Forum > Geluid

ervaringen D&R Disteq

(89 reacties. Pagina 2 van 9)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
17-1-2005 11:30
Ooh ja, dat is ook zo ;-)

(Bij de Discom reeks ook al het geval (rare methode...)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NaudjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2006
Laatste: 10-6-2006
Berichten: 27
6-2-2006 18:15
Hey,,

ben van plan om misschien ook een nieuwe studio te bouwen, nu leek het me wel vet om hem een beetje te laten lijken op de yorinfm studio van op lokatie, aan 2 kanten faders en dan in het midden plek voor een a4tje ofzo laugh :D nu vroeg ik me af, kun je gewoon 2 disteqs kopen en daar de broodjes allemaal van koppelen, kan verder op internet helemaal niKX vinden over deze broodjes namelijk shocked 8O ik hoop dat iemand mij kan helpen wink ;) . Weet iemand trouwens ook wat over de kwaliteit hiervan? Bedankt, Naud
Yorinfm!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
6-2-2006 19:00
De plaats in het midden heet de scriptspace, is erg gebruikelijk bij broadcast-mengtafels.
Helaas voor je wordt de D&R Disteq al een aantal jaar niet meer gemaakt, dus nieuw kun je er niet meer aan kopen. Ik betwijfel of je meer broodjes kunt koppelen dan er normaal in het frame passen, omdat de kans bestaat dat de voeding dat niet trekt en dus gek gaat doen. Meestal worden de verbindingen onderling gemaakt met bandkabels of met een basisprint waar de broodjes op worden gestoken. Voor zover ik weet gebruikt D&R vaak bandkabels dus dan zou je de broodjes kunnen verdelen.

Als je geen problemen hebt met tweedehandsjes zou je op zoek kunnen gaan naar een Eela SBM90. Ze zijn niet echt stil (ruisssss), en tweedehands moet er nog wel eens het nodige aan gebeuren (gainknopjes zijn relatief kwetsbaar) maar verder is het een prima ragbak die vrijwel onverwoestbaar is (faders zijn erg goed). Is wel erg karig qua functies.
Heb je een duizendje of 5-6 beschikbaar, kijk dan eens naar een Dateq BCS50. Is een professionele broadcast-mengtafel die uit broodjes bestaat en net als de Eela de door jouw gewenste scriptspace heeft (dit is bij beide mengtafels gelijk de mastersectie)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
6-2-2006 19:18
De Disteq gebruikte inderdaad een bandkabel met headertjes tussen de modules.

Het lijkt me technisch met wat aanpassingen (qua gain structure en gebruik van beide voedingen) niet onmogelijk om van twee tafels een grote met 20 broodjes te maken, maar is dat zinnig ?! 10 lijkt me voor het meeste radiowerk ruim voldoende, en het geheel wordt dan ook wel erg breed.

Het zijn verder uitstekende tafels. Enige echte `onhandigheid' vond ik de 6.3 mm jack connectoren voor alles behalve de microfooningangen.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
6-2-2006 19:41
10 kanaaltjes is idd zat, en desnoods knoop je er een patchpaneel tussen, probleem opgelost happy :)
Jackpluggen vind ik zelf op zich niet zo heel erg mits de chassidelen niet al te versleten zijn (veel in- en uitgeplugd). Dsubs zie je ook bij broadcast steeds meer, maar zijn qua solderen niet echt m'n grote vriendjes razz :p
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
NaudjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2006
Laatste: 10-6-2006
Berichten: 27
6-2-2006 21:24
Heyy,

10 is ook zeker voldoende hoor ;) voor mij zeker, trouwens, zo'n Eela is toch veel duruder dan dat je 2 oude Disteqs koopt, ze proberen n btje op te knappen en dan te koppellen? Heb al bij veel alternatieven gekeken, n D&R Airmate is ook goed voor mijn aantal kanalen alleen daar mis ik inderdaad de scriptspace maarja, is het erg lastig om van die oude Disteq's een beetje op te knappen, heeft iemand hier ervaringen mee? happy :)

Naud
Yorinfm!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
6-2-2006 21:34
Met Disteq's heb ik geen ervaring, maar over het algemeen is het niet zo heel moeilijk om mengtafels op te knappen. Alleen een goede schoonmaakbeurt doet vaak al wonderen. Bovendien is dit een broodjesmixer, dus je kunt hem redelijk makkelijk uit elkaar halen.

Eigenlijk kun je het beste beginnen met het ding even te testen (bij voorkeur al voordat je hem koopt), zodat je bijvoorbeeld krakende knoppen en faders al kunt herkennen. Faders kun je redelijk gemakkelijk schoonmaken (even zoeken in het forum), draaiknoppen (potmeters) zijn vaak wat lastiger schoon te maken dus dan is vervangen vaak de enige optie. Als je een beetje kunt solderen is dat wel redelijk te doen.

Op electronisch gebied is het moeilijk in te schatten. Afhankelijk van de mixer kunnen er bijvoorbeeld wat condensatoren zijn uitgedroogd/overleden of solderingen slecht zijn. Met D&R heb ik hier geen ervaring mee maar om nou te zeggen dat ik ontelbare mixers door m'n handen heb gehad...neuh.

Als je onderdelen zoekt of vragen hebt, kun je ook gewoon D&R bellen, mijn ervaring is dat ze meestal niet de beroerdsten zijn om te helpen en onderdelen kunnen ze je ook gewoon nog leveren in de meeste gevallen. Mocht je dat niet weten, D&R is een Nederlands bedrijf (dat telefoneert makkelijker wink ;)). je kunt ze vinden op https://www.d-r.nl, daar kun je ook de handleiding en servicemanual vinden.

Ik heb geen idee wat Disteq's tweedehands nog opbrengen, maar bij Eela's ga je al snel richting de 1500 euro (en dan moet er veel aan gebeuren). Daaronder zijn ze vaak wel heel ernstig afgeragd. Niet zo gek als je bedenkt dat ze destijds 10 tot 20 duizend guldens kostten (eind jaren 80-90) afhankelijk van de configuratie.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
NaudjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2006
Laatste: 10-6-2006
Berichten: 27
7-2-2006 12:12
hardstikke bedankt, ik ben al een groot stuk verder laugh :D , heeft er nog iemand anders wat specificaties van deze disteq? Als ik er ergens eentje wil gaan kopen, waar moet ik dan op letten, krakende faders kun je misschien nog wel repareren maar hoe kun je zien of deze goed terepareren zijn(bv hoe hard hij kraakt ofzo) trouwens als de ingangen voor een condensator mic een beetje zijn uitgedroogd enzovoorts, dan zijn deze toch te vervangen? of heb ik dat verkeerd? Bedankt, Naud laugh :D
Yorinfm!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
7-2-2006 13:11
Als faders of potmeters oud en versleten zijn is vervangen imo de beste optie, maar goede log 100mm stereo faders zijn niet goedkoop, als dat nodig is moet dat goed te merken zijn aan de prijs.
De grens ligt ongeveer daar waar "schoonmaken" niet meer helpt om het weer goed bruikbaar te krijgen.

Ik meen mij te herinneren dat er wat niet (of minder) standaard IC's (toonregeling) in de disteq zaten, maar de kans dat die kapot gaan/zijn is natuurlijk maar heel klein.

Hij is sy gevoed, dus niet heel veel risico op problemen met koppel-c'tjes, maar bij een tafel van zo'n 20 jaar oud zijn verouderende passieve componenten wel een risico.

Als ik u was zou ik alle modificaties (elektronisch en mechanisch) wel zo uitvoeren dat ze weer ongedaan gemaakt kunnen worden. Let ook op een `zinnige' uitvoering, ik denk dat een goede inschatting en uitvoering van een en ander best wat kennis vereist.

Mits in goede staat is het nog steeds een prima bruikbaar ding, heb er met veel plezier mee gewerkt. happy :)
NaudjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2006
Laatste: 10-6-2006
Berichten: 27
7-2-2006 18:24
Heyy,

Bedankt, maar wat denken jullie, als jullie kijken naar budget, kwaliteit, mijn eisen, prijs, ben 16 jaar en werk niet namelijk.... razz :p , TO DO OR NOT TO DO?

Naud
Yorinfm!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)