Forum > Geluid

Sennheiser Freeport 2 handzenders 1 ontvanger

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-2-2011 19:17
"Kerdoemme"!!! (Belgische - beleefde - vloek) sad :( laugh :D
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
20-2-2011 08:10
Beste mensen,

Ik heb nog een extra vraagje waar ik nu al 2 dagen wat mee worstel...

Reden:
- De snelle ontvangst van mijn Freeport Setje!! (via Newline naar België toch op slechts 4 dagen! laugh :D )
- Een foute inschatting in een ander topic tussen line-ingangen en micro-ingangen op PA-tafels (heb ik dus alweer iets uit geleerd)
- Een idee van vroeger dat ik heb, met name dat ik meen te weten dat een draadloze micro zowel op een line in, als op een micro-in kan worden aangesloten.

Vraag: (wegens niet duidelijk voor mij)
- Welk type uitgang heeft de freeport nu? Of kan je dit zelf instellen?
Ik lees op de achterzijde van de receiver volgende zaken en stel vast: er si een XLR out en een JACK out. De jack staat beschreven als UNBAL(anced), de XLR als AUDIO OUTPUT XLR BAL 600 Ohm.
Ik ging er vroeger van uit dat de jack de line out was, en de XLR een micro-out, en dat je hierdoor kon kiezen hoe je hem op je tafel kan aansluiten... Maar ik twijfel dus nu hoe ht juist zit...
Kan iemand mijn twijfel wegnemen en mij een duidelijke uitleg geven (waarvoor reeds dank bij voorbaat!)

PS: waarom mijn vraag: ik heb twee tafels waarop ik de Freeport wil gebruiken: een dj-mengtafel (naast mijn draadgebonden SM 58, dus enkel line-inputs nog beschikbaar op die tafel) en een PA tafel met keuze (en dat weet ik nu sinds het andere topic) tussen XLR's in (micro-ingang) en jacks in (line ingang). Ik met nog mijn kabeltje(s) hebben voor de Freeport aan de mixer(s) te koppelen en wil natuurlijk de juiste kabeltjes maken...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-2-2011 12:04
heb je de gebruiksaanwijzing al ter hand genomen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
20-2-2011 12:36

Tom schreef:

heb je de gebruiksaanwijzing al ter hand genomen?
Ja, maar daar staat enkel in wat hij uitstuurt, maar daarmee heb ik (geen technische opleiding) geen idee of dit nu een line signaal is, of een micro-signaal (ik weet ondertussen wel al dat er een verschil in zit, maar technisch kan ik het zelf niet afleiden), vandaar mijn vraag.

(PS: kleine opmerking off topic: de handleiding die bij het toestel zat, heeft geen nederlandstalige versie??? Ik dacht dat dat in België verplicht was, blijkbaar in Nederland niet? Maar desalniettemin, kon ik het uit het lezen van de handleiding zelf niet afleiden... helaas)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-2-2011 12:47
je hebt wel een beetje gelijk, het staat niet al te duidelijk in de gebruiksaanwijzing.

Maar ik weet dat hij op beide aansluitingen line en mic kan werken,
gewoon met de gain regelaar achterop even instellen op je mixer met pre fade de gain van je mixer afregelen op nul db en je bent klaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
20-2-2011 16:22
Bedankt voor je antwoord!!
Ik dacht wel dat het zo was, maar heb daar toch graag eerst bevestiging van. Ik twijfelde gewoon erg omdat er bij de XLR out een andere aanduiding stond, dan bij de jack-out. Vandaar dat ik toch twijfelde of er geen verschil was tussen beide uitgangen...

Dan kan ik theoretisch de receiver ook aansluiten op een dubbel rca-ingang van de mixer: gewoon een verloopje van mono-jack naar 2 X RCA, of van XLR naar 2X RCA hé?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-2-2011 09:19
Klopt. Mono jack <> Stereo RCA verloopje

Hou er overigens wel rekening mee dat (zeker bij DJ) mixers de toonregeling op stereo kanalen (line/phono) andere kantelpunten hebben dan de mono (microfoon) kanalen. Als dat gegeven van belang is dan zou ik overwegen daar waar mogelijk de microfoon op een microfoonkanaal aan te sluiten. Óf dit gegeven van belang is kun je zelf het beste proefondervindelijk testen.

Sennheiser heeft bij de Freeport producten nog steeds geen Nederlandstalige handleiding. Sterker nog... Sennheiser Nederland heeft bij haar producten nog steeds geen Nederlandse teksten op haar website staan. Wellicht staat het laag op de prioriteitenlijst.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
21-2-2011 12:33
Bedankt voor alle info!

Is natuurlijk jammer van het gebrek aan Nederlandstalige handleidingen bij hun producten (zeker omdat dit toch wel wat verkocht wordt in België en Nederland hé), maar zelfs met de handleiding in het Nederlands, had ik waarschijnlijk toch nog niet alles zeker geweten.
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-2-2011 18:08
Als je verder wilt in geluid en licht, is wellicht een cursus Engels geen overbodige luxe.......
Het gebeurd vaak genoeg dat er geen NL gebruiksaanwijzing zit bij professionele producten.

En als er al een NL vertaling is, uit het chinees of Engels, dan barst het vaak van de foute vertalingen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
22-2-2011 07:55
Engels was niet zo zeer het probleem hoor! Gaf dit enkel mee als randinfo (en met de bedenking dat het in België dacht ik verplicht was om een Nederlandstalige handleiding toe te voegen aan je producten - maar ben hier niet zeker van... Maar dit is naast de kwestie).

De vraag die ik had ging hem eigenlijk of hij zowel op line-, als op micro-ingangen kon worden aangesloten (en dat dat niet zo heel duidelijk uit de lectuur van de handleiding komt - los van de taal wink ;) )
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)