Forum > Geluid

Speakers gaan stuk

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
FloerenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-2-2017
Laatste: 9-2-2024
Berichten: 41
20-8-2018 11:07
De stroomvoorziening kwam van het net met wel 2 paddestoelen tussen.Ik kan ook anders niets bedenken dan overspanning maar begrijp niet goed dat de versterkers niet kapot gaan en speakers die er achter hangen wel.De andere aparatuur mengtafel en FX rack nam op een ander punt stroom en is dus geen referentie.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-8-2018 12:33
je hebt nog steeds een vette kans dat er dan kabels zijn gebruikt waarbij de nul ontbrak, kapot was, of verkeerd aangesloten.
Er zijn meerdere forumleden die hier over mee kunnen praten sneaky :V

Zelf heb ik altijd een 3 fase tester bij me, als ik op een kracht stopcontact aangesloten moet, dan is het regelmatig voor gekomen dat er een nul en een fase verwisseld zijn, of nog erger een ontbrekende nul. Wat je ook regelmatig ziet is dat de aarde maar als nul moet dienen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FloerenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-2-2017
Laatste: 9-2-2024
Berichten: 41
20-8-2018 13:02
Hallo Tom,heb alle kabels nagemeten en die zijn in orde.De gebruikte paddestoelen hebben een schakelaar 380/220 maar die zit binnenin dus hiervoor moet je hem openschroeven.Er hadden ook al 2 bands opgetreden zonder probleem.
Al wat ik dus nog kan bedenken is dat het net een stroomstoring heeft gegeven,net genoeg om de versterkers heel te laten maar de speakers op te blazen of kan dit niet?Het evenement vond plaats buiten maar stroom werd via 32A kabel uit gebouw (gemeentelijk jeugdhuis)gehaald.Dit is een recent gebouw en beschikt over eigen hoogspanningscabine.De technieker stond in het gebouw en nam stroom op een 16A stopkontakt binnen en heeft geen schade.Indien dit de reden moest zijn hoe kan je daarentegen beschermen zonder al te grote kosten.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-8-2018 13:06
Kabels heb je nagemeten, maar ook de bron?
Wat voor bekabeling zit er van de weg naar het clubhuis?
Als dat al vanaf de weg (hoe ver?) bijvoorbeeld een 5x2,5 is en je gaat het dan vanuit het clubhuis verlengen, dan zal de spanningsval hard gaan.

Spanningsval op buiten evenementen gaat harder dan je verwacht,
zeker als de bron al kritisch is en de belasting hoog.

Een andere oorzaak kan zijn dat de totale lengte van de kabels te lang en misschien wel te dun waren,
waardoor er aan het eind misschien wat minder spanning is geweest?
Een haspel van 50 meter is zo uitgerold.

3x25 ampère op een 2,5² kabel kan je beter niet langer dan een meter of 15 maken
Boven de 25 wordt het al erg kritisch; dan gebruik je 4².
Wordt het langer dan 50 meter dan moet je al weer een stapje dikker gaan.
en vergeet ook niet de haspeltjes die je in de paddenstoel weer verder gebruikt daarbij op te tellen.

Niet alle versterkers kunnen maar onbeperkt de voeding op pijl houden als de spanning te laag word.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FloerenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-2-2017
Laatste: 9-2-2024
Berichten: 41
20-8-2018 13:42
Van uit het stopkontakt ging een 25m.kabel 5 x 6mm.daar stond paddestoel naast podium een 6 m lange 5 x 6mm ging vandaar naar podium met verdeelkast naar 6 x 16A.Ik gebruik geen haspels dus kabels zijn steeds uitgerold.Heb de stroomvoorziening nog zelf klaargelegd op voorhand en had toen 239 volt aan de paddestoel.Het podium was er nog niet dus daar kon ik niet meten.Bedenk nu net dat het die dag extreem warm was en kabels wel in volle zon zullen gelegen hebben weet niet of dat invloed kan hebben.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-8-2018 14:22
Vanuit het stopcontact had je het dus redelijk voor elkaar, de spanning was blijkbaar ook voldoende.

Nog een die je misschien niet verwacht:
Ook luidspreker spoelen kunnen het warm krijgen
Als de buitentemperatuur al hoog ligt, telt dat wel door.

Maar ook te hard willen dan versterkers kunnen is een belangrijke oorzaak van opgeblazen speakers.
Misschien dat daar wel je oorzaak in lag.

Dat probeer ik ook al verschillende posten lang aan iemand anders duidelijk aan het maken laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FloerenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-2-2017
Laatste: 9-2-2024
Berichten: 41
20-8-2018 14:57
De topkasten zijn 800w.
Deze versterker werd gebruikt om de twee tops aan te sturen.
foto
De geluidsmeter geeft gans de avond geen piek boven de 95 db.
Speakers zijn stuk gegaan tijdens wisselen van band dus wanneer volop stekkers in en uit getrokken worden.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
20-8-2018 17:10
foto vd spoel is erg onduidelijk, zie ik t nou goed en zit alle schade aan t begin vd spoel?
als ik me t goed herinner zou dat toch wijzen richting dc op uitgang versterker...

ff de eerste quote die ik zo gauw kon vinden hierover:

7 - Burnt Speaker Forensics
A burnt voice coil often tells a story, much like the evidence left at a crime scene does. The degree of burning or damage seen is not conclusive because the initial damage that led to failure can be very minor but turn into major damage when amplifier power continues to be delivered, as it normally does, until sound output stops.

A few examples will help illustrate the idea:

1. Black discolouration in the middle or all over the voice coil
This is the most common damage seen and indicates that a well centred coil was driven with too much audio power for too long. The resistance of the burnt coil is often half or less the nominal value due to internal shorting.

2. Black discolouration at one end of the voice coil.
This is also a common sight and indicates either the voice coil was not centred during manufacture OR that the damage was caused by DC current rather than audio frequency current. A large DC current will displace the voice coil to one or other extreme. A faulty amplifier is automatically suspected.

3. Black discolouration at both ends of the voice coil
More likely to be seen with large excursion and "Hi-Fi" sub woofers where the voice coil is longer than the magnet gap depth. The portions that "overhang" the gap are not so well cooled and will burn up first.

4. Scraping marks and black spots on the voice coil
This is a sure sign of metal particles caught in the gap. The most likely time for such particles to enter is when a speaker is being re-coned and the gap is wide open after the old cone has been removed.

5. Loose wires hanging off the voice coil
Typical of a adhesive failure at high temperature. The adhesive used may have been of low temp grade or was not correctly mixed.

6. Looks fine but tests open circuit
This is a nasty one as it indicates bad manufacture. The ends of the voice coil wire were not terminated well enough for the speaker to survive normal use. Most often seen where anodised Aluminium wire or strip is used for the voice coil. This failure is seen with horn diaphragms too.

Hoop dat je hier wat mee kan.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-8-2018 17:26
Het wisselen van pluggen met de versterkers vol aan, kan extreme pieken en in en uit bewegingen van je speakers geven.
Zeker als er ook phantomvoeding aan staat voor de di boxejes
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FloerenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-2-2017
Laatste: 9-2-2024
Berichten: 41
20-8-2018 17:55

Soundpower schreef:

foto vd spoel is erg onduidelijk, zie ik t nou goed en zit alle schade aan t begin vd spoel?
als ik me t goed herinner zou dat toch wijzen richting dc op uitgang versterker...
Zal morgen andere speaker opensnijden en kijken of daar meer te zien is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)