Forum > Licht

is een geaard stopcontact altijd goed

(89 reacties. Pagina 2 van 9)
Moderator(s): Dré
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-11-2003 19:02
de aardlek controleert het stroomverschil tussen de fase en de nul, de aarde zit geen beveiliging tussen, overigens ook overbodig. gaat gewoon direct de grond in
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
23-11-2003 19:47
Hoe zit het dan met een aardlekschakelaar in een krachtstroomverdeel kast? Moet je daar alle fases door laten gaan? (Je hebt immers 1 aardlek voor alle groepen)
Door internet beperkt
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-11-2003 19:53
gaat de hoofddraad doorheen neem ik aan.. of snap ik nou het krachtstroom princiepe niet helemaal...
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
RonnyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-2-2003
Laatste: 30-6-2008
Berichten: 74
23-11-2003 19:55
daar gaan de 3fasen en de nulgeleider door ja. dus je komt binnen met je cee van daaruit vertrekken draden naar een hoofdautomaat van een bepaalde waarde. Van daaruit vertrekken de draden naar de aardlekschakelaar. vanaf de aardlekschakelaar gaan de draden naar een rail systeem en van daaruit naar de verschillende afgezekerde groepen.
tis altijd watt
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
23-11-2003 20:07
Dan gelijk nog een vraag omdat ik ook ooit nog eens zelf een verdeelkast ga maken. Bestaan er 32 A en bijv 63 A aardleks? Of maakt de soort krachtstroomaansluiting voor een aardlek niets uit?
Door internet beperkt
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
23-11-2003 20:22
Nog even over het begin-onderwerp: werkt de aarde of niet?

Je kunt met een multimeter redelijk zeker vast stellen of de aarde correct functioneert. Tussen fase en nul (de twee gaatjes dus) meet je rond de 220-230 volt (schommelt nog altijd een beetje). Als je gaat meten tussen fase en aarde (een gaatje (links of rechts) en de aardlip een spanning meet die rond de waarde van het elektriciteitsnet ligt (dus rond de 200-230 Volt, doorgaans wat lager dan de netspanning) dan kun je behoorlijk zeker stellen dat de aarde intact is. Tussen 0 en aarde kun je ook een kleine spanning meten.

Voorbeeldje: ik meet nu op mijn kamer achter mijn computer tussen het de gaten 226 Volt, en tussen het linker gat (hier dus de fase, kan ook rechts zijn) meet ik ook 226 Volt. tussen het rechter gat en aarde meet ik 0,6 Volt

Ik ben het ook wel eens tegen gekomen in een oud huis dat ik bij zo'n meting (iets wat ik standaard doe als ik ergens een stopcontact heb bijgeplaatst of zoiets) 0 volt meette tussen fase en aarde. Bij nader onderzoek bleek de aarde niet te functioneren (was domweg niet aangesloten, eindigde in de groepenkast zelf, en een centrale aarde was niet aanwezig). Ook een aardlek ontbrak. Bekabeling was gedeeltelijk nog uitgevoerd met een isolatie van katoen en dus minstens 50 jaar oud. ik heb de eigenaar van het huis maar aangeraden om een installateur in de hand te nemen shocked 8O

Wat is namelijk het geval bij de aarde:
nulleider ligt in het transformatorhuisje aan de aarde, dus op 0 volt. De fase ligt dan dus op +230 V ten opzichte van de nul en dus ook ten op zichte van de aarde.
Vlakbij het aansluitpunt in de woning (meestal eronder) ligt een aardpen een meter of wat de grond in geslagen. Die is dus ook 0 volt. De spanning van de fase t.o.v de aarde is dus ook ongeveer + 230 V. Omdat het potentiaal tussen aarde ter plaatse en nul niet exact even hoog is (afhankelijk van de afstand tot het transformatorhuisje kan het de nodige volts schelen), is de gemeten waarde tussen fase en aarde meestal lager dan de netspanning.

opmerkingen:
Je meet aan 230 Volt, een gevaarlijke spanning, dus doe altijd voorzichtig en werk met onbeschadigde, geisoleerde meetpennen en een goedgekeurde meter.
Meting geldt alleen voor vaste installaties, en lang niet altijd als je met een aggregaat werkt. Daarbij is de aarde vaak anders geregeld
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
23-11-2003 20:51
[dom]
Maar met wisselspanning maakt links en rechts toch niets uit????
[/dom]
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
23-11-2003 20:53

djpattim schreef:

[dom schreef:

Maar met wisselspanning maakt links en rechts toch niets uit????
[/dom]
Links blijft links en rechts blijft rechts wink ;) Maar bij een wisselspanning heb je dus geen vaste + en - (om dat die 50 keer per seconden omwisselen)
Door internet beperkt
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
23-11-2003 21:00
Oké

Stel:
Je draait ergens en je hebt geen geaard stopcontact,
is het dan een oplossing om op de CV leiding, die ook geaard moet zijn, een klem te zetten????
of ga ik nu teveel de "Doe-het-zelf" kant op???
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
23-11-2003 21:29

djpattim schreef:

[dom schreef:

Maar met wisselspanning maakt links en rechts toch niets uit????
[/dom]
De nul staat vast op 0 Volt. De fase wisselt daardoor tussen -230 en +230 volt
Oké

Stel:
Je draait ergens en je hebt geen geaard stopcontact,
is het dan een oplossing om op de CV leiding, die ook geaard moet zijn, een klem te zetten????
of ga ik nu teveel de "Doe-het-zelf" kant op???
Nope. Hoewel een cv in principe altijd geaard is, mag je deze niet gebruiken als aarding voor een elektrische installatie. Het kán wel maar het mag niet, gewoon niet doen dus. Pak gewoon een geaard stopcontact (bij twijfel over de aarde even nameten), en sluit alles daar op aan. Bij een krachtaansluiting is in principe ook altijd een aarde aanwezig.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)