Forum > Zelfbouw Speakers

Luidsprekerbeveiliging

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
9-10-2003 12:55
Nou weet ik het weer, ze worden gebruikt in je verterker als hij te heet word, slaat hij af..... happy :)
Als boxenbeveiliging totaal ongeschikt!
Vanwege de variabele weerstand lijkt het mij ook problemen te gaan geven met je filters.
Als je je luidspreker wilt beveiligen, zou ik me gewoon bij een exact te berekenen glaszekering houden. Eventueel een automaische, die je weer kan resetten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
9-10-2003 15:26

Tom schreef:

Nee, dan maar gloeilampjes, die halen alleen de piek er uit, maar ze blijven tenminste wel gewoon doorspelen.
Gloeilampjes in je speaker? Leg eens uit!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
9-10-2003 15:45
Uitleg hier en dan verder:www.new-line.nl/forum/read/?m=27291#27291
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
9-10-2003 17:45
Hier een mooie curve van een PTC:

www.wecc.com/ptceng.html

Zoals je ziet zitten ze weinig in de weg tot het moment waarop ze te warm worden. De opwarmingstijd is relatief laag (en een beetje HF driver kan best wel kortstondig op z'n donder hebben). WEL is het zo dat het correct tweaken (bepalen welke waarde je moet hebben) zeker geen eenvoudige klus is. Je zult daarvoor diverse destructive tests (opblaastests) moeten uitvoeren. Anders is de kans groot dat de HF driver keurig de PTC gaat beschermen (in plaats van andersom).

Er is ook een derivaat van de PTC die nauwkeurig reageert op de stroom die door het element loopt. Die gedraagt zich dus meer als een zekering. Op zich tast een PTC het systeem minder aan dan een halogeenlampje (een andere vaak gebruikte manier van beveiligen) MAAR meer dan bijvoorbeeld een zekering.

Zelf hou ik niet zo van deze "natte vinger" beveiligingen. Je kunt tegenwoordig prachtig mooi met een paar actieve elementen bepalen hoeveel een driver mag hebben (en daar dan het signaal op aanpassen in het laagspanningsgebied (dus vóór de eindversterker). Dat zie ik liever dan een PTC/Zekering/Lampje.

Zie ook: www.eden-electronics.com/tweeter.html MAAR onthou dat die link in kwestie dingen vanuit het HiFi perspectief benadert (en dus niet rekent met hufterig zware HF drivers zoals wij PA boeren ze gebruiken).

Meer links: www.google.com/search?q=tweeter+protection
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)