Forum > Geluid

Advies vaste geluidsinstallatie voor in café

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
17-1-2011 18:14

Daniel-sound schreef:

LEDesign schreef:

Actief voor sub is leuk voor disco, maar ik mis die echte punch.
Dus als je een passief subje pakt met een losse versterker, je neemt wat ruimte extra in de kast, en hoppa je gooit de versterker in de kast heb je minder punch?

Intressant..
Ik doel er meer op dat actief vaak opgebouwd is met een lichtgewicht versterkermodule. Mijn liefde voor een mooie dikke vette ringkerntrafo was al duidelijk, die mis ik bij actief.

Dat is wat ik bedoel.
Vergeet niet te lachen
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
18-1-2011 01:04
Gezien het materiaal dat op dit moment al wordt gebruikt, lijkt het me niet echt een oplossing om subs gaan bij te plaatsen. Een SX100 geeft bij normaal gebruik een heel mooi uitgewogen klankbeeld, met voldoende laag. Zeker wanneer je ze per 2 op een versterkerkanaal van een P1200 hangt. Ik denk dat op zich de installatie wel goed zit, al is het natuurlijk geen beukset.

Ben je zeker dat het probleem niet in de mengtafel zit? Zoals al gezegd is geweest hangt die limiter er niet voor niks tussen. Klassiek probleem in dergelijke situaties is dat men aan de mengtafel meer en meer gaat uitsturen. De spl2 begrenst het versterkervermogen, dus gaan we de boel lekker opblazen VOOR de limiting... Als de spl2 deftig afgeregeld staat (en daar ga ik vanuit aangezien dat moet goedgekeurd zijn), zie ik dat als enige reden voor de vervorming.

Kan je dat nu oplossen door er subwoofers gaan bij te zetten? Puur voor het gehoor (en vooral gevoel) misschien wel. Je krijgt waarschijnlijk meteen het gevoel dat er veel meer 'power' aanwezig is. Maar... Zoals Dré zegt, zal de limiter opnieuw moeten worden ingesteld. Men zal blijven meten middels a-weging (dat is nu eenmaal de wet), maar er zullen waarschijnlijk veel meer klachten komen van buren die uit hun bed trillen. En dan komen we weer bij het begin. Waarom staat die limiter er tussen? Precies om dat tegen te gaan! Als het pand in een verlaten koeienveld zou liggen, ver van de bewoonde wereld, zou het anders zijn. Bij mijn weten heeft er trouwens nog nooit een koe aangifte gedaan van hinder of overlast.

De enige oplossing zal dan zijn dat je toch gaat moeten minderen. Waarschijnlijk zelfs in die mate dat je nieuwe subs praktisch niet meer zullen meespelen. Zonde van het geld denk ik. Volgens mij ga je er hoogstens een paar maandjes plezier aan hebben vooraleer men na onderzoek de instellingen/toelating zal herzien.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
18-1-2011 09:13

prosoundandlight schreef:

Ben je zeker dat het probleem niet in de mengtafel zit? Zoals al gezegd is geweest hangt die limiter er niet voor niks tussen. Klassiek probleem in dergelijke situaties is dat men aan de mengtafel meer en meer gaat uitsturen. De spl2 begrenst het versterkervermogen,
Als de SPL-2 netjes is afgeregeld dan kan een DJ niet in het rood draaien (want dan gaat na verloop van tijd de muziek gewoon uit). Dat is nu het het héle doel van _deze_ horeca limiter ;-)

Bij een normale limiter (die geen sancties oplegt) zou je gelijk hebben (maar de SPL-2 is een limiter die wél sancties oplegt ;-)
Als de spl2 deftig afgeregeld staat (en daar ga ik vanuit aangezien dat moet goedgekeurd zijn), zie ik dat als enige reden voor de vervorming.
Als de SPL-2 deftig is afgeregeld dan kan de uitsturing van de mixer dus absoluut NIET de reden van vervorming zijn!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FridgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 138
18-1-2011 13:38

Dré schreef:

prosoundandlight schreef:

Ben je zeker dat het probleem niet in de mengtafel zit? Zoals al gezegd is geweest hangt die limiter er niet voor niks tussen. Klassiek probleem in dergelijke situaties is dat men aan de mengtafel meer en meer gaat uitsturen. De spl2 begrenst het versterkervermogen,
Als de SPL-2 netjes is afgeregeld dan kan een DJ niet in het rood draaien (want dan gaat na verloop van tijd de muziek gewoon uit). Dat is nu het het héle doel van _deze_ horeca limiter ;-)
dan hou je wel nog mogelijke oversturing bij de kanaalinputs over....
ik weet het, je begint je dan te begeven op een gebied waarvan je moet afvragen wat die malloot in godsnaam achter de mengtafel doet, maar toch.....
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
18-1-2011 21:33

Dré schreef:

prosoundandlight schreef:

Ben je zeker dat het probleem niet in de mengtafel zit? Zoals al gezegd is geweest hangt die limiter er niet voor niks tussen. Klassiek probleem in dergelijke situaties is dat men aan de mengtafel meer en meer gaat uitsturen. De spl2 begrenst het versterkervermogen,
Als de SPL-2 netjes is afgeregeld dan kan een DJ niet in het rood draaien (want dan gaat na verloop van tijd de muziek gewoon uit). Dat is nu het het héle doel van _deze_ horeca limiter ;-)

Bij een normale limiter (die geen sancties oplegt) zou je gelijk hebben (maar de SPL-2 is een limiter die wél sancties oplegt ;-)
Als de spl2 deftig afgeregeld staat (en daar ga ik vanuit aangezien dat moet goedgekeurd zijn), zie ik dat als enige reden voor de vervorming.
Als de SPL-2 deftig is afgeregeld dan kan de uitsturing van de mixer dus absoluut NIET de reden van vervorming zijn!
Helemaal waar! Ik ben hier duidelijk wat snel over gegaan ;) Ik ken het doel van een spl-2 verdomd goed. Ik stel me dan ook luidop vragen bij mijn post :) Excuses...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
19-1-2011 11:47

Dré schreef:

prosoundandlight schreef:

Ben je zeker dat het probleem niet in de mengtafel zit? Zoals al gezegd is geweest hangt die limiter er niet voor niks tussen. Klassiek probleem in dergelijke situaties is dat men aan de mengtafel meer en meer gaat uitsturen. De spl2 begrenst het versterkervermogen,
Als de SPL-2 netjes is afgeregeld dan kan een DJ niet in het rood draaien (want dan gaat na verloop van tijd de muziek gewoon uit). Dat is nu het het héle doel van _deze_ horeca limiter ;-)

Bij een normale limiter (die geen sancties oplegt) zou je gelijk hebben (maar de SPL-2 is een limiter die wél sancties oplegt ;-)
Als de spl2 deftig afgeregeld staat (en daar ga ik vanuit aangezien dat moet goedgekeurd zijn), zie ik dat als enige reden voor de vervorming.
Als de SPL-2 deftig is afgeregeld dan kan de uitsturing van de mixer dus absoluut NIET de reden van vervorming zijn!
Uhmm, ben je niet inde war met een SPL-3? In een tent waar ik draai staat een SPL-2 en onlangs heb ik ergens anders ook een SPL-2 geinstalleerd, echter heb ik van sancties nooit wat gemerkt. In de specs van de SPL-3 staat echter dat er waarschuwingen en sancties gegeven kunnen worden...
Waar zit de cut op dit apparaat?
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
19-1-2011 12:04
Hmm, scherp! Van wat ik kan vinden in de handleidingen heb je gelijk!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
19-1-2011 16:53
Ik heb zelf weinig ervaring met Dateq. Ik ging er van uit dat er slechts 1 model op de markt was (spl-2). Na een snelle blik op de specs, was mijn vorige post dan blijkbaar toch niet geheel incorrect... Waarschijnlijk haalde ik onbewust de versies door elkaar. Ik heb de handleiding (nog) niet gelezen, maar ik zie zo op het eerste gezicht nergens staan dat een spl-2 voor een automatische spanningsonderbreking kan zorgen. Ik kom niet meteen iets tegen over sancties. De spl-3 kan dat uiteraard wel, zo blijkt. Ik besluit voorzichtig dat je de reden van de vervorming dus weldegelijk bij het mengpaneel zou kunnen terugvinden.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
19-1-2011 21:46

Victor Junior schreef:

Uhmm, ben je niet inde war met een SPL-3?
Ben bang van wel. Mea Culpa.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mister-MickeyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 20-1-2017
Berichten: 77
31-1-2011 00:40
Op dit moment ligt er dus een mooie installatie in, echter de mixer (JB-systems Beat 4) laat de wensen over. Deze mixer heeft inderdaad zijn beste tijd gehad. Zoals een aantal aangaven is het fatsoenlijker omgaan met de mengtafel al genoeg om te zorgen voor een constant strak geluid. De muziek-computer en de mixer worden door veel mensen gebruikt, en 70% heeft zich geen benul van wat de knopjes betekenen. Hierdoor wordt de mixer ook vaak misbruikt, zeker wanneer menig student al wat gedronken heeft en het geluid steeds harder en harder (waaronder meer behoefte aan bass) wilt zetten. Daarom denk ik dan ook dat een fatsoenlijke (horeca-)mixer een wereld van verschil kan maken. Ik ben op de hoogte dat Dateq een aantal exemplaren heeft, maar wellicht kan iemand mij het een en ander aanbevelen. Het behoort een mixer van hoge kwaliteit te zijn die degelijk (horeca waardig) is en niet te veel opties/knopjes heeft.
Gezien de begrenzing vraag ik me na het lezen van de reacties af of extra subwoofers het gewenste effect zal hebben?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)