Forum > Geluid

Project sl1200

(11 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
20-2-2015 16:07
De tt's die ik zelf spelingsvrij heb gemaakt hadden slechts minimale speling. Waarschijnlijk door slijtage, dus in mijn ogen niet meer als normaal. Natuurlijk is het een teken aan de wand als ze werkelijk rammelen in hun ophanging.
Een manier die ik gebruik om te testen of de lagers soepel genoeg zijn is met een groefloze plaat (Sommige b-kanten zijn glad) op de tt, de antiskating ietsje op en de toonarm net niet volledig in balans, de toonarm ietsje optillen en naar het midden van de plaat duwen. Ik zou bijna een zetje geven willen zeggen... Hier moet de arm soepel naar het midden gaan om daarna uit zichzelf weer terug te komen waarbij de naald zachtjes over de plaat stuitert. Verder naturlijk even de arm in alle richtingen bewegen waarbij je ondertussen een beetje aan de arm trekt en duwt. Hierbij kun je speling en/of weerstand voelen, eventuele oneffenheden in het lager zou je zo ook eventueel kunnen waarnemen.
Zoals gezegd, het blijft een beetje een kwestie van gevoel.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
25-2-2015 06:32
En dan zien we hier het effect van de tt hype:
Een Sony draaitafel van 40 jaar oud welke een jaar geleden voor amper 50 euro de deur uit kon, nu voor maar liefst 200 euro te koop en geboden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)