Subwoofer knalt uit
(11 reacties. Pagina 2 van 2)Moderator(s): Dré
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 10-4-2025 Berichten: 13499 | 15-10-2019 10:50 |
Pechvogel schreef: Beste Tom, maar ja, is knalvuurwerk vergelijkbaar met het wat doffere geluid (maar toch hard genoeg :( van de basgeluiden van 'n subwoofer? Knalvuurwerk maakt wat hogere geluiden (denk ik)?!Maar... Het feit dat je aangeeft zeer vlakbij de speakers te staan (en ook nog zonder gehoorbescherming) toont aan dat je tot vrij recent niet zo héél erg begaan was met je gehoor. Als er dus al sprake is van gehoorschade dan zal die wellicht cumulatief veroorzaakt zijn door gedrag uit het verleden. Of is het onredelijk van mij om aan te nemen dat iemand die zeer zuinig is op z'n gehoor niet in de buurt komt van een geluidsinstallatie? Is de piep ondertussen niet weg? Normaliter moet zo'n overbelasting (zelf eens meegemaakt dat iemand vuurwerk vlak bij mijn hoofd afstak) binnen een paar dagen verdwijnen (tenzij er sprake is van herhaaldelijke blootstelling zoals bij niet nadenkende koptelefoondragers en nagenoeg alle muzikanten en DJ's inclusief mijzelf het geval is). Tom schreef: Er wordt hier nu wel heel lichtzinnig over hoorschade geantwoord......Geluid van 103 decibel kan je gehoor in minder dan 5 minuten blijvend beschadigen. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 14-4-2025 Berichten: 9507 | 15-10-2019 14:03 |
Eén losse knal is iets anders in je gehoor dan een langdurige blootstelling, uiteraard. Ik had idd ff een relevante pagina erbij gezocht voor leesvoer. Maar bij Hoormij is ook zat onafhankelijke info te vinden. Hoormij is de nieuwe naam van de NVVS. (we vinden de naam allemaal waardeloos ![]() Als een knal hard/sterk genoeg is, en er is voldoende luchtverplaatsing bij, dan kan je letterlijk tot bloedens toe je gehoor beschadigen. Het is niet ongewoon dat mensen bij bijvoorbeeld een bomaanslag uit hun oren bloeden. De boel word van binnen kapot geblazen. Schade door muziek is veel sneakier. Dat word inderdaad meestal opgebouwd. Maar dat neemt niet weg dat als je bij een stevig concert de hele avond lekker dicht bij de luidsprekers blijft staan, je aan het einde van die avond al blijvende schade op kan lopen. Berucht is ook schade aan gehoor in fabriekshallen met zware machines. En hier in Spanje staat men rustig nog uren te jekkeren in rotsen of muren zonder enige gehoorbescherming. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |