Forum > Licht

Bandverlichting welke opstelling?.

(57 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
19-7-2008 18:52

LJ DaAn schreef:

Waarom vraagt NIEMAND om wat voor een bandje het gaat?
Als het om een rockband gaat zekerweten dat er dan een strobo'tje en wat snelle scannertjes bijmoeten.

Gaat het om een zangkoor (bij wijze van spreke) laat je je strobo en scannertjes natuurlijk thuis.

LJ DaAn schreef:

Ik zou 4 T's meenemen, 2 voor het front en 2 voor achter de band, dan nog 2 of 4 scannertjes en inderdaad 4 (of meer) PAR 64's voor onderverlichting voor alle bandleden 1.
euhm, dat spreekt elkaar wel wat tegen hé? shut up :X
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
19-7-2008 18:54
Gaat het om een zangkoor (bij wijze van spreke) laat je je strobo en scannertjes natuurlijk thuis.
Gewoon meenemen, kunt je scans ook stil laten staan en plaatjes creëren inplaats van een flits show.
En een paar zware fresnell's kan je ook niet overal kwijt...
4x 500Watt is ook al 2 kW dus daar zou je al 2x 1 kW fresnell voor weg kunnen hangen, maakt dus geen donder uit.
Ik zou 4 T's meenemen, 2 voor het front en 2 voor achter de band, dan nog 2 of 4 scannertjes en inderdaad 4 (of meer) PAR 64's voor onderverlichting voor alle bandleden 1.
Als je gelezen had zag je staan dat de band het graag niet warm wou krijgen, en jij gaat een par 64'je recht onder hun neus zetten ?

Wat ik zou gaan doen is met de band om de tafel gaan zitten en is te gaan kijken wat ZIJ willen en wat het budget is, ook vragen of rook/haze gewenst is anders kun je movingheads en scanners beter al thuis laten.

Vaak kom je al uit op frontlicht en 2x t4 als tegenlicht op statiefje en mischien nog 2 (wash)headjes op de grond.
FerdiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2005
Laatste: 30-11-2012
Berichten: 66
19-7-2008 19:09
Oké mensen misschien moet ik er even bijspringen.

Heb met het bandje gepraat en het is een bruiloftsbandje. Verticale rookmachine's ga ik aanschaffen en deze kunnen dan prima dienen voor het beter laten zien van de scanners/effecten.

Verder is mijn vraag wat een leuke opstelling is? Ik hoor er wat new-liner's zeggen dat je met 4x Statieven kunt werken.

Maar dan krijgen ze het toch nog wel warm? als je wat spots op ze richt. Welke spots kan ik het beste gebruiken voor het frontlicht?.
"Een glimlach kost minder dan elektriciteit en verlicht zoveel meer." :-)
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
19-7-2008 19:15
Verticale rookmachines zou ik zeker aanraden geeft een leuk effect.

Ik heb hier volgens mij nog een onbeantwoord mailtje van je staan. die zal ik een deze dagen beantwoorden!
Focus on the customer and the rest will follow.
FerdiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2005
Laatste: 30-11-2012
Berichten: 66
19-7-2008 19:17

Marc Ebbers schreef:

Verticale rookmachines zou ik zeker aanraden geeft een leuk effect.

Ik heb hier volgens mij nog een onbeantwoord mailtje van je staan. die zal ik een deze dagen beantwoorden!
;).. Ik heb het effect nog nooit gezien maar ben er wel helemaal kapot van!
"Een glimlach kost minder dan elektriciteit en verlicht zoveel meer." :-)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
19-7-2008 19:46
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 19-7-2008 20:01

LJ DaAn schreef:

Waarom vraagt NIEMAND om wat voor een bandje het gaat?
Als het om een rockband gaat zekerweten dat er dan een strobo'tje en wat snelle scannertjes bijmoeten.
Nou, dat is eigenlijk minder boeiend.
De vraag zou ook kunnen zijn: MOET je een strobo aanschaffen voor gebruik van een rockband? Nee. Als je wilt strobo'en zou dat ook kunnen met scans of MH's.
..snelle scans in de vorm van snelle shutters of bewegingen?

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt, leuke lijstjes met allerlij soorten verlichting zijn er genoeg te maken.
Ik zou 4 T's meenemen, 2 voor het front en 2 voor achter de band, dan nog 2 of 4 scannertjes en inderdaad 4 (of meer) PAR 64's voor onderverlichting voor alle bandleden 1.
Als de soort band belangrijk voor je verlichting zou zijn waarom kom je dan met bovenstaand lijstje?

Ferdi schreef:

Heb met het bandje gepraat en het is een bruiloftsbandje. Verticale rookmachine's ga ik aanschaffen en deze kunnen dan prima dienen voor het beter laten zien van de scanners/effecten.

Misschien wel even kijken of ze regelbaar zijn.
Bruiloftsbandjes zie je ook wel met hazers, dunne nevel is vaak minder storend.
Maar dan krijgen ze het toch nog wel warm? als je wat spots op ze richt.
Hier zou ik mij niet druk over maken, gewoon een raylight of een dikke par erop. Lekker warm wink ;)
(waarschijnlijk wil men dat je met fatsoenlijke led parren komt)

Ik heb in het verleden vaak genoeg bands meegemaakt die ik weet niet wat willen,
leuk als men het ZELF aanschaft.

Martin.
kvm entertainment
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
19-7-2008 19:57

KVM schreef:

Als de soort band belangrijk voor je verlichting zou zijn waarom kom je dan met bovenstaand lijstje?
Heel simpel. Dit zou ik standaard meenemen.

Tuurlijk kan je je scannertjes snel laten shutten, maar dat haalt zeker niet het effect van een FL1800, of laten we luxe doen: een Atomic.
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
DirkgStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 16-4-2010
Berichten: 56
19-7-2008 20:05
En toch kan je soms met scanners en mh's die je snel laat knipperen en bewegen een mooier effect creëren dan met een strobo.
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
19-7-2008 20:12

LJ DaAn schreef:

Heel simpel. Dit zou ik standaard meenemen.
Precies, en zo'n standaard setje voldoet prima bij elk soort bandje.

Martin.
kvm entertainment
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
19-7-2008 20:29
Tuurlijk kan je je scannertjes snel laten shutten, maar dat haalt zeker niet het effect van een FL1800, of laten we luxe doen: een Atomic.
En een scannetje kun je laten branden maar haalt het ook niet bij een Cyberlight. Of als een stapje hoger in het land der wappers gaan, een VL500 of extremer een Showgun.
Laten we het functioneel en in perspectief blijven bekijken.

Iedereen wil niets liever dan met een trailertje of veul met aluminium, wappers, speciaaltjes en 20 man crew op pad.

Maar het gaat hier over een bruiloftsband. Hou het simpel en maak een set van de spullen die je nu al hebt die eenvoudig aan te passen is per locatie. Een podium van 20*8 met een vrije hoogte van 7m zal schaars zijn in dit circuit.
4x 500Watt is ook al 2 kW dus daar zou je al 2x 1 kW fresnell voor weg kunnen hangen, maakt dus geen donder uit.
Met dat verschil dat je met 4x500W per kant op het front je verschillende muzikanten kunt uitlichten en dat kan weer handig zijn bij solo's. Als je de parren goed stelt heb je als ze alle 8 branden een mooi totaal en bij solo's de juiste muzikant in het licht.
Voetlicht vind ik bij een band eigenlijk alleen voordelig wanner bijv. de lead-zanger op het voorste randje van het podium gaat staan, daar wil het frontlicht nog wel eens te wensen over laten.
En het voetlichtje dan in het publiek? Of de zanger(es) blijft achter zijn monitors en staat in het licht, staat op het randje en accepteert dat hij in het donker staat of je neemt een volgspot mee wink ;)
de band het graag niet warm wou krijgen
Dan hadden ze geen muzikant moeten worden. Huidige RGB LED met de nodige output voldoet zeer zeker niet om een artiest uit te lichten en de fatsoenlijk witte LED spots met output zijn te duur op dit niveau.
Laat ze zelf de vraag beantwoorden: Wil je in het licht staan of wil je dat het niet te warm wordt.

Verticale rookmachines?
Volg KVM en poot er een hazer neer, geeft een subtiel effect en er zullen minder klagende (dronken) bruiloftsgasten zijn.

Als het tegenlicht bij de eerdere optredens beviel en naar jou idee (en dat van de band) goed was zou ik daar nog niet veel aan veranderen.
Om ze op veel bruiloftslocaties goed uit te lichten zou ik links en rechts een statief met een dimmerbar en 4 parren zetten. Mogen gewoon raylights zijn. Is in ieder geval goedkoper kwa pitjes en ze zijn minder gevoelig dan een PAR.
Qua kleu, L151 of helemaal geen filters. Voordeel van de parren t.o.v 1kW fresnel is dat je ze ook makkelijker kunt inzetten als toevoeging op je disco.

Verder investeren kan altijd nog, eerst lekker beginnen met wat je hebt aangevuld met het hoognodige wat je ook bij je disco kunt inzetten. Heb er al genoeg gezien die blind gingen investeren omdat het bandje zei dat ze heul veul per maand gingen optreden wat achteraf een droom bleek...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)