Forum > Zelfbouw Speakers

Bouw Monitoren 15'' Coaxiaal

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
2-4-2010 20:50
Enig plan van beschikbaar dat niet in CAD-form staat? (Ik probeer een bijhorend programma te downloaden, maar lukt alsmaar niet... sad :(
Lijkt inderdaad op de D&B zijn gebaseerd: vooral de handvaten zijn zeer gelijkaardig...

Zou zo'n een kast te maken zijn met een gewone 15" fullrange speaker?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
3-4-2010 20:26
Qua kast wel natuurlijk. Uiteindelijk is het gewoon een normale speaker met een normale inhoud, die past bij de desbetreffende driver. Wat de Max van D&B zo goed maakt, is de opbouw van het filter en eventueel de processing in de versterker.

Je zult dus in het slechtste geval een optische kopie van een D&B max hebben gebouwd...
I am a TimeDriver!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
4-4-2010 09:16

ideedeluxe schreef:

en eventueel de processing in de versterker.
D&B MAX-en zijn, bij mijn weten, de enige b&w speakers die geen extra processing nodig hebben in de versterkers en mogen derhalve ook met andere versterkers aangestuurd worden.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
4-4-2010 10:26
Iemand een plannetje (in PDF of welke andere vorm ook, maar niet in CAD - staan in dit formaat op de site van de fabrikant - , want het lukt mij niet die bestanden te openen, zelfs niet als ik een programma download...)?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
5-4-2010 18:53

big bang] schreef:

b&w speakers
Euh...u bent in de war?? laugh :D Bowers & Wilkins is geen Daubert & Belz.... laugh :D Je kunt ze wel kopen zonder D&B versterker, maar je hebt dan geen garantie. Daarbij is de SPL ook anders (schijnt).

Nog meer dingen die slecht te bewijzen zijn: In de Max15 zou gebruik worden gemaakt van een al dan niet OEM versie van de B&C 15cx40, dat ook met het originele B&C filter goede resulaten schijnt te geven.

Je kunt trouwens op de D&B site CAD tekeningen downloaden. Geen idee, wat er in staat omdat ik geen autocad heb, maar misschien staat er iets nuttigs in. https://www.dbaudio.com/en/support/down/cad/

/Edit: die had je al gevonden, zie ik.
I am a TimeDriver!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
5-4-2010 19:20

ideedeluxe schreef:

big bang]b&w speakers

Euh...u bent in de war?? laugh :D Bowers & Wilkins is geen Daubert & Belz.... laugh :D Je kunt ze wel kopen zonder D&B versterker, maar je hebt dan geen garantie. Daarbij is de SPL ook anders (schijnt).
oeppsssss ashamed :$... Dat van die SPL zou ik zeer betwijfelen, wellicht dat D&B amps een ietswat andere input-gevoeligheid hebben ofzo.. In ieder geval doen de D&B versterkers in het geval van de max-en niets wat een andere processor niet zou kunnen. Fatsoenlijke limiters blijft natuurlijk altijd van belang.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
5-4-2010 23:10
Kijk ook eens naar de recente Beyma coaxialen, de 12XA30/Nd en de 15XA38/Nd. Met de eerste van die twee heb ik al e.e.a. getest en een filter voor ontworpen. Ben erg verrast over de prestaties van die 12XA30/Nd !
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
6-4-2010 13:12
Nu eens - misschien - een dom vraagje: maar kan zo een monitor ook gebouwd worden met enkel een 15" monitor (dus niet coaxiaal)?

Ik zit nu te denken om een ontwerp te maken/kopiëren/gebruiken van een coaxiale floormonitor, maar zou die dan graag vullen met een (budgetvriendelijke) 15" fullrange speaker (genre Eminence reeks)

Nu zoek ik al hele tijd op het web naar info, maar vind niets concreet. Is dit dus mogelijk? Of moet ik minstens toch kijken naar een 2-weg systeem of coaxiale speaker?

Ter info: in het begin (enkele dagen geleden) was ik ervan overtuigd dat dit met een gewone fullrange 15" zou lukken, maar plots las ik bij de specs van de Delta 15LFA (bij de gegevens voor een floormonitor-ontwerp) plots dat hij niet zo 'fullrange' is als voorgesteld bij de algemene specs van de woofer. En bovendien zou de kast dan met isolatie moeten worden gevuld? Waardoor ik nu begin te twijfelen...

Mijn doel: een tweetal floormonitors bouwen die ik vooral als dj ga gebruiken, maar ook eens kunnen ingezet worden bij een optreden(tje) (genre versterken van zang en gitaar of zoiets...)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
6-4-2010 15:16
Met fullrange bedoelen ze een frequentie bereik van 40hz tot pak weg 4 khz, dit is dus voor het bass en mid gedeelte, je krijgt uit een 15 inch speaker nooit hoge tonen, snap dus ook niet hoe jij fullrange interpreteert.. je hebt of een extra hoogdriver/tweeter of een coaxiaal speaker nodig.
anders word het helemaal niks..

als je de b&c speaker te duur vind kun je ook kijken naar deze beyma

Terug naar forum Reageer (zonder quote)