Forum > PC related Forum

Nieuwe geluidskaart, help!

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
9-1-2010 12:00
Een creative is zowiezo weggegooid geld. Daarmee ga je echt geen hoorbaar verschil hebben tov de interne soundcard van een p55. Met een betere, duurdere kaart, zal je wel een verschil kunnen horen, maar of je dat verschil nog kan horen als je het door een Behringer mixer jaagt is nog maar de vraag.

Maar zoals ik al zei, op demoparties gebruiken we altijd de onboard sound, en dat werkt altijd goed genoeg. En laat naast beeldkwaliteit het geluid toch wel het belangrijkste zijn daar.
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
9-1-2010 12:56

DJefke schreef:

Misschien stomme vraag, maar waarom gebruik je niet gewoon de onboard soundcard?
Ik geloof zelf, ook al heb je geen ruis etc. dat de geluidskwaliteit er zeker op vooruit gaat als je een geluidskaart erbij koopt.
[citaat van Malle Pietje schreef:

Waarom in een mixer? Op deze manier valt er weinig te mixen toch?
De reden dat er een mengpaneel tussenzit is omdat ik er nog een microfoon op heb aangesloten, er ook nog een kanaal van de xbox afkomt die mijn mengpaneel in gaat en omdat mijn speakers zijn verbonden met xlr pluggen dus is het net zo makkelijk om die mijn mengpaneel in te sturen.

Malle Pietje schreef:

Voor een geluidskaart zou je ook een externe kunnen pakken: MAYA44 USB deze dus, kan je ook nog eens je laptop meenemen als dat eens nodig zou zijn.
Een externe heeft niet mijn voorkeur omdat, zo als ik gelezen heb, deze meer vraagt van mijn videokaart (correct me if i'm wrong).
Daarnaast gaat het om een vaste installatie en ik vind het net zo makkelijk als hij gewoon vast in mijn pc zit, daar zitten immers ook mijn harde schijven in met alle muziek etc.

DJ Delay schreef:

Waarom niet een simpel Creative kaartje? Deze geven al snel beter geluid dan de standaard onboard kaarten. Mocht je het iets hogerop willen zoeken dan zou ik kijken naar geluidskaarten met betere componenten, zoals de Auzentech X-fi Prelude of een ASUS Xonar D2. Een wat duurdere Creative kaart zoals een uit de X-Fi serie is misschien ook al een leuke optie voor je?
Hier heb ik eerst ook na zitten kijken. Maar zijn deze kaarten niet meer voor hifi en gamen gemaakt? Daarnaast denk ik dat de geluidskaarten waar ik nu naar kijk meer gemaakt zijn voor dit doeleind, gekeken naar de outputs + ik heb een voordeel als ik ooit nog iets opnemen qua zang dat ik dit met zo'n kaart wel kan.
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
9-1-2010 13:12

DJefke schreef:

Een creative is zowiezo weggegooid geld. Daarmee ga je echt geen hoorbaar verschil hebben tov de interne soundcard van een p55. Met een betere, duurdere kaart, zal je wel een verschil kunnen horen, maar of je dat verschil nog kan horen als je het door een Behringer mixer jaagt is nog maar de vraag.

Maar zoals ik al zei, op demoparties gebruiken we altijd de onboard sound, en dat werkt altijd goed genoeg. En laat naast beeldkwaliteit het geluid toch wel het belangrijkste zijn daar.
Hier kun je op de laatste pagina de specs. zien van het mengpaneel. Kun je zelf oordelen of het nut heeft, mij lijkt van wel. Maar jij denkt dus dat het geen enkel nut heeft om een aparte geluidskaart te kopen?
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
9-1-2010 13:36
Ook misschien wel belangrijk.

Dit is de onboard geluidskaart van mijn moederbord.

Als nu dus echt blijkt dat het verschil niets of miniem is spaar ik liever de 100 euro uit voor bijv. verlichting! Graag jullie advies!
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
9-1-2010 14:13
De link naar Realtek werkt niet.

Persoonlijk heb ik het niet zo op onboard geluidskaarten. Als de muziek door blijft lopen, gaat het wel, maar zodra er een stilte valt, komen alle spookgeluiden naar de voorgrond.
De Maya is op zich een prima geluidskaart voor het geld. Goedkoper dan dit zul je eigenlijk niets vinden met dezelfde specs (4 kanalen). Ik snap dat je zuinig wilt zijn op je centen, maar goed geluid is ook belangrijk.

Als je denkt echt alleen maar 2 kanalen nodig te hebben, zijn zijn er nog wel een paar opties van American DJ en JB Systems:
- American Audio Audio Genie Pro;
- American Audio Audio Genie 2;
- JB Systems USB audio converter;
volgens mij had Numark ook nog zo'n simpel 2ch kaartje, maar weet ik niet zeker.
Lichtje erbij?
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
9-1-2010 14:38
Hier heb ik eerst ook na zitten kijken. Maar zijn deze kaarten niet meer voor hifi en gamen gemaakt? Daarnaast denk ik dat de geluidskaarten waar ik nu naar kijk meer gemaakt zijn voor dit doeleind, gekeken naar de outputs + ik heb een voordeel als ik ooit nog iets opnemen qua zang dat ik dit met zo'n kaart wel kan.
Hifi staat vaak ook voor goed geluid, en gamen.. Ja, dat is bij de X-Fi kaarten inderdaad wel een extraatje waar je niks aan hebt. Maar bijvoorbeeld die Xonar kaart van Asus is voorzien van hoogwaardige componenten, waardoor je geluidskwaliteit aanzienlijk beter wordt dan met de gemiddelde creative kaart. Echter als er een Behringer mengtafel en simpele speakers (lees: speakers waarop het verschil niet hoorbaar is) achter hangen zou ik eerder overwegen nieuwe speakers te kopen ipv een geluidskaart, denk dat je daar meer winst uit haalt.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
9-1-2010 14:42
De link werkt idd niet, zal hem straks even fixen,

Ik ben een absolute noob op het gebied van geluidskaarten en p.a. systemen. Ik heb een passie voor muziek en hoe harder hoe beter.
Daarom vraag ik ook jullie advies, alhoewel deze nogal tegenstrijdig zijn.

Het maakt me niet uit om 100 of zelfs 200 euro uit te geven voor een geluidskaart, maar het moet zich ook wel lonen.
Maar jij zegt dus dat het die 100 euro zeker waard is om uit te geven?

BVD!

ps. liever 4 kanalen, je weet nooit wanneer ze nog een keer van pas kunnen komen!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
9-1-2010 14:47

brammiej schreef:

Ik geloof zelf, ook al heb je geen ruis etc. dat de geluidskwaliteit er zeker op vooruit gaat als je een geluidskaart erbij koopt.
Ik heb dat ook heel lang geloofd (en vroeger was het ook zo). Maar intussen heb ik ondervonden dat deze regel lang niet altijd op gaat. Ik heb een aantal maanden geleden een i5/750 gekocht (maw, ik heb exact dezelfde onboard sound). Ik heb toen vergeleken en tot de conclusie gekomen dat de geluidskwaliteit beter is dan van mijn Hoontech (ondanks dat deze laatste zijn DAC/ADC's extern heeft, en niet bepaald een consumer kaartje is).
Een externe heeft niet mijn voorkeur omdat, zo als ik gelezen heb, deze meer vraagt van mijn videokaart (correct me if i'm wrong).
Ik zou nog even willen opmerken dat interne geluidskaarten dezelfde "problemen" hebben als onboard: ruis en spookgeluiden. Ik wil hier dus zeker niet beweren dat een aparte geluidskaart zinloos is, maar niet elke aparte geluidskaart gaat een beter kwaliteit opleveren, of zelfs maar dezelfde kwaliteit. Maar een interne is naar mijn bescheiden mening zinloos.
Een andere goede optie zou zijn om een externe DAC aan te schaffen. Dan ga je vanaf je pc met een digitale coax of fiber kabel naar die DAC, en van daaruit naar je mixer.
Daarnaast denk ik dat de geluidskaarten waar ik nu naar kijk meer gemaakt zijn voor dit doeleind, gekeken naar de outputs + ik heb een voordeel als ik ooit nog iets opnemen qua zang dat ik dit met zo'n kaart wel kan.
Om eerlijk te zijn zou ik persoonlijk wel naar een externe geluidskaart kijken als je effectief dingen wil gaan opnemen.
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
9-1-2010 14:53
1 x bewerkt. Laatst door Brammiej op 9-1-2010 14:59

DJ Delay schreef:

Hifi staat vaak ook voor goed geluid, en gamen.. Ja, dat is bij de X-Fi kaarten inderdaad wel een extraatje waar je niks aan hebt. Maar bijvoorbeeld die Xonar kaart van Asus is voorzien van hoogwaardige componenten, waardoor je geluidskwaliteit aanzienlijk beter wordt dan met de gemiddelde creative kaart. Echter als er een Behringer mengtafel en simpele speakers (lees: speakers waarop het verschil niet hoorbaar is) achter hangen zou ik eerder overwegen nieuwe speakers te kopen ipv een geluidskaart, denk dat je daar meer winst uit haalt.
De speakers zijn, in mijn oren wel hoogwaardige kwaliteit, maarja, wat is hoogwaardig.
De speakers hangen bij ons in de kelder, die ongeveer 11 bij 7 is.
De speakers waren ook niet goedkoop, 4 topjes a 380 euro per stuk en 1 sub a 400 euro.

Toen we voor speakers zijn gaan kijken hebben we ze vergeleken met de JBL EON15-G2, Mackie SRM 450 en Samson DB300A en ik moet zeggen dat deze speakers, alhoewel ze waarschijnlijk niet zo hard zullen gaan als bovenstaande, deze qua geluidskwaliteit echt beter waren.

Maar zijn dit dan ''hoogwaardige'' speakers te noemen en heeft het dan nut om een geluidskaart te kopen, dat weet ik dus niet.
Of de Behringer een bottleneck is weet ik ook niet,zie dat ie nu nog 2e hands voor 125 euro verkocht word. Daarnaast wil prijs vaak helemaal niets over een product zeggen.

Er kan later altijd nog een betere komen, als jullie zeggen dat deze echt niets waard is. Dan verkoop ik deze gewoon en koop ik iets anders.
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
9-1-2010 14:58

DJefke schreef:

Ik heb dat ook heel lang geloofd (en vroeger was het ook zo). Maar intussen heb ik ondervonden dat deze regel lang niet altijd op gaat. Ik heb een aantal maanden geleden een i5/750 gekocht (maw, ik heb exact dezelfde onboard sound). Ik heb toen vergeleken en tot de conclusie gekomen dat de geluidskwaliteit beter is dan van mijn Hoontech (ondanks dat deze laatste zijn DAC/ADC's extern heeft, en niet bepaald een consumer kaartje is).

Ik zou nog even willen opmerken dat interne geluidskaarten dezelfde "problemen" hebben als onboard: ruis en spookgeluiden. Ik wil hier dus zeker niet beweren dat een aparte geluidskaart zinloos is, maar niet elke aparte geluidskaart gaat een beter kwaliteit opleveren, of zelfs maar dezelfde kwaliteit. Maar een interne is naar mijn bescheiden mening zinloos.
Een andere goede optie zou zijn om een externe DAC aan te schaffen. Dan ga je vanaf je pc met een digitale coax of fiber kabel naar die DAC, en van daaruit naar je mixer.

Om eerlijk te zijn zou ik persoonlijk wel naar een externe geluidskaart kijken als je effectief dingen wil gaan opnemen.
Oké, bedankt voor het advies. Zo te zien hebben we dus bijna dezelfde computer, een voordeel van een externe geluidskaart is dus dat je minder ruis en spookgeluiden krijgt, wat je sowieso altijd wel een beetje zal hebben bij pci kaarten?

Wat is een DAC? Ik ga het nu zelf even uitzoeken natuurlijk, maar advies kan nooit kwaad.

Verder hoeft er geen rekening mee gehouden te worden qua dingen opnemen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)