Forum > Geluid

K-115 en DCX-2496

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 20-11-2024
24-6-2009 18:25
Ik heb de instellingen overgenomen, klinkt al een stuk beter. Ik wil alleen even zeker weten dat mijn gain structure goed is.

Input gains: -6dB
Output gains: 0dB
Treshold limiter: -12dB (dan begint hij bij 0dB uitsturing op het mengpaneel te limiten)
Treshold dyn. EQ (instellingen TCMC): -30dB (ratio 4:1)

Ergens heb ik het gevoel dat dit niet klopt, ook omdat TCMC zegt dat hij zijn limiter van -22 tot -18 ingesteld had staan. De ingangsledjes van -10dB zijn continu aan (0dB uitsturing).

De uitgangsspanning van mijn mixer is overigens 1.23V (XLR). Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
24-6-2009 19:58

djspiky schreef:

Ergens heb ik het gevoel dat dit niet klopt, ook omdat TCMC zegt dat hij zijn limiter van -22 tot -18 ingesteld had staan. De ingangsledjes van -10dB zijn continu aan (0dB uitsturing).

De uitgangsspanning van mijn mixer is overigens 1.23V (XLR). Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?
1.23 Volt = +4 dBu. Op de VU meter is dat normaal gesproken dan -2 dB bij XLR uit.

Het threshold punt van de limiter is afhankelijk van de ingangsgevoeligheid van de versterker. Ik ben al P-1600 en P-2000 versterkers tegengekomen die eem dusdanige harde limiter hebben, dat de clip LED bij +20 dBu input nog nauwelijks oplichtte.
Misschien ben jij wel een van de gelukkige bezitters.

Overigens, de versterker moet dan voluit staan. Je kunt de gain in de middenstand zetten (6 dB lager) en het thresholdpunt inderdaad op -12 dB zetten. Limiter werkt dan prima en je verlaagt ook nog eens de ruisvloer.

TCMC
TCMCVIP Lid
24-6-2009 20:04

Koen van der k schreef:

TCMC schreef:

Klopt inderdaad, echter in de rand gebieden, zoals de hoge frequenties, zit weinig energie in het signaal. Je kunt dus gerust boven de 8 KHz flink gaan boosten (Zie je vaak zelfs terug bij presets van fabrikanten van line array's)
Uiteindelijk gaat het erom hoe 't klinkt, vind je 't goed dan is 't OK toch ?
Die extreme HF boost in line-array presets heb ik idd ook voorbij zien komen, je zou bijna 't idee krijgen dat het (kast) ontwerp niet OK is.
Uiteindelijk ga je met 6dB boosten wel 4x zoveel vermogen in je driver wegstoken, ongeacht er veel of weinig energie in die band zit en 't is maar de vraag of die driver daarvoor geschikt is.

Groeten !
Ik zie nog wel eens ergere boosts van +10 dB of meer (10x vermogen). Vergeet niet dat bij een line array een hele batterij high drivers aan elkaar gekoppeld zijn, en dan kun je gerust het volle versterkervermogen inzetten. Het blijft dan alleen nog oppassen dat je geen vervorming krijgt (dome break up en/of compressiekamer vervorming) die nog erger is dan verzadigd hoge tonen geluid.

Verder is mijn ervaring dat ik met RMS compressie/limiting bij actieve high driver sturing leuke resultaten te behalen valt en geen gevaar oplevert, terwijl het impuls vermogen toch zeer hoog blijft. Zelfs heel af en toe clippen van de versterker voor het hoog is dan nog toegestaan.

TCMC
Koen van der kStandaard Lid
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
24-6-2009 20:29
Ik zie nog wel eens ergere boosts van +10 dB of meer (10x vermogen). Vergeet niet dat bij een line array een hele batterij high drivers aan elkaar gekoppeld zijn, en dan kun je gerust het volle versterkervermogen inzetten. Het blijft dan alleen nog oppassen dat je geen vervorming krijgt (dome break up en/of compressiekamer vervorming) die nog erger is dan verzadigd hoge tonen geluid.

Verder is mijn ervaring dat ik met RMS compressie/limiting bij actieve high driver sturing leuke resultaten te behalen valt en geen gevaar oplevert, terwijl het impuls vermogen toch zeer hoog blijft. Zelfs heel af en toe clippen van de versterker voor het hoog is dan nog toegestaan.

TCMC
Drivers van 'n beetje merk kunnen wel wat hebben ja, zeker als je ze niet te dicht bij het onderste crosspunt gaat (+)EQ-en, daar zal 'm de truc wel inzitten. De meeste drivers van dergelijk systemen zijn afzonderlijk gewired en bijhorende amps worden meestal dan ook op 2 Ohm belast voor zowel sub, lo, mid en hi, da's best uitkijken geblazen met het instellen van de limiters happy :)

Ja, helemaal waar betreft die limiting ... Ik gebruik regelmatig dbx processortjes waar je met overeasy (softknee) limiting ook zo'n resultaat kan krijgen, mits je 'm 'n beetje "muzikaal" inregelt.

Overigens krijg je dat met die Behringer 2496 processor ook goed voor elkaar, jammer dat ik er teveel heb zien sneuvelen anders zou het 'n aanrader zijn !

Groeten !
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-11-2024
24-6-2009 20:34
Ik heb in al die jaren welgeteld één DCX-2496 terug gezien met een identiteitscrisis (dus hoe het kan dat jouw ervaringen zo totaal anders zijn; geen idee).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
24-6-2009 20:43

Dré schreef:

Ik heb in al die jaren welgeteld één DCX-2496 terug gezien met een identiteitscrisis (dus hoe het kan dat jouw ervaringen zo totaal anders zijn; geen idee).
3 stuks, 3x defecten gehad. Het is dat ik zelf redelijk technisch ben en dat ik het vrij eenvoudig kon oplossen. Ook LEM DX-24 en DX-26 heb ik al vaker op mijn werktafel gehad.
DBX Driverack PA en 260 nog nooit defect gezien, vallen wel eens uit bij sterke netspannings variaties. Ondanks dat wel naar mijn idee de betrouwbaarste processor.

TCMC
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-11-2024
24-6-2009 20:48
LEM DX-24 1 x DOA. Een ietwat wazige melding van de klant (product is door de importeur direct terug genomen; we hebben het product daarom zelf niet onderzocht bij terugkomst). DRPA inderdaad nog geen, DX-26 ook nog geen. Uiteraard gaan ze hier niet als warme broodjes over de toonbank maar toch gaat het bij elkaar om meer dan 100 verkochte stuks.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjspikyStandaard Lid
24-6-2009 22:26

TCMC schreef:

1.23 Volt = +4 dBu. Op de VU meter is dat normaal gesproken dan -2 dB bij XLR uit.

Het threshold punt van de limiter is afhankelijk van de ingangsgevoeligheid van de versterker. Ik ben al P-1600 en P-2000 versterkers tegengekomen die eem dusdanige harde limiter hebben, dat de clip LED bij +20 dBu input nog nauwelijks oplichtte.
Misschien ben jij wel een van de gelukkige bezitters.

Overigens, de versterker moet dan voluit staan. Je kunt de gain in de middenstand zetten (6 dB lager) en het thresholdpunt inderdaad op -12 dB zetten. Limiter werkt dan prima en je verlaagt ook nog eens de ruisvloer.
Ik maak hieruit op dat mijn instellingen dus goed zijn?
Input gain: -6dB
Limiter: -12dB
Output gain: 0dB

Ik heb de versterker nog niet voluit gehad i.v.m. overlast. Ik heb de limiter nu zo ingesteld dat hij gaat werken als het mengpaneel 0dB uitstuurt.

Mijn excuses dat ik dit zo vaak vraag maar het is mij met de Behringer erbij ineens erg onduidelijk geworden. Het liefst zou ik een duidelijk "ja" of "nee" antwoord hebben.
DjspikyStandaard Lid
4-9-2009 19:18
De processor heb ik nu een tijdje in gebruik, en hij verbetert het geluid zeker! De instellingen naar naar mijn gevoel goed.

Toch heb ik nog een vraagje over de dyn. EQ. Ik weet wel wat de ratio ongeveer doet. Maar ik snap niet wat de getallen betekenen? Waar staat de (bij bijv. een ratio van 4:1) 4 voor en waar de 1? Misschien begrijp ik het beter aan de hand van een voorbeeld.
TCMCVIP Lid
5-9-2009 07:38

AMX_Pete schreef:

Dat kan full-range (expander) of in een beperkte band en dan noemt het weer dynamische EQ.
De dynamische EQ op de DCX2496 heeft geen expander functie. Het is een frequentie band of een shelf curve die je in de plus kan draaien en bij het ingaan van het threshold punt weer af laat nemen tot een rechte grafiek.

Ga je in de min proberen, dan is het effect van de dynamische DEQ veel minder sterk. De dip of de aflopende curve gaat dan heel geleidelijk om onder het threshold punt weer terug te gaan naar een rechte grafiek.

In beide gevallen dus geen expander, maar alleen compressie in de bereffende ingestelde band.

Dynamische EQ is erg lastig, maar ik kan er loudness functies mee creëren en ook de high driver bij hoge geluidssterktes ook minder laten schreeuwen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)