Forum > Geluid

Reparatie American Audio versterker

(12 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
11-9-2018 22:58
Hierbij het stukje schema tbv ventilatie (1x per kanaal dus onafhankelijk).
afbeeldinguploaden.nl/image/JvEzdINU

Het moment dat de schommeling optreed, ik hierna de speakons losneem, dus de versterker niet meer belast, dan is het niet zo dat de schommeling gelijk verdwijnt. Dit heeft dus echt wel een tijdje nodig.

Zou het nog kunnen dat de schakeling het gevraagde vermogen tbv ventilatoren gewoon weg niet kan leveren (te krap bemeten), dit omdat het op beide onafhankelijk kanalen voor komt (niet belaste kanaal lijkt er geen last van te hebben als het zwaar belaste andere kanaal er wel last van heeft, zo rond de 22VDC).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-9-2018 10:48
Zijn die fans niet gewoon naar z'n grootje? Immers een zwaai van 0.2V op een spanning van 24V is peanuts en zou niet tot merkbare snelheidsveranderingen moeten leiden. Ik heb in het verleden wel fans gezien die afwisselend zwaar gingen lopen als de lagertjes te warm werden. Even de sticker eraf (lagertje zit vrijwel altijd daaronder) en wat lagervet in het lagertje drukken en je weet wellicht meer. Of testen met fans uit een goed werkende versterker.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
12-9-2018 21:40
Perfecte input Andre......

De stekkertjes van de fans 1 voor 1 getest op een losse 24VDC voeding (met een dimmer om spanning te regelen) en idd zeg; als ik warmte toevoer met een fohn willen ze soortgelijke dingen gaan doen (in mindere mate, maar je hoort een lichte schommeling). Dit gebeurd dan wel niet op de 22 VDC welke normaal vanuit versterker gevoed wordt, maar enkel bij een 24VDC. Hierbij heb ik niet het idee dat ventilatortjes zwaarder gaan draaien, maar het zal idd om iets binnen in de ventilator gaan, waardoor dit optreed, of een bepaalde hoeveel lucht welke maar aangevoerd kan worden via het koellichaan. Zal idd nog eens kijken om de stickertjes te verwijderen (vrij lastig, gezien ventilatortjes met plastic clipjes vastzitten en ik liever niets sloop.
Waarschijnlijk zullen de schommelingen tijdens normaal gebruik ook niet voorkomen, omdat ik niet het idee heb dat de versterkers bij een normale belasting ooit zo warm geworden zijn/ventilatoren op max. vermogen zijn gaan draaien (ze zijn in ieder geval nog nooit eerder in de protect gegaan).
Wel weet ik nu dat deze functie iig werkt, ook fijn....;-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)