Forum > Licht

Verschil tussen DMX kabels en XLR kabels

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 387
1-1-2009 21:57

big bang schreef:

Voor alles tasker c801. Geen gedonder met opletten welke kabels waarvoor, gewoon altijd goed.
Ik neem aan dat je wel onderscheid heb tussen de xlr en dmx kabels? Kwa connectoren. Anders zou het eens kunnen gebeuren dat er wat verwisseld word.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-1-2009 21:59

dj krissie schreef:

Ik neem aan dat je wel onderscheid heb tussen de xlr en dmx kabels? Kwa connectoren. Anders zou het eens kunnen gebeuren dat er wat verwisseld word.
Zou me bij (kleine) producties niet kunnen voorstellen wat er nou echt verwisseld wordt. Kabels kunnen over en weer gebruikt worden.
Light Image
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
1-1-2009 22:05

dj krissie schreef:

big bang schreef:

Voor alles tasker c801. Geen gedonder met opletten welke kabels waarvoor, gewoon altijd goed.
Ik neem aan dat je wel onderscheid heb tussen de xlr en dmx kabels? Kwa connectoren. Anders zou het eens kunnen gebeuren dat er wat verwisseld word.
Nee da's nou juist de reden om c801 te pakken. Die is soepel genoeg om als microfoon/geluidskabel te kunnen gebruiken en heeft de juiste specificaties om als DMX kabel te kunnen fungeren. c301 / c128 heb ik hier wat reststukjes van welke ik alleen nog gebruik om verloopjes mee te maken e.d.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 387
1-1-2009 22:07

JeroenVDV schreef:

dj krissie schreef:

Ik neem aan dat je wel onderscheid heb tussen de xlr en dmx kabels? Kwa connectoren. Anders zou het eens kunnen gebeuren dat er wat verwisseld word.
Zou me bij (kleine) producties niet kunnen voorstellen wat er nou echt verwisseld wordt. Kabels kunnen over en weer gebruikt worden.
IK kan het in MIJN vak gebied juist wel voorstellen! En om te verkomen dat ik kabels moet gaan volgen om na te kijken welke kabel wat wat is, gebruik ik gewoon connectoren met een kleurtje.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-1-2009 22:07

JeroenVDV schreef:

Kabels kunnen over en weer gebruikt worden.
Ik denk niet dat Krissie dat bedoeld, je kan immers de dmx kabel van je scan in je multikabel steken, waar ook je microfoons ingaan. (als het creatief moet doe ik het wel eens zo, normaal is dat natuurlijk niet de bedoeling)

Een dergelijke fout zou gemaakt kunnen worden bij gebruik van gelijke pluggen of herkenning.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-1-2009 22:34
Da's kwestie van systematisch bouwen/bekabelen. Kan me niet voorstellen dat je een kabel in een licht-apparaat prikt en het andere einde in een actieve speaker..
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-1-2009 22:40

JeroenVDV schreef:

Kan me niet voorstellen dat je een kabel in een licht-apparaat prikt en het andere einde in een actieve speaker..
Ik ook niet, maar weet wel zeker dat ze bestaan.

Martin.
kvm entertainment
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
2-1-2009 00:23
Oneerlijk, oneens, waar heb je het over.

U.S.I.T.T heeft een protocol opgezet, waar er vanuit wordt gegaan dat, een DMX kabel vijf-polig is.

Ja natuurlijk werk DMX over een 3pin xlr. Maar die was al in gebruik door audio. Hierdoor is er een soort van besluit gekomen om 5-pin te gebruiken voor DMX. Helaas waren er een aantal low-budget fabrikanten die toch 3-pin introduceerden.
En het resultaat is duidelijk, we hebben discussies over het missichien, het per onguluk, elkaars systemen koppelen. (licht/geluid)
Die kans is imo erg klein geworden als geluid 3-pin gebruikt en licht 5-pin.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
2-1-2009 00:49

JeroenVDV schreef:

Da's kwestie van systematisch bouwen/bekabelen. Kan me niet voorstellen dat je een kabel in een licht-apparaat prikt en het andere einde in een actieve speaker..
Maar een kabelboom op 32 meter hoogte, koppelen vanuit een cherry picker.
Weet jij veel wat voor kabels je aanelkaar aan het maken bent? Een paar slecht gemerkte kabels en pyro hangt vast aan video. shut up :X sneaky :V sneaky :V sneaky :V

In de touring wereld heeft iedereen z'n eigen data kabel. Geen fout mogenlijk
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
2-1-2009 11:13
Ik zelf gebruik voor geluid allemaal zwarte 3p. XLR kabels en voor DMX gewoon groene 3p. XLR kabels. Kleurverschil is niet dusdanig dat je dat kunt zien als een lelijke groene kabel; zeker niet als na het opbouwen de spots aan gaan en het zaallicht uit. happy :)
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)