Forum > Newbie Forum

bulgin

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
7-1-2004 10:29

Victor schreef:

Bulgin is een waardeloos type multistekker. Zwak, slechte trekontlasting en alleen geschikt voor dunne (dus onbruikbare) kabeltjes. Ik kan het weten, want ik heb ze heel lang geleden zelf gebruikt.

Niet kopen dus.
Hier nog een die ze jaren gebruikt heeft ;-)

En, even voor de goede orde: Ik zie ook wel eens hobbybobben een caravanstekker gebruiken. Nou... Neem dan ALSJEBLIEFT een Bulgin stekker want die is al een stuk minder onveilig. Ook is de Bulgin stekker een paar jaar geleden aangepakt. De trekontlasting is nu WEL goed, er is nu WEL ruimte voor de kabel in de stekker en 7 x 1.5 past nu WEL goed in de stekker. Ook heeft de stekker nu gedraaide contacten waardoor de zelfreiniging beter is.

Het is nog steeds een hobbystekker zonder mogelijkheid tot vergrendeling MAAR het is een stuk beter dan kroonsteentjes of [sic] caravanstekkers.

www.bulgin.co.uk/Products/GenPurpose_Connectors/Plugs_and_Sockets.html

Vreemd dat de Male Stekker "nieuw type" op de site niet vermeld wordt (ik heb ze hier namelijk gewoon liggen dus ze zijn ZEKER leverbaar ;-)

[edit schreef:

www.alyon.org/Commercial/verco/fabriquants/bulgin/connecteurs_divers.pdf

PX0956/P

Pagina 78
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
7-1-2004 11:42
die ''campingstekkers'' zijn toch echt gewone cee stekkers
www.new-line.nl/v/5016 die dus, en die zijn voor shows die geen krachtspanning nodig heeft er handig om lange stukke mee te verlengen.
soms zit het mee, maar meestal tegen
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
7-1-2004 13:13
Nee Dré bedoeld die stekkers waarmee de verlichting van de caravan wordt aangesloten (deze dus: www.caravans.net/verbindingstekkers.htm).

Het grote gevaar bij deze stekkers is dat de spanningsdragende delen gewoon aangeraakt kunnen worden.. wat bij bulgin dus niet kan.

Ook kun je voor de prijs dan meteen bulgin kopen... zoveel scheelt het nou ook weer niet...

Fossalta
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
7-1-2004 15:40
okee... daar hebben jullie gelijk in, dat is inderdaad niks!
soms zit het mee, maar meestal tegen
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
7-1-2004 21:31
He Fossalta,
Als ik zo de foto´s zie zit die bedrading dan wel veilig?
Aangezien ik op andere fotos deze bakken op 1 meter hoogte zag hangen dus je kan er met de handjes bij.
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
7-1-2004 21:55

LJ DaAn schreef:

He Fossalta,
Als ik zo de foto´s zie zit die bedrading dan wel veilig?
Aangezien ik op andere fotos deze bakken op 1 meter hoogte zag hangen dus je kan er met de handjes bij.
Toen zaten er nog andere stekkers aan (zal voor de veiligheid maar niet zeggen welke).. die vergrendeld konden worden.. Bulgin is.. als je er voorzichtig mee omgaat wel te gebruiken.. en het is niet zo dat als je de stekker aanraakt dat je meteen een opdonder krijgt hoor ;). Je moet alleen verrekt goed opletten dat er niemand op je kabels kan gaan staan (jezelf included). Dat is ook de rede dat we nooit iemand achter de 'bar' laten... we zeggen dan meestal kom aan het einde van het feest maar ff kijken, de meeste zijn dan te dronken dat ze nog willen kijken.. en degene die kijken, kijken ook en komen nergens aan.

Fossalta.
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
5-4-2007 10:41
Ik gebruik de bulgin stekkersa op dit moment om parretjes van 300 watt mee aan te sturen.
de kabel die ik tussen de 2 bulgin stekkers heb zitten is 1mm2 is dit wel veilig?

Tevens heb ik een vraagje:
ik heb
deze stekker Maar nu wil ik er een verdeel blokje naar 4 keer schucko van maken, maar hoe kan ik de kabels als beste verbinden, kabelschoentje of solderen?
Focus on the customer and the rest will follow.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
5-4-2007 10:46
persdoonlijk zou ik de bulgin niet meer gebruiken...
maar om je vragen te beantwoorden:
1 kwadraad is genoeg voor 300 watt, maar pas op,
bij meer 1000 watt word het wat kritieker met 1 kwadraad, zeker met kontinue belastingen.

En persoonlijk vind ik solderen zekererder, mits het uiteraard goed gebeurd.

Stekkertjes hebben drie mogelijkheden voor slecht kontakt.
1/ het knijpgedeelte van de stekker om de draad
2/ het klem gedeelte van de stekker om de lip.
3/ Plus dat het los kan schuiven in het gebruik.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
5-4-2007 11:13
Oke bedankt, ja het is een nood oplossing omdat ik mijn harting setjke verkocht had.

Dan wordt het denk ik goed solderen.(laat ik doen door een goede kennis)

Kan het niet smelten oid? ashamed :$
Focus on the customer and the rest will follow.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
5-4-2007 12:19
Soldeerverbindingen kunnen ook slecht worden. Die kabelschoentjes zijn -mits goed gebruikt een aangeknepen met een geschikte tang- prima verbinders. Het knijpgedeelte zit, als je goed gereedschap gebruikt, véél vaster dan een soldeerverbinding en de huls schuift echt niet zomaar van de lip af als je hem van tevoren ietsje dichtdrukt. In dimmerpacks, versterkers etc. etc. worden ze ook gebruikt en daar werkt het ook probleemloos.

Inderdaad bestaat bij solderen het risico dat de connector smelt. Als je toch wilt solderen daarom -naar mijn ervaring- liever kort solderen met een iets hetere soldeerbout dan lang met een iets koudere. Om de hitte sneller af te voeren kan je tijdens het solderen een Bulgin kabeldeel met kabel in de connector steken die een deel van de hitte afvoert.

1 kwadraat mag tot 10A worden belast (ca. 2,3 kW), maar voor langdurige continue belastingen zou ik dan toch liever 1,5 kwadraat nemen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)