Forum > Geluid

DBX EQualizer of toch niet..

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
29-6-2010 10:03
Beetje afhankelijk van de toepassing. K-112 topjes liever met een budget eq dan zonder eq. Ook monitor toepassingen vaak liever met budget eq dan helemaal zonder. Op een goede FOH set kan een budget eq idd soms meer fout dan goed doen.

Overigens ben ik zelf heel aardig te spreken over de eq's van Rane (prijs/kwaliteitverhouding)..
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
29-6-2010 10:17
OP een monitor mix kan een slechte equalizer ook een hoop fout doen hoor, je wilt tenslotte alleen de freq. met feedback eruit filteren en niet meteen nog de rest eromheen ook. Je houdt dan helemaal geen natuurlijke klank meer over.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
29-6-2010 10:22
Ik had het er niet over dat een budget EQ helemaal afdoende is voor monitor toepassingen, maar wel dat je daarvoor vaak liever een budget eq hebt als helemaal geen eq wink ;). (Liever een onnatuurlijke klank als feedback)

Overigens kan ik me best voorstellen dat men graag een klark 360 op FOH heeft maar om budgettaire redenen bijvoorbeeld een dbx voor monitoren inzet...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
29-6-2010 17:54

Frank76 schreef:

Kan je dat onderbouwen?
Wat is er precies niet goed aan? Waar baseer je dat op? Ooit eentje in handen gehad of gewoon op basis van het merk?
Kijk, die budgetspullen zien er allemaal erg leuk uit, maar het is gewoon een feit dat er ergens op bezuinigd is. Van Samson heb ik nog nooit een EQ in handen gehad, wel andere dingen (helaas), maar wel genoeg EQ's van andere budget merken. Die goedkope EQ's doen veel meer kwaad dan je lief is, ruis is één ding (overigens ruist elk apparaat, zelfs de allerduurste systemen), maar faseproblemen zijn vaak nog veel erger. Dat laatste is een eigenschap van een EQ, maar verschilt wel sterk per merk/model.
edit: zie op je site dat je ook een Phonic mixer in je verhuurprogramma hebt en zelf ook met Yamaha eq's werkt. Is ook geen Klark. Een Klark achter een Phonic mixer zal ook niet bepaald worden geaccepteerd vrees ik.
Haha, ook al even gekeken wat voor mengpaneel dat precies is? Nee? Is zo'n ding met 1 mic input en 2 stereo... Ideaal voor op een carnavalswagen, microfoontje + mp3 speler en gaan met die banaan. Gaat het ding stuk? Jammer dan, een nieuwe kost 25 euro. Die dingen worden uiteraard niet gebruikt voor een band (en daar gaat het in dit topic om!).

Maar als je wilt weten wat voor EQ's ik zelf gebruik: 99% van de tijd XTA DP200's. Dat zijn digitale parametrische EQ's, 16 bandjes volledig parametrisch per kant: ideaal. Wel in combinatie met een laptop met AudioCore uiteraard (en dat gaat reuze snel en is goed toegankelijk).
Grafische EQ's gebruik ik op eigen klussen vrijwel nooit, met een parametrische EQ heb ik veel meer controle, zeker als ik steile filters wil gebruiken (is met een grafische EQ gewoon niet mogelijk).

Dus inderdaad geen Klark (hoewel XTA is opgericht door ex-Klark mensen), maar zoals ik al eerder zei: er zijn meer goede EQ's. (Zie het lijstje van Cyberdance.)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)