Forum > Newbie Forum

Wat nodig voor home-studiootje?

(55 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
15-7-2003 23:13
die md-speler werkt bij mij wel lekker,
maar de 520(uit mijn hoofd) vind ik persoonlijk beter, afgezien van het feit dat de remote van de 480 net zoals een gsm 3 letters onder 1 knop heeft zitten en de 520 niet, die heeft voor iedere letter zijn eigen knop.
verder heeft de 480 alleen een optische ingang, een analoge ingang en een analoge uitgang,
maar als je dat allemaal niet gebruikt maakt dat niks uit.
verder als je het met je pc doet raad ik wel aan om een goeie geluidskaart erin te zetten, want de onboard kaarten zijn vaak niet zo erg goed qua kwaliteit.
soms zit het mee, maar meestal tegen
NoobieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-7-2003
Laatste: 19-11-2003
Berichten: 24
15-7-2003 23:40
dus het enige wat ik dan nodig heb is dan een:
- Pc
- mengtafel
- micro's
- hoofdtelefoons

kan dat?
DJ ScuffStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 30-3-2011
Berichten: 23
16-7-2003 01:22
Ik zou geen MD speler als opname apparaat in een studio gebruiken. Je wil namelijk zoveel mogelijk geluidskwaliteit toch wink ;) ? Aangezien een MD het geluid comprimeert op een manier gelijkwaardig aan MP3, raak je een deel van het geluid gewoon kwijt. Ga in plaats hiervan voor een DAT- of CD recorder, deze doen niet aan compressie van geluid (in studio's worden zelfs regelmatig Betamax banden gebruikt, aangezien je hierop digitaal geluid kan opnemen)
If all the nations in the world are in debt, where did all the money go? Meedoen is belangrijker dan gewonnen hebben.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
16-7-2003 01:31
over die MD ben ik het niet met je eens. met de ATRAC systemen van nu kom je HEEL dicht in de buurt van CD. en is niet hoorbaar als je geen goede en/of versterkers hebt, en dan hebben we het nog niet eens over het menselijk gehoor. zeker voor "electronische" muziek maakt het helemaal geen bal uit.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-7-2003 09:44

nijhuisr schreef:

over die MD ben ik het niet met je eens. met de ATRAC systemen van nu kom je HEEL dicht in de buurt van CD. en is niet hoorbaar als je geen goede en/of versterkers hebt, en dan hebben we het nog niet eens over het menselijk gehoor. zeker voor "electronische" muziek maakt het helemaal geen bal uit.
MD is prima geschikt als compact EIND medium. Als tussenmedium is het NIET geschikt!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
16-7-2003 10:53
Tascam heeft erg handige mixertjes met een USB-uitgang. Als je al een PC hebt is dat ideaal: meersporen digitaal opnemen op je harddisk. Die dingen kosten ook nog eens erg weinig, ik meen iets boven de 400 euro excl. BTW.

Zie www.tascam.de, daarna even bij product US-428 intikken.

Wat die MD betreft: in principe is een recorder die comprimeert (zoals MD) niet geschikt, echter in dit geval (beginnersstudio waar niet al te hoge eisen worden gesteld) zou het wel voldoen. En het is natuurlijk een stuk handiger editten dan met CDR of DAT.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NoobieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-7-2003
Laatste: 19-11-2003
Berichten: 24
16-7-2003 13:14
dus als ik da haal dan heb ik alleen nog een pc, en micro's en hoofdtelefoons nodig?
kan ik geen gewone mengtafel op mijn pc aansluiten, als het gaat, dan hoe?
wat heb je dan nodig?
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
16-7-2003 14:19

noobie schreef:

kan ik geen gewone mengtafel op mijn pc aansluiten, als het gaat, dan hoe?
wat heb je dan nodig?
Tuurlijk kan dat. T enige wat je nodig hebt is een kabeltje om de uitgang van je mengpaneel op de line-in van je geluidskaart aan te sluiten. Maar hier zijn al andere topics over, zie bijvoorbeeld www.new-line.nl/forum/read/?t=961
Keep the Inspirit alive...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-7-2003 17:59
Goed.

Wat heb je nodig en wat is nog betaalbaar daarbinnen:
(tips grotendeels gebaseerd op reviews en meningen van anderen in dit forum, dus aanvullingen zijn welkom)

Mixer:
DAP Live 16: www.new-line.nl/v/11018. Schijnt een mooie mixer te zijn voor het geld. Voordeel: Inserts en 2x aux send. Inserts voor bijv. compressor (kun je denk ik beter huren, zijn nogal duur), aux send voor effecten (bijv. galmapparaat (huren idem))
Mixer van Dateq, D&R of ander topmerk zal er qua budget wel niet inzitten lijkt me.

Microfoons:
Sennheiser E 825 S: www.new-line.nl/v/11613
ken deze mic niet (mensen die hem wel kennen, hoor het graag in www.new-line.nl/forum/read/?t=3490), maar lijkt me wel een goede mic als je niet zo'n ruim budget hebt

Hoofdtelefoons:
Sennheiser HD 200/HD 210: www.new-line.nl/v/11091
Dre's choice, dus goede prijs/kwaliteit verhouding. Waarschijnlijk wel geschikt voor als je krap bij kas zit

Opnemen: Via goede geluidskaart in je PC met dit kabeltje: www.new-line.nl/v/6020 (in .wav formaat, hoge kwaliteit: 44,100 kHz, 16 bits, stereo) of met een DAT recorder, probeer evt. tweedehands in 2e hands forum of op marktplaats o.i.d.

Afspelen: Ook via de computer (denk dat het dan handiger is om 2 pc's te regelen), met eenzelfde kabeltje als voor opnemen of op CD bakken en dan met een gewone CD-speler (kan gewoon consumentending zijn)

Verder heb je natuurlijk nog de nodige kabels nodig om de spullen aan te sluiten. Maar dat is afhankelijk van je uiteindelijke apparaatkeuze. Als je daaruit bent, dan wil ik je daarmee wel helpen (en als ik weer terugben van vakantie)

En verder:
Ik denk dat er iets met die kerels scheelt, wij doen zoiets niet,
Gelukkig. lag het dus niet aan mij, maar schreeuwden zij zo hard
en bedankt voor de tips,
Graag gedaan.
en voor wat dient die compressor voor de micro's?
Een compressor beperkt de dynamiek van de spraak (dus het verschil tussen hard en zacht). Wordt het vaak beter verstaanbaar en als je goed inregelt vaak wat minder snel oversturing. Wel heb je hiervoor een zgn. insert nodig op je mengtafel (of subgroepen maar dat zit meestal niet op de goedkopere mixers)
wie van jullie heeft msn ofzo? Dan kunne jullie me sneller helpen
Ga je gang. Zie profiel voor mailadres.

Zo het is wel weer een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
NoobieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-7-2003
Laatste: 19-11-2003
Berichten: 24
16-7-2003 18:24
echt bedankt serieus, ik meen het wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)