Forum > Geluid

Brom door voeding note-book

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
19-1-2008 19:57
En als je je laptop ongeaard aansluit ?
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-1-2008 20:31

2party4 schreef:

Ground loop heb ik al geprobeerd, maar geen soelaas.
Heb vandaag een DI-box aangeschaft, eens horen wat dat doet?!
Is het een passive DI box of actieve DI box?

Als de groundloop isolator niet helpt, dan helpt een DI-box ook niet. In beide apparaatjes zit een scheidinstrafootje ingebouwd.

Een DI box heeft vaak een impedantie verhouding van 50K/600 Ohm, ofwel een natuurlijke verzwakking van 19,2 dB. Je zult de signaal kabel naar de XLR mic ins moeten verleggen.

Een actieve DI box werkt 1:1 maar gebruikt weer batterijen. Phantom power werkt vaak ook, maar is dan alleen geschikt voor microfoon of instrument signalen.

TCMC
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
19-1-2008 23:38

SoundExperience schreef:

En als je je laptop ongeaard aansluit ?
Nog niet geprobeerd. Is dat "well done"? Aarde zit er toch niet voor niets aan? Wat maakt dan dat die aarde zo een brom veroorzaakt?

Mvg
Thats fun.....
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-1-2008 23:56
De aarding van een laptopvoeding kan inderdaad een brom veroorzaken, waarschijnlijk omdat er een aardlus ontstaat met de "GND" van je mixer.

Het weghalen van de aarding kan echter weer andere problemen veroorzaken. Naar ik aanneem niet eens zozeer vanwege de veiligheid (de voeding heeft geen geleidende delen die je zou kunnen aanraken, de laptop zelf werkt met laagspanning) maar vooral omdat de laptop minder betrouwbaar zou kunnen functioneren. Tenminste, ik neem inderdaad aan dat de fabrikant die voeding niet voor jan met de korte achternaam met aarding heeft uitgevoerd (de voeding van mijn Dell laptop geeft de aarding ook door aan de laptop).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
20-1-2008 15:35

Victor schreef:

De aarding van een laptopvoeding kan inderdaad een brom veroorzaken, waarschijnlijk omdat er een aardlus ontstaat met de "GND" van je mixer.

Het weghalen van de aarding kan echter weer andere problemen veroorzaken. Naar ik aanneem niet eens zozeer vanwege de veiligheid (de voeding heeft geen geleidende delen die je zou kunnen aanraken, de laptop zelf werkt met laagspanning) maar vooral omdat de laptop minder betrouwbaar zou kunnen functioneren. Tenminste, ik neem inderdaad aan dat de fabrikant die voeding niet voor jan met de korte achternaam met aarding heeft uitgevoerd (de voeding van mijn Dell laptop geeft de aarding ook door aan de laptop).
Victor, om te bepalen of ik met de aarde ga "rommelen", wil ik graag van je weten wat evt. consequenties zouden kunnen zijn als ik met de laptop zonder aarde zou gaan werken? Wat je zegt, de fabrikant zorgt niet voor niets dat de voeding geaard is. Terwijl de "oudere" laptops volgens mij niet altijd aarde hebben, toch?

Mvg.
Thats fun.....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-1-2008 10:46
Waarom zet je er niet gewoon een groundloop isolator tussen? Hoef je niet te klooien en ben je van het probleem verlost. Je gaf aan dit al getest te hebben (maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit NIET het geval is)...

Overigens ben ik bij mijn Sony ook van het probleem verlost (zie eerdere topics over dit onderwerp) en wel door de aanschaf van een docking station. Nog steeds dezelfde Klasse-1 voeding en TOCH geen aardlussen meer (wellicht is er bij de Dock beter nagedacht over grounding dan bij de laptop zelf...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
21-1-2008 13:58

Dré schreef:

Waarom zet je er niet gewoon een groundloop isolator tussen? Hoef je niet te klooien en ben je van het probleem verlost. Je gaf aan dit al getest te hebben (maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit NIET het geval is)...
Sorry Dré, ik dacht dat jij onbevooroordeeld was. Ik heb die Isolator zelfs bij jouw gekocht (32779) op 31-07-2007..... En geprobeerd, maar de brom die blijft.
Thats fun.....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-1-2008 13:59
Hmmm. Heb je een mp3'tje van de storing?

Enne onbevooroordeeld... Ik zit vol met vooroordelen (maar die maken me niet blind om te oordelen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
21-1-2008 16:02

Dré schreef:

Hmmm. Heb je een mp3'tje van de storing?

Enne onbevooroordeeld... Ik zit vol met vooroordelen (maar die maken me niet blind om te oordelen ;-)
Your right! Gebeurd ons allemaal wel eens ("daar heb je weer zo'n........@&%)
Nee, ik heb geen mp3 van de storing.

Ik zal toch eens proberen wat de DI-box doet, kan ik hem nog terug brengen als het niet werkt (!). Ik heb toch sterk het vermoeden dat de voeding het probleem is. Als ik hem uitzet, is de brom ook weg. Maar waarom?! Misschien is het wel niet zo belangrijk om te weten waarom, kan altijd de voeding uitschakelen totdat de accu het begeeft, maar in vind het irritant!
Thats fun.....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-1-2008 16:24

2party4 schreef:

Ik zal toch eens proberen wat de DI-box doet, kan ik hem nog terug brengen als het niet werkt (!).
Als een groundloop isolator niet werkt dan zal een DI box ook niet werken (ze gebruiken hetzelfde principe).

Mogelijk heeft je laptop een slecht gestabiliseerde voeding (waardoor de rimpel doorlekt in de output van je geluidskaart).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)