Forum > Newbie Forum

Verschil in versterkers/prijsklasse

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
8-3-2009 11:10

Philip_Janssen schreef:

Daar komt bij dat er ook behoorlijk dure versterkers zijn, die vrij weinig presteren op het laag maar die heel mooi klinken op het hoog (zoals Lab Gruppen bijvoorbeeld).
Niet helemaal mee eens. De Labgruppen klinken inderdaad een stuk fraaier op het mid-hoog, zeg maar een stuk vriendelijker.
De bas weergave van de labgruppen komt misschien iets flauwer over. Daartegenover staat wel dat de basweergave wat dieper klinkt en toch nog voldoende drukvol, zeg maar meer hifi achtig. Prestaties van Labgruppen is ook prima met subwoofers, mits voldoende vermogen.

Bij subwoofer versterkers kun je het beste naar modellen uitkijken die 2 Ohm stabiel zijn en dan gewoon op 4 Ohm draaien.

TCMC
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
8-3-2009 12:25
Mwah, als je een Crown Macrotech en een Lab Gruppen FP versterker naast elkaar op dezelfde sub zet, zul je wel degelijk verschillen constateren. Mijn gevoel is dat de Lab onder de 50Hz weinig doet (niet gemeten overigens).
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
10-3-2009 03:02
zo'n macrotech klinkt in de praktijk wel een stuk vetter ja razz :p maar waar dat verschil nou inzit?

ik gok dat dit grotendeels bepaald wordt door de voeding.. AB+B tegenover RSMPS
Making air move..
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
10-3-2009 03:32
1 x bewerkt. Laatst door TCMC op 10-3-2009 03:39

Philip_Janssen schreef:

Mwah, als je een Crown Macrotech en een Lab Gruppen FP versterker naast elkaar op dezelfde sub zet, zul je wel degelijk verschillen constateren. Mijn gevoel is dat de Lab onder de 50Hz weinig doet (niet gemeten overigens).
Ik heb in dit geval de Labgruppen FP-6000Q en Macrotech Reference met elkaar vergeleken. Beide versterkers hebben ongeveer hetzelfde uitgangsvermogen bij 4 Ohm. Voor mij viel de Labgruppen toch in het voordeel uit. De Macrotech drukt ietsjes harder door, maar de basweergave vind ik minder fraai en lijkt iets minder diep te komen. De Labgruppen kun je stevig in het limit bereik doorduwen met nauwelijks hoorbare artifacten. Ook vind ik de 4 kanaals optie van Labgruppen erg handig waardoor je de toppen volledig actief kan aansturen. Ik denk ook mede hierom dat er veel Labgruppen liefhebbers zijn als je er eenmaal mee gewerkt heb. Dan wordt een stap terug toch wel een stuk lastiger.

Ik heb in beide gevallen terdege rekening mee gehouden met de amplification gain, anders krijg je een oneerlijke vergelijking en lijkt de Crown dan in het voordeel te vallen omdat die met 775 mV meer versterkingsfactor heeft.

Eindverhaal blijft toch dat je bij de goedkopere klasse versterkers erg goed moet uitkijken omdat daar best wel enorme verschillen inzitten in performance, maar bij de hele dure modellen kun je van uit gaan dat het goed zit met de geluidskwaliteit, lange termijn betrouwbaarheid en de uitgebreide protectie schakelingen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
10-3-2009 03:37

malcolm schreef:

zo'n macrotech klinkt in de praktijk wel een stuk vetter ja razz :p maar waar dat verschil nou inzit?

ik gok dat dit grotendeels bepaald wordt door de voeding.. AB+B tegenover RSMPS
SMPS kan op verschillende manieren gemaakt worden. Heb je een min of meer gestabiliseerde SMPS, dan is het sinus vermogen hoger en het muziek vermogen (kortere duur) lager.

Er zijn ook SMPS voedingen die de voedingsspanning wat hoger leggen en bij een sinus na ca 2 sec. met ca 33% laten afnemen. Je hebt dan bij muziek ca 150% van het vermogen. Zo krijg je toch het idee dat de SMPS hetzelfde doet als een trafo en veel elco capaciteit.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)