Forum > Geluid

Hoeveel Watts voor welke oppervlakte en hoeveel personen?-->Dringend

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
17-11-2002 23:19

DJ-Psycho schreef:

Maar is het verschil tussen 123 of 126 dB dan zo groot? Molgens mij maakt dat niet veel uit. Of zit ik er dan naast?

Greetz, Peter
Nee, dat verschil is zo'n beetje net hoorbaar. Maar voor dat kleine verschil in volume is wel een *verdubbeling* van je versterkervermogen nodig. Voor een verdubbeling van je volume (ca. 10dB hoger) heb je 10 keer het versterkervermogen nodig.

Dit kan je narekenen met: verschil in dB = 10 x log (geluidsdruk 1/geluidsdruk 2)

En dat geeft precies aan wat ik bedoel. Voor set A (rendement 95 dB/1W/1m) is twee keer zoveel vermogen nodig als voor set B (98 dB/1W/1m) om dezelfde geluidsdruk te krijgen. Dus wat heeft een vuistregel dan voor nut die zegt dat ik altijd 10W per persoon nodig heb? Bij een heel klein verschil (maar 3dB) in rendement van mijn speakers wordt dit al 20W per persoon. En zit je er met je vuistregel al mijlenver naast...

Groeten, Victor Noordland
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
FarlockStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 17-11-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 2
17-11-2002 23:19
Het staat er dan ook duidelijk bij, "indien je geen zin hebt om onderstaande berekeningen te maken"... Over rendement en dergelijke vindt je overigens ook een en ander op deze site.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
17-11-2002 23:25
Je kan uitrekenen hoelang je erover doet om van A naar B te gaan. Dan moet je de afstand tussen A en B weten en je gemiddelde snelheid. Als je geen zin hebt om die berekening te maken kan je ervan uitgaan dat het 3 kwartier duurt.

Zucht.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-9-2024
Berichten: 13472
18-11-2002 11:16

victor schreef:

DJ-Psycho schreef:

Maar is het verschil tussen 123 of 126 dB dan zo groot? Molgens mij maakt dat niet veel uit. Of zit ik er dan naast?
Nee, dat verschil is zo'n beetje net hoorbaar.
1 dB is zo ongeveer net hoorbaar. 3dB is toch wel een aardige toename, ZEKER bij hoge geluidsdrukken.
Dit kan je narekenen met: verschil in dB = 10 x log (geluidsdruk 1/geluidsdruk 2)
Vervang geluiddruk door vermogen en de formule klopt ;-)

En inderdaad is het heel moeilijk een "vuistregel" te geven. Als ik een vuistregel kan geven: Een te zware geluidsinstallatie bestaat niet TENZIJ de installatie OF niet past in de ruimte in kwestie OF er met geen mogelijkheid een energievoorziening te regelen is voor de installatie ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-9-2024
Berichten: 9490
18-11-2002 15:21
Daar sluit ik me bij aan, je hebt nooit te veel geluid, je kan het altijd zachter zetten wink ;)
Maar waar het hem een beetje om gaat is wat hij moet huren om genoeg geluid te hebben, en hij wil natuurlijk ook niet te veel geld kwijt zijn.
Mijn advies: stel gewoon een set samen van 2 a 3 subs aan iedere kant en 1 of 2 toppen aan iedere kant en zorg dat daar de juiste versterkers bij staan.
Sub per stuk minstens 500watt, top ook zo iets.
Dan kom je een heel eind.

Wat voor de een goed hard is, is voor de ander veel te hard, en voor de derde veel te licht.
Het blijft ook een persoonlijke smaak hoe hard het moet kunnen.
Wij werken al jaren met de zelfde set (zie site) en hebben eigelijk nog nooit te kort gehad.
Tenminste geen klachten over te zacht laugh :D
Wel over te hard laugh :D laugh :D laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
18-11-2002 16:24

Dré schreef:

Vervang geluiddruk door vermogen en de formule klopt ;-)
Uiteraard, daar ging het nou net om. Het was vlak voordat ik naar bed ging...

Dré schreef:

En inderdaad is het heel moeilijk een "vuistregel" te geven. Als ik een vuistregel kan geven: Een te zware geluidsinstallatie bestaat niet TENZIJ de installatie OF niet past in de ruimte in kwestie OF er met geen mogelijkheid een energievoorziening te regelen is voor de installatie ;-)
Eens, maar zoals Tom al zegt is het meestal een geldkwestie. Overigens vind ik de vraag vermogen per persoon (zelfs al hou je wel rekening met het rendement) helemaal al niet werkbaar. Het aardige van de genoemde site is dat er wel wordt ingegaan op een hoop factoren die een rol spelen. Jammer dus dat men zich toch weer tot die 10Watt-regel heeft laten verleiden. Maar goed, daar hou ik over op.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
29-11-2007 21:10

Farlock schreef:

https://home.tiscali.be/van-thienen/Vermogen.html kijk hier eens, je kan zo zelf berekenen wat je nodig hebt... A.U.B!

Groetjes, Farlock
Kick, even een klein vraagje met een tekst die op deze website staat:
De lange termijn continue belastbaarheid van luidsprekersystemen is doorgaans de helft van hun RMS vermogen of 1/4 van het piekvermogen.
Klopt dit wel, bij mijn weten is het RMS vermogen het continue belastbare vermogen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-9-2024
Berichten: 9490
29-11-2007 21:15
hangt van de kwaliteit af van de spullen.
Er zijn apparaten die het al moeilijk hebben om het RMS vermogen gedurende een uurtje goed te doen...
Maar ik heb hier een Bose eindtrap staan, welke ik rustig 24 uur op RMS kan laten spelen....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
29-11-2007 22:27

Tom schreef:

hangt van de kwaliteit af van de spullen.
Er zijn apparaten die het al moeilijk hebben om het RMS vermogen gedurende een uurtje goed te doen...
Maar ik heb hier een Bose eindtrap staan, welke ik rustig 24 uur op RMS kan laten spelen....
Maar neem bijvoorbeeld een DAP setje bestaande uit een P-1600 en 2 K-115's, die kunnen toch wel hun RMS vermogen houden voor een gemiddeld feestje (4/5 uur)?
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
29-11-2007 22:41
Nou... ik heb mijn K-115's ook wel eens moeilijk horen doen na een uurtje of twee... (en dan dat ze te veel vermogen kregen, gewoon na verloop van tijd).
Geluids ietsje terugschroeven hielp dan prima, maar ze houden het dus niet altijd vol.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)