Forum > Geluid

Versterker in/uit schakelen dmv stroom erafhalen?

(48 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
25-3-2008 17:13
Lijkt me opzich geen probleem.

Enige als je de stekker gebruikt is dat je de fase nul en aarde gelijk loskoppel.
Als je er een enkelpolige schakelaar tussen zet schakel je (als alles goed aangesloten zit) alleen de fase uit.
Wat volgens mij hetzelfde is als bij de ingebouwde schakelaar.

Of je dit op afstand doe of dichtbij maakt niet uit.
Indien het een zeer lang stuk is kan je er nog over nadenken om het met een relais te doen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
25-3-2008 19:24
In Nederland zijn de fase en de nul niet gecodeerd (de stekker past zowel "normaal" als 180 graden gedraaid in het stopcontact) zodat je nooit weet of je de fase of de nul onderbreekt. Zou ook niet uit moeten maken, in beide gevallen wordt de stroomkring verbroken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
25-3-2008 19:29
Bij de meeste versterkers is de aan/uit schakelaar een dom ja/nee ding. En in DIE gevallen kun je vrijwel altijd probleemloos de voeding gewoon "hard" wegnemen of aanleggen (uitzonderingen zullen er altijd zijn).

Ik kan me echter voorstellen dat er ook versterkers zijn waarbij de schakelaar wel wat verder gaat dan een dom ja/nee ding; vaak te herkennen aan het feit dat de schakelaar meer dan een paar pootjes heeft (en in die gevallen zou ik me gewoon netjes aan de regels houden).

Veiligst is om het gewoon volgens de regels te doen (tenzij je, zoals wel vaker het geval is, weet waar je mee bezig bent (niet te verwarren met het verwarrende denken dat je weet waar je mee bezig bent)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
25-3-2008 19:53
Volgens mij kunnen versterkers er prima tegen als je gewoon de stroom uitschakeld. Hoe denk je dat het bij grote bedrijven (Ampco bijvoorbeeld) gaat? We zetten echt niet alle versterkers uit, gewoon stekker eruit, in rack proppen, deksel ervoor, klaar. Inschakelen gaat dan net andersom (deksel open, stekker eruit, in contact, klaar).

Ik moet er niet aan denken dat ik bij een breek ik bijvoorbeeld Ahoy eerst alle versterkers uit zou moeten zetten voordat de stroom eraf gaat...
Overigens doe ik het met m'n eigen amps wel weer zoals het hoort, maarja, dat zijn er hooguit twee razz :p
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-3-2008 19:54

Victor schreef:

In Nederland zijn de fase en de nul niet gecodeerd (de stekker past zowel "normaal" als 180 graden gedraaid in het stopcontact) zodat je nooit weet of je de fase of de nul onderbreekt. Zou ook niet uit moeten maken, in beide gevallen wordt de stroomkring verbroken.
Toch lijkt het me niet de mooiste manier van werken bij apparaten. Bij het onderbreken van de nul kan het lijken alsof het apparaat spanningsloos is (het doet namelijk niks), terwijl het feitelijk misschien wel knetterhard aan de 230V hangt. Dit zou bij normaal gebruik inderdaad niet uit moeten maken, gezien je toch niet bij de spanningsvoerende delen zou moeten kunnen komen. Toch lijkt het mij wel zeer wenselijk apparaten dmv. de schakelaar helemaal spanningsloos te kunnen maken.
Ik zit niet zo in de regelgeving, maar als ik het goed heb is het in de installatietechniek bijvoorbeeld ook niet toegestaan met een enkelpolige schakelaar de nul af te schakelen. Wel een iets andere zaak, maar ik ben nu ook wel nieuwsgierig geworden naar hoe dit geregeld is bij apparaten. Iemand?
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
25-3-2008 20:03
Zal eens even een mailtje naar Highlite doen, ben ook wel beniewd hoe dit gaat met mijn eigen spul.. razz :p
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
25-3-2008 20:11

renevanh schreef:

Volgens mij kunnen versterkers er prima tegen als je gewoon de stroom uitschakeld.
En je baseert dit op??? De kleur van de lucht als het sneeuwt?
Hoe denk je dat het bij grote bedrijven (Ampco bijvoorbeeld) gaat? We zetten echt niet alle versterkers uit,
Uhm... Wat dacht je van de inschakelpiek. En vandaar dat je versterkers 1 voor 1 aanzet (ook (zou bijna zeggen JUIST) bij grote installaties) om te voorkomen dat de groepen je om de oren springen.

Sommige versterkermerken hebben daarvoor sequencer aansluitingen op de versterker zitten (bij Carver hoef je alleen de bovenste aan te zetten, met een vertraging van ca. 2 seconde wordt dan automatisch de volgende versterker aangezet).

Goh... Waarom zouden ze toch zulke dingen bedenken...
Ik moet er niet aan denken dat ik bij een breek ik bijvoorbeeld Ahoy eerst alle versterkers uit zou moeten zetten voordat de stroom eraf gaat...
Ik moet er niet aan denken dat je in de buurt van een geopende flightcase zou kunnen komen... laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
25-3-2008 20:12

René Eppink schreef:

Bij het onderbreken van de nul kan het lijken alsof het apparaat spanningsloos is (het doet namelijk niks), terwijl het feitelijk misschien wel knetterhard aan de 230V hangt. Dit zou bij normaal gebruik inderdaad niet uit moeten maken, gezien je toch niet bij de spanningsvoerende delen zou moeten kunnen komen. Toch lijkt het mij wel zeer wenselijk apparaten dmv. de schakelaar helemaal spanningsloos te kunnen maken.
Voordat je een versterker (of wat voor apparaat dan ook) opent om te servicen neem je natuurlijk wél de stekker uit het stopcontact. Het uitzetten van de aan-uit knop is dan natuurlijk niet voldoende evenmin als het onderbreken van de nul in de stroomtoevoer.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
25-3-2008 20:13

René Eppink schreef:

Victor schreef:

In Nederland zijn de fase en de nul niet gecodeerd (de stekker past zowel "normaal" als 180 graden gedraaid in het stopcontact) zodat je nooit weet of je de fase of de nul onderbreekt. Zou ook niet uit moeten maken, in beide gevallen wordt de stroomkring verbroken.
Toch lijkt het me niet de mooiste manier van werken bij apparaten.
Enkelvoudige afschakeling (dus of nul of fase; afhankelijk van hoe de stekker in het stopcontact zit) is voldoende voor alle geldende CE/VDE/TUV eisen betreffende elektronische apparaten zoals wij die gebruiken. Dubbelpolig is netter (maar niet verplicht).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-3-2008 20:50
Hallo,

Nu zullen jullie zeggen komt ie weer met zijn SA gezwam laugh :D.

De SA PPA 1200 heeft een inschakelvoorziening die zelfs de twee kanalen verschillend van elkaar kan laten "opstarten" (instelbaar van 1 tot 90 seconden delay).
Na een stroomonderbreking komen de versterker kanalen (met de vooraf ingestelde verschillende vertragings-tijden) één voor één in van elke versterker in je rack.
Zo word de inschakelpiek tot een minium beperkt.

Ook het geluid komt langzaam in na het inschakelen van de amp.

Meer info hierover te vinden in de PPA 1200 manual, hoofdstuk 4.4 (in het Nederlands).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)