Forum > Geluid

geluids installatie in een restaurant

(41 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
23-9-2009 14:21
Voor alle duidelijkheid;
ik bedoel met flink wat laag geen sub geluid of zo.

Het is mijn bijna dagelijks werk om geluidssystemen aan te leggen in kerken, en bedrijven en dergelijke wink ;)
Zowel gericht op spraak verstaanbaarheid, als in het andere geval op (achtergrond)muziek kwaliteit geluid.

Ik bedoel alleen te zeggen dat als je normale kleine boxjes die meestal toegepast worden in restaurants met een laag speaker van 3 á 4 inch en dome hogetonen speakertje,
welke meestal tussen de 50 en 100 euro zitten in aanschafprijs,
dat je daar niet echt een "warm" geluid uit moet verwachten.

Dan kan je beter nog naar een lekkere hifi speaker kijken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
23-9-2009 15:41
Ik weet niet wat het budget is, en of het met een pa-mixer achtig-iets moet zijn, maar in een restaurant waar ik een tijd heb gewerkt hebben ze nu echt een mooi systeem, ben alleen de naam vergeten laugh :D
Zal even uitleggen hoe het werkt:

Er worden wat kastjes geinstalleerd, HD eraan die je vol kan zetten met MP3's en verschillende ruimtes worden eraan gekoppeld met de speakers.

De bediening gaat via een afstandsbediening met touchscreen. Hier kan je zo selecteren wat je waar wilt horen en wat de volume is. Dan kan je dus ook in ruimte A wat anders doen als ruimte B. Door z'n internet verbinding zitten er automatisch honderden, zo niet duizenden radiostations in, waaronder prima webstations uit amerika met geen reclame/presentatie, alleen de muziek. Volgens mij kan je er nog veel meer mee, maar dat zal ik is na moeten vragen.
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
23-9-2009 16:27
En wat heeft dat hele verhaal in godsnaam te maken met de vraag die in dit topic aan bod is???
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-9-2009 16:57
Er wordt gevraagd naar goede ideeën. Is dit geen goed idee dan? Lijkt mij eigenlijk een fantastisch leuk systeem namelijk!
Waarschijnlijk wel een beetje veel te duur, dat wel.laugh :D
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
23-9-2009 18:09
Budget is zo een +- €1000 stond ook in begin topic vermeld.

Tom, als ik dan niet perse "warm" geluid zou willen hebben wat zou je me dan aanbevelen om te nemen?

Verder zouden studio monitors niet ook goed hun werk kunnen doen in deze situatie of is dat not-done?

Tot nu toe heb ik de indruk, dat ik volgens jullie het beste voor een 100v systeem kan kijken, welke speakers zijn dan
een goede aankoop en in combinatie met welke versterker? Hoe regel je dan de volumes? Is dat met aparte controllers wat je er tussen hangt?

Het systeem aangestuurd met touch afstandsbediening lijkt me niet bepaald reëel.

hartelijk bedankt alweer voor alle nuttige info.
insomnia
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
23-9-2009 18:20
studio monitoren is absoluut niet wat je zoekt.
Das juist heel "clean" geluid, en jij zoekt juist "warm".

Wat je dan wel moet nemen hangt er een beetje vanaf hoe groot de kast maximaal mag zijn.
Wil je het onzichtbaar houden, of mag het een beetje zichtbaar zijn?
Ga er vanuit dat je de speakers zoveel mogelijk in (boven)hoeken moet hangen voor de beste opbrengst en spreiding.
Het hoeft trouwens niet perse 100 volt te zijn hoor,
je hebt ook prima laaghomige versterkers met 8 en 4 ohm mogelijkheid en meer dan twee kanalen.
En het voordeel van laaghomig, is dat de speakers meestal voor een lagere prijs toch wat "warmer" kunnen klinken.
Eventueel kan je dan een oude versterker voor in de keuken gebruiken.

Wat voor mengpaneel heb je?
Of moet die er ook nog komen?
Dan is als je budget een klein beetje opgerekt mag worden de dateq crew de perfecte mixer voor jouw.
Heeft ook nog netjes een toonregeling per zone zodat je in elke ruimte de "warmte" van je muziek kan regelen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
23-9-2009 18:53
Als ik je vraagstelling en website zo zie, vraag ik me af of je tot een gedegen installatie kan komen.
Tom (en meerderen hier) hebben er hun beroep van gemaakt onder andere restaurants te voorzien van goed geluid. Met adviezen kan je een heel eind komen, maar ik vrees dat je toch ook de nodige kennis (no offence) zelf zal moeten hebben.

Kijk eens naar merken als A-part,Quad industrial of Audica Pro
Heb met alle drie goede ervaringen, zowel qua klank als duurzaamheid.
Goedkoper zijn Monacor, Dap en JB systems met de kleinere systemen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
23-9-2009 19:33

Tom schreef:

Ik bedoel alleen te zeggen dat als je normale kleine boxjes die meestal toegepast worden in restaurants met een laag speaker van 3 á 4 inch en dome hogetonen speakertje,
welke meestal tussen de 50 en 100 euro zitten in aanschafprijs,
dat je daar niet echt een "warm" geluid uit moet verwachten.
Je kunt ze ook een tandje groter nemen en, indien de output beperkt blijft (belangrijk), actief corrigeren zodat ze nog wat laag weergeven. Doet Bose ook ;-)

Verder zullen de iets grotere plafondspeakers (wel zo netjes in een restaurant EN prima toe te passen in het geval van een systeemplafond) sommigen nog verbazen over hun laagweergave (zeker na een stukje correctie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
23-9-2009 22:27
Bose corrigeert eigenlijk alles......
Ik heb de curve voor 802 en 102 wel eens gepost.
er zijn maar een paar frequenties waar de eq op nul blijft staan laugh :D
En met een 16DB eq kom je nog niet eens helemaal uit.

Maar met een budget van 1000 euro zal het geen Bose worden denk ik...
Of de op moet zich storten in het tweede hands mijnenveld wat Bose boxen op dit moment is.

Zo maar even,
zonder zeer gedegen kennis van zaken,
ergens 102/402/0f 802 kopen, ga je zeker een zeper oplopen sad :(
Er word op dit moment zeer zwaar gerommeld met Bose spullen.

En een maatje grotere monitoren, zullen (Bij 6 of 8 stuks) al snel toch het budget overschrijden.
1000 lijkt veel, maar het gaat snel sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Mathijs_promixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2006
Laatste: 30-5-2017
Berichten: 201
23-9-2009 23:40
Misschien is de Electro Voice EVID serie iets? Je hebt deze ook in 100 V uitvoering.
Is een speaker met mooi design en mooie klank. En kost niet duur laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)