Forum > Newbie Forum

toonregelingen bij het draaien

(32 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
YouffieStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 21-10-2005
Laatste: 8-11-2008
Berichten: 16
28-10-2008 00:08
https://www.megaupload.com/nl/?d=FBXEMJFS

duurt maar 4min
zijn 2overgangen

mid staat op 12uur
low op 12uur (niet tijdens de overgang 7uur)
en high op 1uur

zo goed ??

btw. let maar niet op die brom die je hoort
dat hoort erbij wink ;)
Here,s Youffie !!!!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
28-10-2008 08:16
Hoe je de toonregeling zet is gewoon een kwestie van live luisteren. De DJ is verantwoordelijk voor de oren van het publiek en moet naar best vermogen werken met het materiaal dat er is...

Ik verklaar me nader:
Het is perfect mogelijk dat je met een bepaald type boxen in een zaal X steeds alle toonregelingen (high, mid en low) op "12u" kunt laten staan, terwijl je met hetzelfde materiaal in zaal Y dan weer gaat moeten bijregelen op bv het low...
Omgekeerd kan het zijn dat je met twee verschillende installaties in zaal X ook verschillende toonregeling nodig hebt.
De toonregeling is dus afhankelijk van: zaal (akoustiek), materiaal (type boxen, versterker,...) en persoonlijke voorkeur.

Een DJ zal dit steeds live moeten afwegen.

Ook opletten dat jij meestal achter de speakers staat en dit soms een totaal ander geluid geeft als ervoor (als je niet werkt met monitor-speakers), effe gaan luisteren voor de speakers kan ook helpen dan!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
28-10-2008 10:10

Timothy schreef:

Hoe je de toonregeling zet is gewoon een kwestie van live luisteren. De DJ is verantwoordelijk voor de oren van het publiek en moet naar best vermogen werken met het materiaal dat er is...

Ik verklaar me nader:
Het is perfect mogelijk dat je met een bepaald type boxen in een zaal X steeds alle toonregelingen (high, mid en low) op "12u" kunt laten staan, terwijl je met hetzelfde materiaal in zaal Y dan weer gaat moeten bijregelen op bv het low...
Omgekeerd kan het zijn dat je met twee verschillende installaties in zaal X ook verschillende toonregeling nodig hebt.
De toonregeling is dus afhankelijk van: zaal (akoustiek), materiaal (type boxen, versterker,...) en persoonlijke voorkeur.

Een DJ zal dit steeds live moeten afwegen.

Ook opletten dat jij meestal achter de speakers staat en dit soms een totaal ander geluid geeft als ervoor (als je niet werkt met monitor-speakers), effe gaan luisteren voor de speakers kan ook helpen dan!
Helemaal mee eens.
Wat mijn ervaring is dat als je een goede installatie hebt dat je veel eerder de boel op neutraal (dus 12 uur) kunt laten staan, dan bij een minder goede (slechte) installatie. en dat is natuurlijk ook wel logisch. Dus, bijna alles hangt af van wat je hebt. Draai je bijvoorbeeld met 1 stel full range boxen, dan zul je al snel bas willen bijdraaien. Zet je er een stel subs onder, evt met extra versterker en x-over (dus actief) dan zul je natuurlijk merken dat je meer bas hebt en is het veelal niet nodig om extra bas bij te draaien. Geeft je versterker weinig bas af dan zul je alweer snel bas willen bijvoegen. Of het er allemaal mooier van wordt, dat denk ik niet, maar ja, heeft alles met kwaliteit en eigenschappen van de produkten te maken. Dus, je hoeft helemaal niets fout te doen als jij een andere instelling hebt dan iemand anders. En, wat natuurlijk ook al genoemd is, is je gehoor. Jij vindt dit mooi en de andere dat. Tja, wat met je nu? wink ;) Het is aan jou.
StimpEx Lid
Uit: België
Sinds: 2-2-2005
Laatste: 29-4-2009
Berichten: 71
28-10-2008 11:56
als je muziek van goede kwaliteit is gewoon neutraal draaien
als je snapt wat die potmeters doen dan is je vraag overbodig
wil je dat hoog harder klinkt (geen idee waarom je dat zou willen) dan draai je hoog bij, zo simpel is het.
Maar als je muziek netjes opgenomen is is het al allemaal mooi in verhouding en blijf je er mooi af tenzij tijdens een overgang natuurlijk
bijdraaien moet je eigelijk nooit
Zo moeilijk zijn de dt regels toch niet?
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
3-11-2008 23:08
Ik zie hierboven 2 -in mijn ogen- verkeerde uitspraken:
* je past niet met je mixer het geluid aan op de zaal (dat doe je op je processor of EQ in je versterkerrack(s), of laat dat over aan degene die de geluidsset regelt)
* met goede muziek kun je ook je EQ gebruiken om de mix te verbeteren (dus dan is het standaard standje 12 uur niet altijd even handig als je iets van track 1 wilt en iets van track 2/3/4/etc.)

Antwoord aan de topicstart: je EQ lekker laten staan zodat het goed klinkt en zo min mogelijk rood zit. Dat is een goed uitgangspunt, uiteraard naar eigen interpretatie mits je je oren gebruikt in combinatie met gezond verstand. Voorlopig dus wellicht wel heel slim om gewoon op standaard 12-uur te gaan (zonder rode (knipperende) lampjes). wink ;)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
4-11-2008 15:54
Gebruik je oren! En als je daar geen vertrouwen in heb (of niet weet hoe ze werken laugh :D), laat dan alles neutraal staan! (Zorg gewoon goed voor je spullen en doe geen domme dingen).

Als ik hoor wat sommige "DJ's" doen met hun toonregelingen om het maar "harder" te laten klinken... Niet om aan te horen!

Lijkt me een beetje vreemd om je mix of iets dergelijks online te gaan gooien om de geluidskwaliteit te checken. Uit iedere stack komt bovendien een ander geluid...
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
4-11-2008 16:09

eriswa schreef:

Gebruik je oren!
En hoe denk je dat te doen als je ACHTER de set staat? Gebruik je oren EN je verstand!

Plussen is link (en doe je alleen als je verdomd ervaren bent). En OOK loop je regelmatig tussendoor even de zaal in zodat je weet welke ellende je wel of niet over je publiek uitstort. En helaas... Er zijn niet zoveel die dat ook daadwerkelijk doen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
5-11-2008 09:30

Dré schreef:

eriswa schreef:

Gebruik je oren!
En hoe denk je dat te doen als je ACHTER de set staat? Gebruik je oren EN je verstand!

Plussen is link (en doe je alleen als je verdomd ervaren bent). En OOK loop je regelmatig tussendoor even de zaal in zodat je weet welke ellende je wel of niet over je publiek uitstort. En helaas... Er zijn niet zoveel die dat ook daadwerkelijk doen.
Met gebruik je oren bedoel ik natuurlijk wel dat je ze ook GOED moet gebruiken en dus ook luisterd naar wat je publiek krijgt te horen... (dus VOOR je stack)
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
5-11-2008 16:05
maakt het uit dat ik mijn bass en mid wat plus?
kan ik dan beter de high wat lager zetten? heeft hetzelfde effect of zit ik nu fout?

Roy
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
5-11-2008 16:44
Dat heeft niet hetzelfde effect. Het is niet zo dat laag+mid+hoog precies overeenkomt met het hele frequentiebereik. De laagregelaar regelt maar een stukje van het laag (en idem voor mid en hoog).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)