Forum > Geluid

QSC of Das Audio: meedenken voor de keuze

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
17-9-2019 14:30

Tom schreef:

Verder deel ik totaal niet je mening over het agressieve geluid, wat bedoel je nu precies met agressief?
Ik heb met roze ruis gemeten wat deze boxen presteren, en ze hebben nagenoeg een vlakke response als je alles neutraal zet.
Met andere woorden; je kunt ze precies zo laten klinken als je wilt.
Alleen zo'n meting zegt niet genoeg. Zo kon je de eerste JBL Eon reeks ook mooi vlak meten (maar het bleven drilboren). Heeft ook te maken met vervorming en openingshoek van de bron. Eigenlijk moet je dus ook even een vervormingsmeting doen én een meting onder een hoek van 30 graden. Vooral bij die laatste zie je stevige verschillen tussen diverse luidsprekers.

In de USA houdt men, door de bank genomen, van een nogal "in your face" geluid. Bij ons wordt het meer Engelse geluid beter gewaardeerd. En dat Engelse geluid is ook niet geheel vlak (hoog valt vaak met 1-2dB per oktaaf af boven de 2kHz). Neemt niet weg dat met al deze kastjes een prima geluid neer te zetten is (want zodra de ruimte zich vult komt de demping van het hoog vanzelf wel; ongeacht met welke kast je begint).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
18-9-2019 10:18
Ik pretendeer ook totaal niet dat ik geluid-meet-expert ben.
Ik ga er inderdaad gewoon voor staan, gebruik als bron mijn minirator mr pro met roze ruis rechtstreeks aangesloten op de ingang van de luidspreker,
geen geluid set of wat dan ook.
En voor de meting gebruik ik mijn XL2 met bijpassende microfoon.
Ja lach maar nu..... laugh :D

Maar ik heb bijna elke speaker die ik ooit gemonteerd of geleverd heb wel aan deze test onderworpen.
Soms met verbazingwekkende laag geprijsde pareltjes ertussen.

Ook zijn er genoeg luidsprekers door een minder goed resultaat niet geleverd.
Omdat ik vind dat als je met mijn simpele janboerenfluitjes meting geen (beetje) vlak resultaat krijgt,
je al een achterstand hebt bij het inregelen.
Zeker als je akoestisch uitdagende ruimtes hebt zoals oude kerken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
4-10-2019 18:10
Ik zou vooral zoveel mogelijk luisteren en uiteindelijk gaan voor hetgeen je het fijnst vindt klinken.
Het is voor een ander lastig te zeggen wat je het beste kunt kiezen, ook als het top merken onder elkaar zijn.

Ik zal je een voorbeeld geven, wij draaien met luidsprekers die velen vanwege de leeftijd wellicht niet kennen.
De JBL SP128S in combinatie met de JBL 4894.
Ik ben zelf altijd erg over de "sound" te spreken, heel open, "muzikaal" en het laag is "droog" en "kort".
Misschien is dat wel het typische JBL geluid waarvan wel eens gesproken wordt.

Collega's heb ik, vooral bij tentfeesten, bijvoorbeeld met RCF subs onderweg gezien, meestal de 8006 wat ook niet de goedkoopste zijn.
Zien er prachtig uit en RCF is ook niet de eerste de beste.
Maar, ik zou toch niet willen ruilen...
In de eerste instantie klinkt het laag heel indrukwekkend maar als ik er 20 minuten naar geluisterd hebt ben ik het helemaal zat.
Bijgeluiden??

Ik heb vroeger, en dan praat ik over best wel wat jaartjes geleden, veel van die Bose Acoustimas setjes weggezet.
Ik vond dat destijds grandioos klinken maar was qua budget voor mij niet bereikbaar.

Toen ik na jaren besloot een satelliet systeempje a la Bose aan te schaffen kwam ik in contact met Stassen Hifi.
Natuurlijk ging ik daar met een gekleurde bril naartoe maar zij boden mij de gelegenheid met eigen muziek naar verschillende setjes te luisteren.
Ze hadden daar destijds een aparte ruimte voor waar je met een bak koffie kon gaan zitten en verschillende configuraties kon beluisteren zonder dat je wist welke daadwerkelijk speelde...

Nope, ik ging dus niet met de Bose naar huis... ;-)

Hoe stijver de kast en hoe "doder" het materiaal waarvan de kast is gemaakt, des te minder bijgeluiden produceert de kast.
Maar er zijn ook fabrikanten die van de extra bijgeluiden gebruik maken om de klankkleur een wat "warmer" gevoel te geven...

Kortom, luisteren en dat nemen wat je het meeste bevalt.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
22-11-2019 21:28
Even de update: de QSC's K12.2 staan hier al een 2-tal weken thuis te stralen! razz :p razz :p razz :p
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
23-11-2019 11:40
Gefeliciteerd.
Er komt meer geluid uit dan je verwacht had hè razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
23-11-2019 15:17

Tom schreef:

Gefeliciteerd.
Er komt meer geluid uit dan je verwacht had hè razz :p
Niet echt meer dan ik verwachtte want ik kende die al. Ik twijfelde alleen of de DAS Audio nog beter zou zijn...
Maar dus maar op zeker gespeeld 😁😁
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
HollenderVIP Lid
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
23-11-2019 16:51
Ikzelf zou dan waarschijnlijk voor DAS audio zijn gegaan, al was het maar omdat ik soms een beetje dwars ben!
😉
Alleszins gefeliciteerd met je keus! Ik neem aan dat je er blij mee bent? Dag is het belangrijkste namelijk...
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)