Forum > Geluid

DAP RS-215

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
25-6-2008 17:00

eriswa schreef:

Inderdaad kun je dat eerst proberen, maar ik geef je weinig kans dat dat gaat lukken, daar de onderdelen echt lastig zijn om aan te komen, maar wie weet heb je geluk!
Uhm... Als je dealer er niet aan kan komen (dus niet kan bestellen bij de importeur) dan kan de importeur je toch ook niet helpen? Oftewel: Als de importeur je wel zou kunnen helpen dan zou je leverancier je ook moeten kunnen helpen.

De importeur is niet je aanspreekpunt bij dit soort dingen, dat is je leverancier.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
17-1-2009 11:06
2 x bewerkt. Laatst door John_p op 18-1-2009 10:03
De speakers komen van ZOMAX-Pro audio uit China

Datasheet bass speaker van de SM/RS-215

Datasheet Hoge tonen speaker van de SM/RS-215

zoek maar eens op het net staan, hebben een nette internet site waar je ook alle parameters kunt vinden.

De hoogdriver is dezelfde als in de JB systems vibe 30 deze is gewoon te verkrijgen kost rond de 45 Euro

Succes
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-1-2009 13:01

John_p schreef:

De hoogdriver is dezelfde als in de JB systems vibe 30 deze is gewoon te verkrijgen kost rond de 45 Euro

Succes
Ik vind een high driver met een 44 mm voice coil nogal verdacht in een dubbele 15 inch tweeweg kast.

Indien het juiste crossoverpunt wordt gehandhaaft (meestal 1700 Hz of lager) dan krijgt de high driver het erg benauwd.

Leg je het crossoverpunt veel hoger, dan is het vermogenstechnisch wel haalbaar en klinkt het geluid recht voor de box ook prima, maar krijg je een dip in het mid gebied als je al een beetje off-axis gaat. Dit gaat ten koste van de spraak verstaanbaarheid en de meeste toehoorders bevinden zich in het off-axis gebied.

Bij dubbele 12 inch en 15 inch tweeweg kasten zie ik veel liever een 1.5 inch exit driver met een 3 inch (76 mm) voice coil.

TCMC
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
18-1-2009 09:53
Ik heb er pas 2 van deze kastjes bij. Klinken verwonderlijk goed, hoog wel iets te schreeuwerig waar dat is er wel uit te EQ-en. Zal komende week het filter eens meten en zien waar ze het hoog laten beginnen. Er zit in ieder geval een defitige hoorn op het hoog +/- 50 x 20 cm de exacte maten weet ik zo niet. Het rendement van de Laag drivers ligt niet zo hoog (rond de 97dB) Als ik ze in WinISD invoer kom ik zelfs maar op 96,83dB uit. wel weer een n van 2,37%

edit: Heb ondertussen het kantelpunt gemeten de deze ligt rond de 2100 Hz. Op deze freq is de laagdriver -3dB t.o.v. het input signaal. De HF driver is wat moeilijker te meten omdat de demping in het filter nogal frequentie afhankelijk is. Met SMAART en Roze ruis zal dat wat makkelijker gaan. Mooie test voor komende week.. Heb ook roze ruis in mijn DEQ 2496 zitten.

Voor de nieuwsgierige onder ons de T/S parameters:

FS 44 Hz
DC 6 ohm
QMS 12
QES 0,59
QTS 0,56
VAS 166L
CMS 160
BL 16,3
Sd 0,085m2
hc 16mm
hg 10mm

Voice coil 75,5mm
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
18-1-2009 21:42

John_p schreef:

Het rendement van de Laag drivers ligt niet zo hoog (rond de 97dB) Als ik ze in WinISD invoer kom ik zelfs maar op 96,83dB uit. wel weer een n van 2,37%
97 dB rendement is vrij hoog voor een 15 inch speaker, ofwel normaal gangbaar voor een PA speaker. Bij de dubbele 15 inch speaker kom je dus zelfs uit op 100 dB.
edit: Heb ondertussen het kantelpunt gemeten de deze ligt rond de 2100 Hz. Op deze freq is de laagdriver -3dB t.o.v. het input signaal. De HF driver is wat moeilijker te meten omdat de demping in het filter nogal frequentie afhankelijk is. Met SMAART en Roze ruis zal dat wat makkelijker gaan.
Als je met Smaart aan de slag gaat, moet het overnamepunt -6 dB punten laten zien van laag en hoog.

Houd er wel rekening mee dat bij dubbele 15 inch speakers, de meetmic minstens 5 meter weg zet. Probleem is de interferentie (looptijd verschillen) van de 3 speaker units onderling.

TCMC
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
19-1-2009 18:13
Ben met Smaart aan het stoeien geweest natuurlijk ook met een meetmicrofoon, een versterker, Laptop, mengpaneel en de nodige kabels. Ook met Smaart meet ik een kantelpunt op ongeveer 2KHz heb simpelweg de laag speakers losgekoppeld en een keer gemeten. Daarna de hoogdriver losgekoppeld en alleen de laag speakers gemeten. Daarna nog een keer het "totaal" ook niet onbelangrijk. Hetgeen ik zag op de laptop zag er zeker NIET slecht uit behoorlijk recht. (voor zover je een rechte lijn kunt zien op al die bibberbalkjes in Smaart)

De kantelfrequentie van het filter in de RS-215 / SM-215 ligt op ongeveer 2Khz
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's

Terug naar forum Reageer (zonder quote)