Forum > Geluid

db weergeven op een evenement

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
13-9-2012 21:27
Kun je nergens een 10Eazy setje huren? Goed, gecalibreerd en duidelijk af te lezen.
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
14-9-2012 07:24
Klopt het dat dit in Belgie met de nieuwe geluidnormen verplicht word?
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
14-9-2012 08:53

eddy wally schreef:

Klopt het dat dit in Belgie met de nieuwe geluidnormen verplicht word?
Ja en nee... Of een constante meting al dan niet verplicht is, hangt af van de aard van het evenement en de locatie. Voor cafés, sportmanifestaties, jeugdhuizen etc. geldt geen verplichte meting. Het spreekt echter voor zich dat de normen wel gehandhaafd moeten worden. In de praktijk wil dat dus zeggen dat je best wel meet, aangezien het nog altijd vrij moeilijk is om op het gehoor te kunnen zeggen welke waarden bereikt worden gedurende een kwartiertje...

Gaan we 'fuiven', dan is meten wél verplicht. De visuele indicatie is een interessante gadget naar het publiek toe, maar dient wettelijk gezien enkel bereikbaar te zijn voor de verantwoordelijke.
'Concerten' krijgen nog wat extra's opgelegd. Meten én registreren is verplicht, visuele indicatie is ook hier enkel voor de verantwoordelijke verplicht en oordopjes dienen gratis ter beschikking te worden gesteld. Op zich klinkt dat natuurlijk allemaal logisch... Het enige detail wat m.i. ontbreekt in de regelgeving, is het verplichten van een limiter in de categorie fuiven en concerten. Een visuele indicatie alleen is leuk, maar stelt natuurlijk weinig voor. Ik spreek hier over toepassingen met mobiele geluidsinstallaties. Voor de fixed install in concertzalen bijvoorbeeld, gelden dan weer bijkomende regels, wat op zich niet geheel onlogisch is.

Om even on topic te komen: zeker de Apex SL-serie eens bekijken! (Argos limiter, Hera sound level controller en Leto, een erg mooie display). Ik heb enkele maanden geleden het genoegen gehad om dit setje te testen en vond dit een zeer fijne combinatie. Een steengoede limiter en een fijne visuele controle. Niet goedkoop, maar je steunt wel een Belgisch bedrijf ;-)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
JSLStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-5-2011
Laatste: 1-9-2017
Berichten: 13
21-9-2012 01:37
Bedankt voor de reacties, ik heb ze even bekeken, maar nog niet meteen iets gevonden wat me aansprak. het 10easy systeem is wel iets wat me aanspreekt, als het zover is een kijken voor zo een set te huren/kopen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)