Forum > Geluid

Vliegen met toppen. Wat heb ik nodig

(46 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-6-2008 23:07

prosoundandlight schreef:

Een kast die je niet kan vliegen, mag je ook niet zo maar ophangen met een eigen constructie of wat dan ook.
Volgens welke wet?!?!?!

Voor zover ik weet (!) kan ik op grond van geen enkele wet worden aangehouden als ik een zelfgemaakte fourbar in een truss hang. Of als ik kunststof bol als decoratie met wat steels in een truss boven 't publiek hangt. Enzovoorts.
Light Image
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
1-6-2008 23:13

JeroenVDV schreef:

Voor zover ik weet (!) kan ik op grond van geen enkele wet worden aangehouden als ik een zelfgemaakte fourbar in een truss hang. Of als ik kunststof bol als decoratie met wat steels in een truss boven 't publiek hangt. Enzovoorts.
Sterker nog, je bent niet eens strafbaar als je een truss vol met MH's aan een stel tyraps boven 800 man publiek hangt.
Komt de ellende naar beneden, dan ben je aansprakelijk... maar er is geen wet die het direct strafbaar maakt (dat wil niet zeggen dat je niet indirect bestraft kan worden).
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
1-6-2008 23:24

JeroenVDV schreef:

prosoundandlight schreef:

Een kast die je niet kan vliegen, mag je ook niet zo maar ophangen met een eigen constructie of wat dan ook.
Volgens welke wet?!?!?!

Voor zover ik weet (!) kan ik op grond van geen enkele wet worden aangehouden als ik een zelfgemaakte fourbar in een truss hang. Of als ik kunststof bol als decoratie met wat steels in een truss boven 't publiek hangt. Enzovoorts.
Absoluut niet, je kan niet worden aangehouden, maar praten we even verder hierover wanneer je speakers naar beneden gekomen zijn? Liefst na de expertise van de verzekering. (om genoeg stof tot praten te hebben ;))

Een kast die gevlogen mag worden, heeft een certificaat nodig. Ze is gekeurd als vliegbare kast. Komt ze toch naar beneden? Pech! Een kast die geen certificaat bezit, mag niet gevlogen worden, tenzij gekeurd. Valt deze naar beneden? DIKKE pech! In de praktijk zal niet "aangehouden" worden, maar wacht tot er iets voorvalt...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-6-2008 23:26

prosoundandlight schreef:

Een kast die gevlogen mag worden, heeft een certificaat nodig. Ze is gekeurd als vliegbare kast. Komt ze toch naar beneden? Pech!
Dan ben jij nog steeds degene met een probleem. Kun jij het wel weer door proberen te schuiven naar de fabrikant van de kast, maar JIJ bent degene die het hebt opgehangen.
Een kast die geen certificaat bezit, mag niet gevlogen worden, tenzij gekeurd.
.
Waar staat dat?

Je begrijpt m'n punt denk ik, er is simpelweg geen wetgeving voor het ophangen van speakers (of welk ander L&G materiaal dan ook). Uiteraard hebben we het over aansprakelijkheid in geval van ongevallen, maar da's iets anders!
Light Image
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
1-6-2008 23:48
Wow wat een discussie

Even op een rijtje deze kasten zijn niet mega zwaar, komen niet boven het publiek en ik heb het vertrouwen dat de strips goed zijn. Daarnaast wil ik nog 2 ogen monteren om ze extra te zekeren icm een plaat aan de binnenkant.

Van beide heren is het standpunt duidelijk happy :) Ik ben zelf verantwoordelijk ALS er iets gebeurd. En als dat niet gebeurd is er niets aan de hand!

Even verder op het vliegen. Voor mijn drive-in worden ze altijd op de zelfde manier op gehangen.

Aangezien dat de strips op de zijkant zitten heb ik deze ogen nodig.

Daarnaast heb ik iets nodig om aan mijn truss vast te maken en aan de ogen. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken?
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
2-6-2008 00:00

JeroenVDV schreef:

prosoundandlight schreef:

Een kast die gevlogen mag worden, heeft een certificaat nodig. Ze is gekeurd als vliegbare kast. Komt ze toch naar beneden? Pech!
Dan ben jij nog steeds degene met een probleem. Kun jij het wel weer door proberen te schuiven naar de fabrikant van de kast, maar JIJ bent degene die het hebt opgehangen.
Een kast die geen certificaat bezit, mag niet gevlogen worden, tenzij gekeurd.
.
Waar staat dat?

Je begrijpt m'n punt denk ik, er is simpelweg geen wetgeving voor het ophangen van speakers (of welk ander L&G materiaal dan ook). Uiteraard hebben we het over aansprakelijkheid in geval van ongevallen, maar da's iets anders!
Jeroen, er is geen concrete wet voor het ophangen, maar indirect zijn er genoeg wetten waar je rekening mee moet houden. En zeker genoeg argumenten om toch tot een wet te komen. Ik neem aan dat jij, net als ik, weet wat je doet en dat je een situatie veilig kan analiseren en opvolgen. Jij zal ook wel geen JB's gaan vliegen met een paar onder elkaar, opgehangen aan de handvaten mag ik hopen, maar vergeet niet dat er zo'n enorm aantal klungels rondloopt dat gewoonweg 0,0 kennis ter zaken bezit, en toch gaat riggen.

Het ging over niet vliegbare kasten vliegbaar maken...
In de eerste plaats moet je rekening houden met de veiligheidsvoorwaarden die van toepassing zijn, wat vrij logisch is. Je moet je er bewust van zijn dat de MINIMALE sterkte van je systeem (systeem = truss, flyware en niet vliegbare kast) tot in de ZWAKSTE schakel overeind zal blijven. Ooit gehoord van de werklastlimiet? Er is een veiligheidsfactor 10 van kracht wanneer kasten worden opgehangen boven publiek! En dat is vrij veel ;) Nu zal je zien dat de flyware waarschijnlijk in orde is, de trussconstructie ook, maar hoe zit dat met de opbouw van je kast? Welk hout is er gebruikt? Constructiehout? Vezelplaat? Met of zonder verstevigingen? Zou dit niet de zwakste schakel kunnen zijn? Al deze bepalingen zie ik dan ook als een wet die ik durf aanhalen om te zeggen wat ik eerder zei...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
2-6-2008 00:09
Zoals ik al zei, deze toppen hebben bij de vorige eigenaar ook al gevlogen. De kasten zijn stevig gebouwd! Volgens mij moeten deze kasten prima kunnen vliegen.

Ik heb even verder gezocht om te aan de truss te bevestigen.

Ik dacht aan per top aan 2 van deze die ik om de truss heen doe daarnaa haal ik

door de 2 lussen van 1 sling een "Shackel"

die ook om mijn R1438 vliegoog zit.
Dus een zo'n setje links en een setje recht van mijn top.
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-6-2008 00:17

Ganzz schreef:

Van beide heren is het standpunt duidelijk happy :) Ik ben zelf verantwoordelijk ALS er iets gebeurd. En als dat niet gebeurd is er niets aan de hand!
Niet om het één of ander, maar als ik ergens een gezellig avondje uit zou gaan met vrienden en ik kom erachter dat luidsprekers (of welk spul dan ook) met zo'n achterliggende gedachte én door een zelfknutselaar gevlogen worden, dan zou ik de verantwoordelijke in kwestie hoogstpersoonlijk neerhoeken.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
2-6-2008 00:23
Bedoeling is ook dat je top van binnen uit verstevigd is met een stalen constructie, om ervoor te zorgen dat wanneer je kast uitbrand, het ding in ieder geval blijft hangen. Een simpele vliegstrip op je kast schroeven is niet voldoende.
Vergeet niet te lachen
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
2-6-2008 00:24

Sylvia schreef:

Ganzz schreef:

Van beide heren is het standpunt duidelijk happy :) Ik ben zelf verantwoordelijk ALS er iets gebeurd. En als dat niet gebeurd is er niets aan de hand!
Niet om het één of ander, maar als ik ergens een gezellig avondje uit zou gaan met vrienden en ik kom erachter dat luidsprekers (of welk spul dan ook) met zo'n achterliggende gedachte én door een zelfknutselaar gevlogen worden, dan zou ik de verantwoordelijke in kwestie hoogstpersoonlijk neerhoeken.
Kijk, ik kan eens iemand gelijk geven... ;)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)