Forum > Newbie Forum

hoelang kan je mengpaneel aanstaan

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-9-2003 01:19
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-9-2003 09:15
Als je je pc de hele dag aan laat staan heb je zo per etmaal 2 kw/uur te pakken.
En er is wel eens uitgerekend dat er in een gemiddeld huishouden aan adapters en standby zaken zo'n 200 watt per uur word verbruikt.
Das dus per etmaal 2,4 kw en dat kost dan weer € 0,50 per dag=€ 15,- per maand= € 180,- per jaar down the drain......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-9-2003 02:20
Ja zo kunnen we wel bezig blijven wat betreft geld weg flikkeren.

Ik vreet iedere week bij de chinees -> kan het ook zelf maken en dat scheelt.
Ik doe me boodschappen bij de AH terwijl bij de Dirk precies hetzelfde ligt voor minder. Ook geld weg flikkeren. Ik doe me kleren in dse droger terwijl het ook op het wasrek kan.

Zo kun je dus wel bezig blijven en wie ligt er nou wakker van 180€ per jaar? (en dan heb ik het over mensen met een normaal salaris)

Geld moet rollen en het liefst zo snel en zo hard mogelijk met zoveel mogelijk grote bedragen. Want als je veel uit geeft verdien je ook genoeg zei me ouwe van dage.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-9-2003 09:08
Ook zo'n moeite met sparen, Reind? wink ;)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-9-2003 10:14
Ik heb inderdaad als je naar de verhouding kijkt geen fuck op mijn spaar rekening staan. Staat alleen geld op voor het geval een keer de wasmachine droger of vaatwasser naar de donder mocht gaan.

Kijk ik ben nog jong en kan nu alles nog doen. Ik zie het niet zitten om 40 jaar geld apart te zetten en dan te denken dat je er op je 60ste nog net zo lekker van kunt genieten als nu. Daar geloof ik namelijk niet zo in. Nu kan ik alles nog en wie weet zit ik op me 65ste wel in een rolstoel met een zuurstoffles er achter op. Nee dan kun je lekke genieten van je geld waar je keihard voor hebt moeten werken :)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
4-9-2003 15:59

Tom schreef:

Als je je pc de hele dag aan laat staan heb je zo per etmaal 2 kw/uur te pakken.
En er is wel eens uitgerekend dat er in een gemiddeld huishouden aan adapters en standby zaken zo'n 200 watt per uur word verbruikt.
Das dus per etmaal 2,4 kw en dat kost dan weer ? 0,50 per dag=? 15,- per maand= ? 180,- per jaar down the drain......
2kWuur (niet PER uur zoals jij zegt) zou willen zeggen dat je PC gemiddeld een dikke 83W uit het net sleurt wat ik een redelijk logisch cijfer vind dus zover kan ik nog volgen happy :)

Maar een standby-verbruik van 200W?!? shocked 8O
Bij zulke cijfers stel ik me de vraag of je wel goed beseft wat een vermogen van 200W wil zeggen! Dat is een énorm getal hoor!!
Eventjes kijken naar de getallen van Greenpeace (die het zeker niet zal ombuigen in de goeie zin voor de consument, kun je wel raden).
www.mech.kuleuven.ac.be/tme/news_energy/01/images_nummer/standby_tabel.gif
Het onderzoek werd uitgevoerd door het K.Universiteit Leuven Energie-Instituut wat een samenwerking is die opgebouwd werd rond de energieafdelingen van Elektrotechniek, Mechanica en Economie. De cijfers zijn bepaald voor een gemiddeld Belgisch huisgezin waarbij we er (denk ik toch) van zullen kunnen uitgaan dat onze Noorderburen er geen kilowatts naast zullen zitten.
Ook het aantal apparaten die je terugvind in de tabel werd door onderzoek bepaald, dus geen gemor over "ik heb dit meer of minder", we spreken over gemiddeld wink ;)

Eventjes de rekenmachine bovenhalen?
(laten we de procentuele afwijking buiten beschouwing laten, anders moet ik mijn fysica-cursus terug boven halen en bespaar me alsjeblieft die zolder-loopgraven)

totaal per jaar: 341,5 kWh/jaar
totaal per dag: (341,5 kWh/jaar) / (365,25 dagen/jaar) = 934,976 Wh/dag
totaal per uur: (934,976 Wh/dag) / (24 h/dag) = 38,96 Wh/h = 38,96 W

ik heb zo'n uur zitten zoeken naar de exacte prijs voor een aantal toeleveranciers van energie maar ik snap er geen snars van sad :(, mensen die de exacte prijs weten, moeten deze posting maar verder afwerken wink ;)

Tom, ik wijs een MOD niet graag op fouten, maar deze keer heb je toch duidelijk getoond dat ook jij wel eens durft zondigen tegen "eerst denken en dan typen" sad :(. En zijn het de MOD's niet die ons steeds weer erop wijzen dat je beter zwijgt als je het niet 100% zeker bent om zodoende verkeerde info niet bij de onwetende newbie te brengen?
38,96 W is en blijft een groot verloren vermogen maar vergeleken met 200 W is het een veel beter haalbaar getal!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-9-2003 16:15
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-9-2003 16:21
Dan heb je het toch verkeerd gelzen/begrepen,
Ik heb het niet over de standbystand van alleen je pc, maar van al je apparaten in huis.
Wat pc's betreft, bij heel veel jongelui staat de pc niet of nauwelijks meer in de sleep mode, en hoeveel uurtjes zitten ze er achter? Vergis je niet. Tijdens dat verbruik is het al gauw zo'n 200 watt per uur.

In het lijstje van greenpeace staan ook een hoop apparaten niet!
Ik denk dat het al weer een wat ouder onderzoek is.
Voorbeeldjes van stiekeme verbruikers als ze niet in werking zijn:
TV, Video, stereo, waterbed, telefoons, ovens, gasfornuizen, printers, faxen, monitors, buitenverlichting die reageerd op beweging/lichtsterkte, scanners, alles waar een klok in zit, en niet te vergeten alle adapters die in het stopcontakt zitten.
Want zonder dat er een app. aan staat lekt hier ook stroom weg.
Zelfs als een moderne pc uit staat, heeft hij nog een beetje stroom van het net om te kunnen starten.
Niemand zet alle hooofdschakelaars overal van uit.
en een pc (bij veel mensen meerdere) staat tegenwoordig 24 uur aan.
Ik denk dat ik er niet ver van af zit hoor.
Maar laten we er geen discussie van maken, de waarheid zal wel weer in het midden zitten.
Bij ons zijn de bovenstaande getallen heel reëel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
4-9-2003 16:20

Tom schreef:

Dan heb je het toch verkeerd gelzen/begrepen,
Ik heb het niet over de standbystand van alleen je pc, maar van al je apparaten in huis.
Wat pc's betreft, bij heel veel jongelui staat de pc niet of nauwelijks meer in de sleep mode, en hoeveel uurtjes zitten ze er achter? Vergis je niet. Tijdens dat verbruik is het al gauw zo'n 200 watt per uur.
Lees dan NOG maar eens mijn vorige posting happy :)
niet dat gedeelte waarin ik zeg dat ik je PC-verbruik snap maar wél dat ganse gedeelte eronder en klik gerust op de link met de metingen opgenomen door het K.U.L. wink ;)

Je zult dan zelf wel zien: ik heb je niet verkeerd begrepen razz :pwink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-9-2003 16:23
Ik was nog er bij aan het typen in mijn vorige post, maar het lijstje van greenpeace is niet helemaal compleet.
Ik weet nog zat apparaten te bedenken die we tegenwoordig dag en nacht aan laten staan.
Het stroomverbruik is de laatste jaren explosief toegenomen!
Als dit lijstje een paar jaar oud is, dan zul je nog rare verschillen vinden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-9-2003 16:52
Nou mijn pc staat dag en nacht aan en dat heeft 1 reden -> ik heb een hekel aan wachten. En opstarten duurt toch al gauw een minuut razz :p

En ik betaal toch all in razz :p
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
4-9-2003 16:54
Stel dat in heel de gemeente Haarlemmermeer ALLE huishoudens (en dat zijn er een stuk of 50.000) door apparatuur niet in de standby-modus etc. te zetten, zo'n 200 W minder vermogen van het electriciteitsnet opnemen, dit betekent dat er 10 MW (10.000.000 Watt) minder wordt opgenomen van het electriciteitsnet.

Ga na als heel nederland dat doet, wat een besparing dit oplevert.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Afgesloten topic