. Wereld bassen zijn AD B-218's of EV MTL2 subs of mach ballister subs enz....

Ow ja jij praat hier uitgaande van een goede degelijke crossover. Deze crosjes al eens onder de loep genomen? wink ;)
Olé Olé heb nu ok AD!
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
23-3-2004 20:12
Nu moet dat hier eens duidelijk worden, als je achteraan op de B1800X het knopje op BYPASS (actief) zet, WAT GEBEURD ER DAN ECHT ????

Ik dacht dat die dan gewoon dadelijk naar de woofer gaat (+2/-2), en niets meer de filter in gaat. Of ben ik nu compleet fout ? En wat zou dan het nut zijn van dat plugje ?
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
23-3-2004 22:22
Powesound ik denk dat jouw ding ook wel klopt althans zo staat het in de hanleiding en achterop het plaatje van de box.

MAAAR : al mijn box kabels zijn op 1+ en 1- aangesloten en dan hoef ik dus niet te kijken wat voor kabel ik pak ,powercon is dan powercon hoef enkel maar naar de lengte te kijken en de mm.
anders zou ik 2 apparte kabels moeten maken speciaal voor de bassen dat vind ik niet handig terwijl nu alle boxen op 1+ en 1- werken.
stel je maar voor dat je bv een bass kabel moet verlengen dan gaat dit weer niet met een top kabel omdat die anders is....

en nu zijn handigheidshalve alle kabels dezelfde.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
23-3-2004 22:57
Okee andere theorie happy :)
We nemen een subwoofer met 2 ingangen, eentje met 2e orde passief filter (spoel in serie, condensator parallel aan de woofer) en een zgn. Bypass ingang die direct op de woofer aangesloten wordt.

Als je via het filter aansluit is het resultaat duidelijk, het filter zal een deel van het vermogen opsouperen. Ik schat dat de kwaliteit van de componenten niet bijster hoog is dus de DC weerstand van de spoel zal de 1 ohm benaderen, gecombineerd met de 'kortsluiting' bij hogere frequenties over de condensator zal het geheel toch zo'n 25-30% opsouperen.

Nu de Bypass. Direct op de woofer aangesloten, geen verliezen dus. Denk je. Wat vergeten wordt is dat het filter nog steeds op de driver is aangesloten, de spoel heeft geen invloed meer want deze staat in serie over ingang 1 die niet is aangesloten, maar de condensator nog wel want die staat doodleuk nog parallel met de woofer, waardoor deze continue vermogen bij de woofer wegtrekt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)